Gå til innhold

Aldri høyere ingangsetting av boliger siden 1987?


Anbefalte innlegg

Aftenposten kom ut med en ganske misvisende artikkel. http://www.aftenpost...en-7031832.html

 

Det er riktig at det har ikke vært registrert flere igangsettingstillatelser siden 1987, men det betyr ingenting. Hva det virkelig handler om er hvor mange bygg som lages for befolkningsveksten i Norge. Det er hva som driver boligprisene, og befolkningen i Norge har skutt i været de siste 5 årene. Jeg legger også merke til at de ikke nevner Oslo, og det er det en grunn til.

 

Så jeg har laget noen grafer hvor jeg tok med befolkningsvekst, og da ble ikke tallene deres like imponerende. Det er ikke rart at boligprisene stiger i Oslo når vi bygger 100 boliger per 1000 personer. Vi burde ha bygget 5 ganger mer.

 

For å ha noe å prate om, så vil jeg gjerne høre noen ideer for å få boligbyggingen i Oslo opp.

 

IgangsatteBygg-1.png

 

FerdigeBygg-1.png

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Primært må man få prisene ned ved å bygge blokker og borettslag slik at alle får et sted å bo i første omgang. Her må man bare kjøre på, og få bygget så mange blokker at presset synker.

 

Videre så må man rekke ut en hånd til bl.a skoleungdommer og lage enklere leiligheter som de kan leie billig nær skolene, slik at det frigjør leiligheter til andre.

 

Videre må man flytte arbeidsplasser ut av byen, og unngå å etablere flere før det blir mulig å bo der.

 

Det hadde også vært artig med et superskyskraper.

 

Denne tar 120000:

http://www.abcnyheter.no/nyheter/teknologi/091105/buenos-aires-kan-fa-gigantskyskraper

 

men det finnes jo varianter som nærmer seg en million beboere. Sett opp en slik, og mye er gjort.

Om 120000 deler på de 19 milliardene, så blir det under 160000,- pr. person. La 120000 av oslos innbyggere få splitter ny leilighet og gratis strøm for 160000,- kroner

Lenke til kommentar

Demografi er også viktig. Hvis befolkningsveksten i Oslo 2012 består av polske arbeidsinnvandrer som stuer seg sammen 50 stk. i en enebolig og somalske familier med 12 barn som bor i en 3 roms OBOS leilighet og befolkningsveksten i 1987 bestod i single innflyttere fra bygda i Norge som var klare til å etablere seg så sier tallene dine like lite.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Demografi er også viktig. Hvis befolkningsveksten i Oslo 2012 består av polske arbeidsinnvandrer som stuer seg sammen 50 stk. i en enebolig og somalske familier med 12 barn som bor i en 3 roms OBOS leilighet og befolkningsveksten i 1987 bestod i single innflyttere fra bygda i Norge som var klare til å etablere seg så sier tallene dine like lite.

Jeg tror du har et litt feil bilde av innvandringen i Norge og hva slags innvandring det var i 1987. Det er naturligvis noen polakker/somaliere som bor slik, men det er ikke gjennomsnittet blandt innvandre. I tilegg er det ganske vanlig at de polakkene får litt penger etterhvert og da kjøper de ut nordmenn.

 

Muslimske innvandre derimot hjelper ikke i det hele tatt. Det er fordi de områdene som de bor så ønsker ikke nordmenn å bo. Dette driver boligprisene opp i andre områder.

Lenke til kommentar

Primært må man få prisene ned ved å bygge blokker og borettslag slik at alle får et sted å bo i første omgang. Her må man bare kjøre på, og få bygget så mange blokker at presset synker.

Problemet er at veldig mange nordmenn er imot alle mulige løsninger.

1. Bygge høyere

- Nei, da får vi mørkere gater om vinteren, og det ødelegger utsikten.

2. Fortette

- Mange støtter dette, men de vil ha små blokker. Gjerne må man kjøpe ut hus som koster nesten 10 millioner kroner. På en tomt er det trolig mulig å bygge ca 4-5 leiligheter som kan bli solgt for ca 3 millioner kroner per stykk. I praksis blir det som om de skulle ha solgt leilighetene for 1 million kroner per stykk.

3. Bryte markagrensen i områder folk ikke går på tur

- Nei, fordi bryter man markegrensa en gang så vil man bryte den flere ganger, eller de vil argumentere at de pleier å dra på tur i de områdene.

