Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Garasje: strømanlegg via batteribank/solcelle?


Anbefalte innlegg

Mulig dette er feil kategori men prøver.

(gi meg evt. gjerne tips om bedre kategori hvis jeg er på feil sted evt. eksterne kilder)

 

Å få fastnett strøm ut i garasjen til å betjene garasjeportåpner og et evt. bevegelsesfølsomt lys er et omfattende og dyrt prorsjekt for øyeblikket, derfor (og av flere årsaker som forklart i slutten av posten) tenkte jeg å forsøke meg på følgende alternativ.

 

Tenkt løsning:

- 1 eller flere bilbatterier (kobles evt. i parallell for lengre levetid uten lading). Kan evt. starte med 1 hvis det gir god nok levetid, hvis ikke 2-3 i parallell i starten.

- 12v DC til 220/240V AC inverter (Helst en modell som kan gi ladestrøm tilbake til bilbatteriene og som takler større belastning etterhvert)

- Evt. sikkerhetsannordninger for å ivareta brannsikkerhet mm. Sikringer, hus til batteriene ol.?

- Utstyr for å ha oversikt over status på batteribank, strømtrekk, ladestrøm etc.

- Smarte strømsparende LED lamper for inne og utebruk.

 

I starten skal dette kun betjene:

- 2 garasjeportåpnere (4W/280W + innebygd 40w lampe som lyser fra 60-480s ved kjøring).

- Utelys (da helst strømsparende LED utgaver)

- Innelys (da også helst type LED)

- Enkle stikker for lading av drill og andre mindre strømkrevende oppgaver.

- en liten tidstyrt varmeenhet som kun sørger for en liten lunk fremfor -20 på de kaldeste dagene.

 

NB! Hvis det pga. strømsparende LED belysning er enklest å kjøre 1stk 12v kurs og 1stk 220v kurs så gjør jeg gjerne det og da må dette tas hensyn til i utstyret.

 

Etterhvert skal det også betjene:

- Muligens en trådløs router og et bevegelsesfølsomt webkamera for overvåkning inne i garasjen.

- motorvarmer for 1-2 kjøretøy, derfor er det viktig at ting som inverter etc. ikke underdimensjoneres.

- Mer kraftig verktøy som stikksag, gjærsag, kompressor og annet (dog ikke noe absolutt krav da skjøtekabel (~80m) fra 16A kan benyttes i unntakstilfeller)

 

Etterhvert er det tenkt å utvide løsningen med solcelle panel og et system på dette for automatisk vedlikeholdslading av batteri"bank" men i starten vil batteriene lades manuelt via kabel (som ikke kan ligge permanent). Spørsmålet er hva jeg trenger og hva som anbefales av utstyr som skal kjøpes og tips for gjennomføring? Hvordan er det å bruke flere batterier for lengre levetid (Ah), og kan jeg oppleve lekasjestrøm som tapper batteriene etc. Altså tips og fallgruver. En UPS vil sørge for stabil spenning og strøm til følsomt utstyr (ikke grøvre utstyr).

 

Altså i første omgang trenger jeg tips rundt gjennomføringen av:

 

- batteribank (hvilke batterier anbefales, samt anbefalt utstyr for parallellkobling, hus for brannsikring etc.)

- En god inverter som kan takle rimelig høy Amper etc. etterhvert som annlegget vil utvides, samt at det bør påtenkes at strømkilde etterhvert blir solcellepanel.

- Det bør tas hensyn til at det skal takle en del strøm (ikke underdimensjonerte komponenter) for bla. motorvarmer på systemet etterhvert.

- Alle andre tips rundt gjennomføringen av denne biten.

 

 

Håper på konstruktive innspill. På forhånd takk :)

 

 

EDIT:

Lagt til og rettet informasjon.

