Gå til innhold

Oppgradering av pc. Hjelp til valg av komponenter. (Del 2.)


Anbefalte innlegg

Neida, 140-radiator fungerer akkurat like godt. Problemet med disse er derimot at det ikke finnes et like stort utvalg vifter, men det er egentlig bare et problem ved bruk av radiatorer med høy finnetetthet da man behøver sterke vifter med godt statisk trykk. Der er utvalget blant 140mm-viftene begrenset. Techbay-radiatorene er av merket Magicool som produseres av de samme som Coolgate og er av helt grei kvalitet. Finnetettheten er på 14 per tomme så Arctic-viftene vil nok gjøre jobben helt fint. CPU-blokken har ikke innebygd belysning. Det er derimot en mulighet å smette inn en diode eller fire. Det finnes uansett flere gode blokker å velge mellom. EK har bla. Supreme HF og den nye Supremacy som begge er veldig gode. Ang. pumpe så er AquaComputer Aquastream XT litt i svakeste laget for et SLI-oppsett. Laing D5 har mer trykk og takler derfor jobben bedre. Den du linker til hos Techbay kan ikke brukes som den er. Den må monteres i en passende pumpetopp eller reservoar. En genial funksjon med denne er også at den kan kobles opp mot Aqua Computers Aquaero 5 (kort sagt en avansert viftekontroller mm) og dermed justeres via software (Aquasuite). Jeg anbefaler deg å lese litt om Aquaero. Du kan koble til flowmeter, temperatursonder, vifter, releer mm. og mulighetene er mange. Jeg har Aquaero 5 Pro selv og har ikke angret et sekund på det kjøpet. Husk at plass vil bli en stor utfordring i kabinettet ditt. Vannkjøling er mer knotete enn hva du kanskje skulle tro. Jeg ville vurdert en ekstern løsning med radiatorer og reservoar, kanskje tilogmed pumpe. F.eks noe ala dette som er en svært praktisk løsning. Kjøp et par hurtigkoblinger så er det bare å koble den til resten av herligheten. I teorien kan du tilogmed sette den i et annet rom hvis du har en kraftig pumpe, noe som vil føre til et uhyre stillegående oppsett.

 

Hei. Du sier at Techbay-radiatorene er av helt grei kvalitet. Finnes bedre 14cm, 3cm tykke radiatorer? I såfall hvilket merke bør jeg gå for? Hvor finner jeg dem? Så 77,3 KFM pr vifte vill være godt nok? Så cpu blokken blir levert uten lys? Da ble den plutselig litt mere aktuell for min del. Synd AquaComputer Aquastream XT var for svak for mitt system for det var akkurat på grunn av utvidelses mulighetene / kontroll mulighetene denne var interessant. Kunne godt tenke meg å kunne softwarw kontrollere hele systemet. Var også klarover att denne må ha pumpe topp i tillegg. Men det er vel også eneste mulighet om man vil benytte seg av kompresjonsnipler på pumpa? Ser jo ikke pent ut om jeg bruker kompresjons nipler på hele untatt pumpa. Likte også muligheten dette gir for å koble pumpe og tank sammen.

 

Ja har vurdert ekstern vannkjøling. Men dette ble ikke godt motatt av min samboer. Så det er nok desverre absolutt nødvendig å holde seg innenfor kabinettet. Vi bor i en liten leilighet, og pc`n står i stua. Vil også prøve å unngå å modifisere kabinettet noe særlig. Men braketter å lignende til vannkjølingen er det ikke noe problem å lage tilpasset kabinettet. Har mulighet til å dreie og frese til disse i masse forskjellige matrial kvaliteter. (Stål, alu plast, nylon osv.) Men som du sier, den største utfordringen ligger i å få plass til alt i kabinettet.

 

:innocent:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Aero-problemet med Warfighter oppstår med 7970 også (frostbite 2 er bare tull,) mitt tips vil være å finne et spill med færre bugs og bedre gameplay ;) Det radiatoroppsettet du har satt opp vil være nok for et 670 + 3770 uten bråkete vifter, men du kan nok ikke sette inn enda et 670 uten å måtte kjøre på med vifter på nærmere 2000 RPM

 

Bytte ut spillene er nok ikke ett alternativ. Da er det nok bedre å klage på problemet til produsenten og håpe på at det kommer en oppdatering som løser dette.

 

Målet mitt hadde vert å få alle viftene til å gå på ca 6 - 800rpm. (Ved normal belastning / AutoCAD) Nå så går vifta jeg har på Corsair 40 på ca 8 - 1400rpm. GPU viften ligger stabilt på 1140rpm. Kabinett viftene mine ligger på 500rpm. Når jeg spiller så betyr det ikke noe hvor mye viftene bråker. For da hører jeg dem ikke over lyden alikevell. Hvordan finner jeg ut nøyaktig hvilken kjøle effekt radiatorene har? (Ved gitt luft strømm) Kunne ikke se dette oppgitt hos noen av produsentene. Hadde vert litt enklere om jeg hadde vist dette. Så kunne jeg ha regnet ut kjøle behov.