 

Til slutt så blir den eneste løsningen igjen

4. Bygg blokker for innvandre på Østkanten og Søndre Nordstrand. La nordmenn som ikke tåler boligprisene flytte til andre byer.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Ja, gjør som meg og flytt til Bergen. Så hjelper du på boligmangelen i Oslo samtidig.

 

Jeg kunne i grunnen tenkt meg å flytte til Fagernes. Kort vei til hytta, jeg kunne solgt huset og kjøpt en liten leilighet der. Så hadde jeg hatt penger til overs.

 

On topic: Det vil alltid være et press på sentrumskjernen og nærliggende områder. Nordmenn vil bo sentralt. Men jeg tror fortettingen må skje utenfor Oslo, og så får vi ha høyhastighets pendlertog til å ta trafikken. (Og med desentraliserte knutepunkter, så ikke alle må innom Oslo S.) Krangelen om markagrensen kommer til å bestå etter min levetid, spår jeg. Der er det lite å hente på kort sikt. Og mye pent kan sies om å ha marka der. Selv New York har sin Central Park, tenk bare hva de 3,5 kvadratkilometerne hadde vært verd for byggebransjen...

 

Mine foreldre (og besteforeldre) hadde hytte i Fuglevik rett syd for Moss. Sjarmerende område med små simple hytter for vanlige mennesker. (Vår var kledd innvendig med materialer fra datidens kasser for biltransport. Idag er det stort sett helårsboliger. Kanskje om et par tiår kunne det være blokker med sjøutsikt. Trist for de nostalgiske blant oss, men nostalgi bygger ikke boliger. Det som bremser den utviklingen er kommunikasjon.

 

Fortetting med småblokker i villastrøkene i Oslo er som Camlon sier dårlig butikk. Og fortetting driver prisene opp på de stadig færre tomtene som er igjen.

 

Blokkbygging er ikke uproblematisk. Vi som vokste opp med Groruddalens forvandling eller [sett inn Loddefjord eller annen lokal ghetto] så hvordan man fikk et slags monoetnisk innvandringsproblem, med rotløs ungdom og dårlig lokalmiljø, og fyll og Tveitagjenger som resultat. Det kan man vanskelig bevilge seg ut av, og det skjer så godt som aldri at kommunen prøver. På Homlia der vi bodde noen år bygget de svømmehall, det var det eneste fritidstilbudet i offentlig regi, men så bestemte kommunen seg for at idretten var viktigere enn ungdommen (og mer lønnsom) og begynte å leie ut hallen til idrettslag istedet. Igjen til ungdommen var gatekjøkkenet og T-banestasjonen. (Og en del kristne tilbud, kirken kan der kommunen ikke bryr seg.)

 

Så fortetting krever mye satsing på infrastruktur for å få folk flest til å legge sin naturlige motvilje til side. Alle ser sjarmen med en rødmalt stue i skogkanten, eller en penthouse-leilighet med kaffebar i første etasje, men vi kan ikke alle bo slik. Ikke når vi er unge og nyetablerte og med to barn, og det er da vi trenger boliger.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Demografi er også viktig. Hvis befolkningsveksten i Oslo 2012 består av polske arbeidsinnvandrer som stuer seg sammen 50 stk. i en enebolig og somalske familier med 12 barn som bor i en 3 roms OBOS leilighet og befolkningsveksten i 1987 bestod i single innflyttere fra bygda i Norge som var klare til å etablere seg så sier tallene dine like lite.

Jeg tror du har et litt feil bilde av innvandringen i Norge og hva slags innvandring det var i 1987.

 

Hvordan kan du konkludere at jeg har feil bilde av innvandringen det når jeg enda ikke har uttalt meg noe om hvordan den er i dag eller hva slags innvandring det var i 1987 er en gåte...

 

Jeg bare sier at hvis det er slik så vil det i stor grad påvirke forholdet mellom innvandring og boligbyggebehov. Spørsmålet er om det er slik at innvandrere i dag i større grad bor tettere enn innvandrere i 1987.

 

 

Muslimske innvandre derimot hjelper ikke i det hele tatt. Det er fordi de områdene som de bor så ønsker ikke nordmenn å bo. Dette driver boligprisene opp i andre områder.

 

Har du noe statistikk på dette? I f.eks. i Oslo så har prisstigningen flere ganger vært prosentvis høyere der det har vært mye press av innvandrere enn ellers i byen. Her i fra f.eks. Dagens Næringsliv med tall basertt på tall i fra Norges Eiendomsmeglerforbund og Statistisk sentralbyrå:

 

 

Boligprisene stiger mest på østkanten

 

I Vestre Aker (Vinderen, Holmenkollen og Røa) har leilighetsprisene steget med bare 14,5 prosent. På Frogner er tallet 15 prosent.