 

EDIT:

En av tingene jeg allerede har er en UPS som takler belastning opptil 2100W og som skal sørge for ren og god strøm til deler av annlegget (i det minste kretskort og motor i garasjeportåpneren).

post-38451-0-81624300-1352186012_thumb.png

 

EDIT:

Siden det kommer en del spørsmål om hvorfor jeg ikke gjør noe annet enn temaet i tråden så har jeg lagt inn dette:

Det er av div. årsaker ikke praktisk eller særlig rimelig å legge opp fastnett til bygget, derfor ønsker jeg å utforske dette alternativet. Ikke minst for å lære hvordan man kan bli mer uavhengig av fastnettet da vi ofte opplever strømbrudd i området der vi bor, om vinteren.

 

Når det kommer til kostnad på solcellepanel så blir det ikke brukt mange kronene på dette og det vil tas over tid mens jeg nå legger opp infrastruktur og batteribank. Kabling og alt annet må kjøpes inn uansett.

Håper jeg kan få noen gode innlegg på temaet :thumbup:

 

Strekket til garasjen som er på rundt 80m er også felles areal med div. hindringer som gjør en fastnettilkobling kostbart og vanskelig.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Selveste strøm og det elektroniske har jeg ikke hundre prosent kontroll på.

Men selveste port delen kan jeg.

 

Iallefall, en portstyring krever 220 volt eller 400 volt. 220 volt er standard. Men portstyringen bruker ikke strøm når porten ikke brukes. Det er et impuls signal som gir motor beskjed om å starte slik at porten går opp eller ned. Så med andre ord er det så og si kun da den bruker strøm. Så muligheter for å trikse til en løsning er ikke umulig. Men det som er meget viktig, er at fasene er likedan uansett. Blir fasene forandret på risikerer du at når du gir porten oppsignal går den ned, Og i da lukket stilling kan jeg garantere trøbbel. Uansett hvor dumt det høres ut har jeg opplevd dette flere ganger hos kunder.

 

Så husk på at fasene må være riktig til enhver tid. Bruk en strømkilde når motor kjøres i gang for første gang og hold deg til den.

 

Men jeg vil anbefale en "fast" strømkilde på portstyring. Evt strømfall kan i verste fall ødelegge hovedkortet m.m.

 

Men har du ingen mulighet til å kjøpe lang skøyteledning beregnet for utendørs bruk. Trekke den fra huset på et fint vis. Kanskje grave den halvmeter ned under plen?

Lenke til kommentar

Joda det er muligheter for å trekke strøm på konvensjonell måte, men dette er gått igjennom kostnadsmessig og vi ønsker å klare oss uten dette. Når det gjelder strømkvalitet planlegger jeg å benytte en høykvalitets industristandard UPS (som jeg allerede har fra før) mellom kilden og dette for å sikre strømkvaliteten. Denne UPSen har i grunn alt utenom strømkilden innebygget så det optimale hadde vært solcellepanel+batteribank+inverter som strømkilde til denne.

 

Med denne UPSen skal motoren alltid få riktig strøm. Når det gjelder strømkvalitet, tar den seg av dette:

post-38451-0-32259300-1352136212_thumb.png

 

Så fokuset er å få til dette uten tilkobling til fastnettet, som jeg vet en del andre har utført og fått til samt kjører vesentlig mer utstyr på en slik ordning (da med solcellepanel og en større batteribank samt annet utstyr) men det er første gang jeg setter ut på et slikt prosjekt. Strømbrudd er også mindre sannsynlig enn om jeg var tilkoblet fastnettet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Garasjeport motoren skal i følge bruksanvisningen bruke 4W idle og 280W ved kjøring (UPSen kan levere 2100W uten problem). Har nå testet kun med UPSen og programert motoren til gjeldende forhold, samt fjernkontroller og lysverdier.

 

Har også oppdatert førstepost med mer korrekt informasjon.

Lenke til kommentar

Kan vi holde oss til temaet fremfor å stadig vike unna med fastnett kommentarer?

 

Det er av div. årsaker ikke praktisk eller særlig rimelig å legge opp fastnett til bygget, derfor ønsker jeg å utforske dette alternativet. Ikke minst for å lære hvordan man kan bli mer uavhengig av fastnettet da vi ofte opplever strømbrudd i området der vi bor, om vinteren.

 

Når det kommer til kostnad på solcellepanel så blir det ikke brukt mange kronene på dette og det vil tas over tid mens jeg nå i år legger opp infrastruktur og batteribank. Kabling og alt annet må kjøpes inn uansett.

