Gå til innhold

Hjelp til valg av viftekontroller\vifter


Nif

Anbefalte innlegg

Hallais!

 

Har heller dårlig erfaring med viftekontrollere, så trenger litt hjelp til valg av kontroller til spiller pc'en.

I bunn og grunn vil bare ha muligheten til og styre viftene etter behov, og selfølgelig litt lavere lydnivå ettersom kjøling ikke er noe som helst problem.

Har kjørt 9v resistorer på alle vifter en stund før jeg prøvte meg ut på viftekontrollere uten særlig hell, historien følger;

Kjøpte først en NZXT Mesh kontroller, etter jeg leste gode ting om den på nettet. Endte opp med og montere i lykkerus og starte opp pc'en.. bare for og bli skuffet over at viftene laget mindre luftsus, men har fått hikke og laget tikkelyder. Men ved kjøring på laveste mulig innstillinger på kontrolleren var viftene helt lydløse både luftsus og tikking, men kjølingen og luftstrøm var heller laber. Endte opp med og sette den i htpcen som ikke trenger så mye luftstrøm eller kjøling ettersom den er ikke "top-notch". Hvorav den ble så og si helt lydløs - Så ble fornøyd allikevel.

 

Prøvde meg igjen på en ny kontroller, denne gang en Fractal design Adjust 108. Håpte dette måtte være gode greier, men akk til min sorg ble tikkelyden bare verre med denne. Tikker ifra laveste nivå( regner med det skal være 5v) til full 12v styrke..

 

Etter endel tårer og google søk, endte jeg opp med min egen konklusjon om at tikkelyden må komme av at kontrolleren sender ut 12v konstant, men ved senking på kontrolleren, vil det bare pulsere 12v for og "etterligne" volt nedsetting - som igjen gjør at viftene lager tikkelyden.

Har og funnet ut at dette er standard for pwm vifter, men virker ikke som corsair viftene takler dette optimalt.

 

 

Fikk prøvd begge kontrollerene på Noctua NF-P14 FLX vifter, hvorav tikkelyden var mindre hørbar, men dog fremdeles tilstedeværende.

Samme på noen tilfeldige Fractal design 140 vifter.

 

I spill pcen står det forsåvidt 5x Corsair SP120 Quiet og en Corsair AF140 Quiet som jeg vil ha kontrollert med kontrolleren.

 

 

 

Så er problemet, er dette grunnet viftekontrollene eller er det viftene mine som bare er ræva?

Hva bør jeg eventuelt kjøpe?

Har nesten innsett at det er nye vifter som må til, så har sett meg ut Noiseblocker PK1 140mm eller Bitfenix Spectre pro 140 men vet ikke helt hvilke som er best av de helt enda.

 

 

TLDR;

Lurer på hva som kan gjør at ved kjøring av viftekontroller, at viftene i pcen lager tikkelyd - og hva som er årsaken og eventuel fiks.

 

Takker på forhånd for at du leste, og hjelp

 

-Kim

Endret av Nifq
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...