 

I byens østlige bydeler er situasjonen en annen. På Østensjø og Grorud

har boligprisene steget med henholdsvis 25,5 og 23,8 prosent.

 

 

http://www.dn.no/eie...icle1917137.ece

Lenke til kommentar

Hvordan kan du konkludere at jeg har feil bilde av innvandringen det når jeg enda ikke har uttalt meg noe om hvordan den er i dag eller hva slags innvandring det var i 1987 er en gåte...

 

Jeg bare sier at hvis det er slik så vil det i stor grad påvirke forholdet mellom innvandring og boligbyggebehov. Spørsmålet er om det er slik at innvandrere i dag i større grad bor tettere enn innvandrere i 1987.

Jeg mener, jeg tror du har litt feil syn av hvordan den gjennomsnittelige innvandrer er. F.eks. den gjennomsnittelige somalier har ikke 12 unger.

 

 

 

Har du noe statistikk på dette? I f.eks. i Oslo så har prisstigningen flere ganger vært prosentvis høyere der det har vært mye press av innvandrere enn ellers i byen. Her i fra f.eks. Dagens Næringsliv med tall basertt på tall i fra Norges Eiendomsmeglerforbund og Statistisk sentralbyrå:

Det ser ut til å være en trend over et år. Jeg har derimot statistikk fra 2003. Legg spesielt merke til Nordre Aker og Sagene. De bydelene er ofte alternativet for folk som ikke har lyst til å bo på østkanten. Vestre Aker og Frogner økte ikke like mye, men de områdene var allerede veldig dyre. Det er begrensinger hvor store prisøkninger folk tåler.

 

Sagene: 97.2

Nordre Aker: 93.4%

Ullern: 84%

Frogner: 79.1%

Vestre Aker: 76%

Grorud: 69.3%

Søndre Nordstrand: 59.5%

Stovner: 56.6%

 

http://www.nef.no/xp...gprisstatistikk

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg mener, jeg tror du har litt feil syn av hvordan den gjennomsnittelige innvandrer er. F.eks. den gjennomsnittelige somalier har ikke 12 unger.

 

I mitt første innlegg sa jeg ingen ting om hvordan den gjennomsnittelige innvandrer er. I mitt neste innlegg så presiserer jeg at jeg ikke har sagt noe om det. Til tross for dette insisterer du fortatt at jeg har uttalt meg om dette.

 

 

Jeg har ikke sagt at den gjennomsnittelige somalier har 12 unger. Jeg tror selvsagt ikke det. Jeg sier hvis det er slik, dvs. at innvandrere bor tettere i 2012 enn i 1987 så påvirker det boligbehovet sterkt.

 

Jeg trodde dette skulle bli en interessant diskusjon. Men du bare ser ut til å være mer interessert i personangrep enn noe annet.

 

*plonk*

Lenke til kommentar

I mitt første innlegg sa jeg ingen ting om hvordan den gjennomsnittelige innvandrer er. I mitt neste innlegg så presiserer jeg at jeg ikke har sagt noe om det. Til tross for dette insisterer du fortatt at jeg har uttalt meg om dette.

 

 

Jeg har ikke sagt at den gjennomsnittelige somalier har 12 unger. Jeg tror selvsagt ikke det. Jeg sier hvis det er slik, dvs. at innvandrere bor tettere i 2012 enn i 1987 så påvirker det boligbehovet sterkt.

 

Jeg trodde dette skulle bli en interessant diskusjon. Men du bare ser ut til å være mer interessert i personangrep enn noe annet.

 

*plonk*

Jeg har ikke drevet med noen drittkasting. Å si at jeg mener du har litt feil syn på innvandringen er ikke drittkasting.

 

Hvis du ikke mener at den gjennomsnittelige somalier, eller mange somaliere har 12 unger i en liten leilighet. Hvorfor brukte du det som eksempel. Bare si at somaliere pleier å få flere unger.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke innvandringen har noe særlig betydning. Det er heller inflasjonen og oljen. Det er bare å se på den relative styrken til markedet i Stavanger.

Nå har Stavanger høyere befolkningvekst enn Oslo og boligprisene er lavere. Det er ikke bare utenlandsk innvandring som betyr noe.

 

Lønnsveksten (inflasjonen og oljen) er ikke den eneste grunnen. Boligprisene i Oslo vokser fortere enn lønnsveksten og en av grunnene til det er innvandringen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...