Gå til innhold

Fire ganger flere finner har superbredbånd


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Pqy3rC

Det som er synd og bortkasta er at ingen eller veldig får benytter seg av såkalt K grøft, altså at når en aktør åpner bakken så kan flere melde seg på å få lagt ned sine egne kabler, strøm, fiber whatnot, men det som skjer er at ingen gjør det også 1 uke etter så åpnes den samme grøfta igjen og alt blir bare dyrt og tidkrevende.

... i tillegg så har ingen kontroll på hva andre gjør. Det er jo støtt og stadig at noen graver over en kabel som bare plutselig dukket opp sånn helt uten videre.

 

Merkelige arbeidsrutiner i denne rør/kabel-legge industrien, det virker som det hele legges opp til at det skal være tungvindt og uoversiktlig.

 

Aldri helt skjønt hvorfor man ikke bare graver et digert rør ganske langt ned (en tunell mer eller mindre). Så kunne en tredd nye (eller fjernet game) kabler/rør i dette "hovedrøret"/tunellen ved behov. En kunne jo finansiert greia med leie av plass el.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Siden svaret pr dags dato er "veldig få" ser du heller ingen grunn til å bygge ut for (den nære) fremtiden, er det slik å forstå?

Jo for all del, men jeg syntes ikke at vi trenger å klage over at vi ikke får 100/100 enda når det er en brøkdel av befolkningen som får nytte av det pr dags dato.

 

Jeg mener uansett at for "mannen i gata" så er det totalt unødvendig å sitte på 100/100 nå om man ikke driver pirat-hub i stor stil, og selv da er er jeg skeptisk, for jeg tror det vil heve en del øyenbryd borte hos telenor om noen sitter i nærheten av 1 TB upload i døgnet.

Lenke til kommentar

Det finnes helt klart unntak, men hvor mange % av befolkningen kan si at de trenger å kunne laste ned 1TB i døgnet eller å kjøre 25 netflix HD streams samtidig og i tillegg ikke bruker torrents ulovlig?

 

For 10 år siden var det jo egentlig ikke vits i å bygge ut ADSl og slikt heller for hvem har vel bruk for sånt. Greia er at med høyere hastighet er det ikke bare pirater men også nye måter å bruke media som mer streaming, mer sømløst at man kan ha en server i en svær server hall med alle filene dine uten at du kjenner så mye til det selv om det er en 5 maskiner logget på samtidig. Det som er HD i dag er ikke HD om 5 år osv. man har jo allerede 4k på visse filmer allerede.

Endret av Zimmerh
Lenke til kommentar

Det finnes helt klart unntak, men hvor mange % av befolkningen kan si at de trenger å kunne laste ned 1TB i døgnet eller å kjøre 25 netflix HD streams samtidig og i tillegg ikke bruker torrents ulovlig?

Den kan virke som du ikke helt har sett poenget med rask linje. Det handler om overføringstid, ikke nødvendigvis om mengde. Etter at jeg fikk 100/100 er det en utrolig mye bedre opplevelse og jobbe via VPN mot jobben. Det er faktisk like raskt som å være på lokalnettet. Jeg har også automatisk speiling (Unison/SSH) av lokal HD mot jobb HD slik at jeg alltid jobber på lokale filer. (3D-modellering). Og online backup tjenester funker faktisk med 100/100. Når jeg ser på NetFlix kan andre bruke nettet uten at det merkes overhodet,. Og laste ned spill fra f. eks. Steam går på noen minutter. Det er ikke sånn at man sitter å makser ut linjen hele tiden, men man slipper å kaste bort masse tid på å vente på at ting lastes ned. Siden vi er på web 2.0 så er det sikkert også viktig for mange med rask upload hastighet. Utrolig mye på nettet i dag er brukergenert, YouTube, Vimeo, you name it. I stedet for at det tar én dag å laste opp en hjemmelaget film i crappy kvalitet kan man laste opp full HD på få minutter. Og nå som alt blir mer og mer cloud-basert så er superviktig at folk har en rask linje.

 

Som sagt, det handler om hastighet, ikke mengde. Tenk på det som USB1 vs USB3 HD. Ville du hatt en USB1 HD eller en USB3 HD? Vil du vente 1 time med og overføre bildene dine, eller 5 minutter? Og om du har USB3 HD, overfører du filer døgnet rundt bare fordi USB3 er raskt?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

... i tillegg så har ingen kontroll på hva andre gjør. Det er jo støtt og stadig at noen graver over en kabel som bare plutselig dukket opp sånn helt uten videre.

 

 

Tja, det er jo de som arbeider som ikke er forsiktige nok også kommer det litt an på hva som er gjort før der også.

Altså, om de som arbeider er påpasselige nok og at de forrige som gjorde en jobb der har gjort sin jobb skikkelig så skal det en del til for å faktisk ødelegge noe, men uhell kan skje, men ikke hele tiden.

Det som er litt artig er at noen tar snarveier å bare legger kabelen akkurat i overflata eller like under asfalten og hva skjer da når vi som kommer etterpå skjærer i asfalten?

Jo, ledningen kuttes, det som er litt gøy er at man ikke trenger kabel påvisning for å skjære asfalt så det er ikke min feil om jeg kutter den med asfalt saga, f.eks og slik tilfeller fins og det er ikke bare få av de heller.

Men man må ha kabel påvisning når man skal grave i bakken.

 

Til resten av det du skreiv så har jeg ikke så mye å si, men under Oslo gater f.eks så fins det mange lange tunneler/kulverter hvor strøm/fiber etc ligger, men det ligger også mye rør og kanaler i gate/fortau også i alle byer.

 

Men ja, alt er for tungvindt idag dessverre, men det kan du bare skylde på de forskjellige etater/aktører som telenor, hafslund etc etc, de er vrange hele gjengen og ingen veit hva den andre gjør, selv ikke internt.

Endret av meg0709
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det aller verste er at du ser ut til å tro på det ....

 

Er ikke så farlig med grunnleggende menneskerettigheter, mat, et sted å bo, osv. så lenge man har hissigere bredbånd (i henhold til den en veldig mistenkelig tabell).. Hvis det er så fantastisk i Romania, hvorfor har vi da halve landet i form av rom-folk her i landet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...