Gå til innhold

Fritak pga overbevisningsgrunner - krav om utfyllende opplysninger


Oreokjeks

Anbefalte innlegg

Hei,

 

For en mnd siden fikk jeg innkalling til HMKG april 2013. Jeg er overhode ikke interessert i å avtjene førstegangstjenesten. Etter tips fra blant annet noen brukere her på forumet sendte jeg inn en søknad om fritak pga overbevisningsgrunner.

 

Nå har jeg fått et brev hvor de ber om utfyllende opplysninger. Hvis jeg fyller inn dette og gir en god begrunnelse, vil jeg måtte gå flere "runder" med forsvaret da? Jeg er ikke interessert i å bli kalt inn på intervju for å forsvare meg.

 

Grunnen til at jeg spør er at de har lovhjemmel til å kalle meg inn på intervju osv, men jeg er usikker på om dette er utgått praksis. Vil ikke ende i en situasjon hvor det blir stilt tvil om hvorvidt jeg har avgitt falsk forklaring.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av alle dummer grunner så velger du den? Kan du ikke bare dra på innrykk og si til legen at du har diverse problemer.

 

Det kommer helt an på. Hvis de opplysningene du sender er utfyllende nok. Så vil du ikke bli kontaktet igjen. Men tviler de på at dine opplysninger stemmer, og de skjønner at du prøver å lure deg unna. Kan de kalle deg til et intervju. For å få oppklart saken. Du vet vel at det er ulovlig å oppgi falske opplysninger/dokumentasjon?

Lenke til kommentar

Vil du ha en annen stilling i forsvaret så kan du søke etter det? btw.. det er forskjellige avdelinger i garden, eg var utplassert i 2 uker der og eg koste meg godt! Det er ikkje bare drilling og musikk der men også mye andre avdelinger der. Eg var i kp 1 og kp 4

 

http://www.youtube.com/watch?v=2l_iu6X5-qo&feature=related

 

http://www.youtube.com/watch?v=Ds88iVipy2I

 

det er en fordel å bli med! men vist du vil kan du selfølgelig søke etter å skifte tjenestested.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er fint mulig å søke om fritak for dette dersom man har overbevisningsgrunner. Men det er viktig å tenke på at det er straffbart å søke om dette uten å ha en pasifistisk holdning som grunnlag.

 

Det vil si at man egentlig skal være gjennomgående pasifist og ta avstand fra alt som har med krig og våpen og gjøre. Det vil blant annet si at du egentlig også da skal ta avstand fra blant annet paintball, spill som Call of Duty osv.

 

For øvrig vil jeg uansett anbefale deg å ta et år i førstegangstjenesten! DEt er kjempesosialt, du vil lære masse nytt og ikke minst få store opplevelser!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...