 

Håper jeg kan få noen gode innlegg på temaet :thumbup:

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Har utført en større oppdatering av førstepost for å gjøre det mer konkret. Håper på et konstruktivt og flott prosjekt i samarbeid med kloke og erfarne hoder i forumet :). Kommer jeg i mål med dette vil jeg også lage en worklog med bilder og beskrivelser som andre kan ha glede av for lignende prosjekter.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Denne 12>230V inverteren med 1000W utgangseffekt trekker 0,6A på tomgang.

Denne, som er mye dyrere, og av bedre merke/kvalitet, trekker 0,5A på tomgang. Altså omtrent likt.

 

To portåpnere som trekker 4W på tomgang gir 2x 0,3A ved 12V, uten å ta høyde for omvandlingstapet i inverteren. Da er du fort på et strømtrekk på nærmere 1,5A/time (i alle fall over 1A), som betyr at en batteribank på f.eks. 300Ah (4x75Ah eller 3x100Ah fritidsbatteri i paralell, eller et enkelt gelebatteri på 290Ah) vil vare i 300/1,5=200 timer, (og da er de 100% utladet, noe som ikke er å anbefale) eller en god uke, uten å ta høyde for bruken av portåpnerene. Med andre ord, det kreves mye batterikapasitet, selv med så lite effekt som 8W til åpnere og 6W til inverteren, når det i utgangspunktet lille strømtrekket er konstant døgnet rundt.

 

De 280W åpneren trekker når den er i drift er antakelig mindre belastende, såklart avhengig av hvor mange ganger daglig den/de brukes. 14W x 24 timer blir 336Watt-timer (eller 0,336kWh) daglig i tomgang/vedlikeholdsstrøm, altså mer enn åpneren i seg selv bruker på en hel times drift (0,28kWh) -og den rekker å gå noen ganger opp/ned på en hel time...

På den andre side, så trenger du ikke så voldsomt med solcellepanel for å vedlikeholdslade gjennomsnittlig 15-20W, selv med sol bare halve døgnet.

 

Planene om å kunne drive varmeovn, motorvarmer(e) og elektroverktøy tror jeg derimot jeg vil anbefale å droppe med en gang; et batteriopplegg sammen med solceller som skal ha noen nevneverdig batterilevetid (overskyet vær...), ender fort på samme kostnad som å grave ned 80 meter med jordkabel, selv over asfaltert og opparbeidet uteareal. Selv på hytter med store og dyre solcelle og batterianlegg ser du ikke ofte motorvarmeruttak og elektriske varmeovner eller vannkokere..

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar
Planene om å kunne drive varmeovn, motorvarmer(e) og elektroverktøy tror jeg derimot jeg vil anbefale å droppe med en gang;

Jeg er helt enig i det. Jeg så selv et program med en gruppe som hadde en rimelig stor batteribank (6-12) koblet til store solcellepaneler med gode solforhold hvor eks. en vinkelsliper (drøyt eksempel) tappet batteriene rimelig raskt.

 

Takk for et kjempegodt innlegg :thumbup:

Skal se godt igjennom detaljene når jeg er hjemme.

 

Selv om jeg i utgangspunktet ønsker å utrede denne muligheten skal jeg ikke se helt bort fra at jeg må tenke alternativt, men da er det i det minste utredet godt.

 

EDIT:

Det som dog kan være greit å vite er at solcellepanel faktisk fungerer godt også i overskyet vær, regn og snø men virkningsgraden varierer. Dette med "lite sol fungerer veldig dårlig med solcellepanel" er jo en myte som gjør at mange er redd for solcellepanel løsninger.

 

Når det gjelder oppvarming så var det kun snakk om en type glødeovn el. som går på et tidsstyrt rele og lager en liten lunk (ikke for store temperatursvingninger) på de kaldeste dagene innenfor visse tidsperioder.(varme i lett-garasje er nesten uansett et tapsprosjekt). Eller at jeg hadde mulighet til å ha litt lunk når jeg skulle jobbe med noe der på en kald kveld.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...