 

:innocent:

Lenke til kommentar
Ang RAIDkontroller kan jeg anbefale Arc-1222 eller kraftigere modell fra Areca. http://www.areca.com.tw

 

Hm... Arc-1222 har etter min kjennskap hatt problemer med "hangs". Har også hørt at Arc er svært kresen på HDD`s. Jeg skal benytte meg utelukkende av SEAGATE BARRACUDA 3TB 7200RPM SATA/600 64MB disker på dette oppsettet. ES diskene mine skal tilbake i serveren. Bruker kun Seagate HDD`s.(Gammel vane vond å vende.)

 

:innocent:

Lenke til kommentar

Hei. Du sier at Techbay-radiatorene er av helt grei kvalitet...

*snip*

 

Ja altså, det finnes jo nesten alltid noe bedre. Det jeg mente med "helt grei" er at de er mer enn gode nok til slikt bruk og alternativene er uansett få her til lands.

 

Du har ikke vurdert et annet kabinett? Du får jo noenlunde stilrene kabinetter som er bedre egnet til vannkjøling også. NZXT Switch 810 er f.eks et glimrende alternativ som er nokså stilrent. Nå blir det dog mye styr med å bytte kabinett når du allerede har bestilt sidevindu og montert sakene.

 

Slik jeg ser det er din eneste mulighet å droppe SLI-planene hvis du skal ha mulighet til internt monterte radiatorer og samtidig legge deg på et relativt lavt støynivå. Enten det eller begi deg ut på omfattende modifisering.

Endret av pølsehund
Lenke til kommentar

Ja altså, det finnes jo nesten alltid noe bedre. Det jeg mente med "helt grei" er at de er mer enn gode nok til slikt bruk og alternativene er uansett få her til lands.

 

Du har ikke vurdert et annet kabinett? Du får jo noenlunde stilrene kabinetter som er bedre egnet til vannkjøling også. NZXT Switch 810 er f.eks et glimrende alternativ som er nokså stilrent. Nå blir det dog mye styr med å bytte kabinett når du allerede har bestilt sidevindu og montert sakene.

 

Slik jeg ser det er din eneste mulighet å droppe SLI-planene hvis du skal ha mulighet til internt monterte radiatorer og samtidig legge deg på et relativt lavt støynivå. Enten det eller begi deg ut på omfattende modifisering.

 

Vel, som sagt jeg er ikke nødt til å handle i Norske butikker. Så om det finnes bedre alternativer andre steder så bare si i fra.

 

Å bytte ut kabinettet er ikke ett alternativ. Har brukt veldig mye tid på å finne ett kabinett jeg liker. Utseende, størrelsesmessig og støydempet. Vurderte også NZXT kabinetter. Men de falt ikke i smak, heller ikke Corsair sine. Bigtower er uaktuellt. (Liten leilighet)

 

Om mine beregninger er rett så trenger jeg ca 400w kjøle effekt på ett i7-3770 / GTX670 SLi oppsett. Om det ikke går med 670 SLi så er det å skifte skjermkort til GTX690 ett alternativ som jeg vurderer. Da vil jeg jo spare litt innvendig plass. Trenger også bare to vann blokker da. (CPU / GPU) Dette vil jo gi bedre vann gjennomstrømning. Selv om nødvendig kjøle effekt vil bli omtrent den samme. Omfattende modifisering orker jeg ikke tanken på en gang. Da kunne jeg jo like gjerne ha laget hele kabinettet fra bunnen av. Ville sansynligvis også vært mindre jobb enn å tilpasse. Er industri mekaniker av yrke å har tilgang på det meste av utstyr for bearbeiding av metall. Men har ikke akkurat lyst til å ta med meg jobben hjem.

 

:innocent:

Lenke til kommentar

Hm... Arc-1222 har etter min kjennskap hatt problemer med "hangs". Har også hørt at Arc er svært kresen på HDD`s. Jeg skal benytte meg utelukkende av SEAGATE BARRACUDA 3TB 7200RPM SATA/600 64MB disker på dette oppsettet. ES diskene mine skal tilbake i serveren. Bruker kun Seagate HDD`s.(Gammel vane vond å vende.)

 

:innocent:

 

Har seagate Barracuda på Arc-1212 selv (samme kort bare 1 SAS-port). Har ikke hatt noe problemer med kompatiblitet mellom disker, og ikke hatt noen hangs etter firmware 1.48. Men som sagt, Gammel vane vonde å vende. Var bare en anbefaling :)

Lenke til kommentar

Ja det er det største dilemaet... Tenkte først på å ha radiator i front. Men det er fysisk umulig uten at det går utover HDD plasser. Noe som er uaktuellt. Vurderte også ekstern kjøleløsning. Men da sa samboeren min stopp. :cry: Tenkte også litt på å montere radiatorer utvendig på kabinettet. Noe som heller ikke ble vell motatt av min samboer... Derfor så er jeg desverre tvunget til å holde meg innenfor kabinettet. Så sånn som jeg ser det nå er alternativet:

 

Noen ide om hva som vil være den beste løsningen?

 

:innocent:

 

Unnskyld, men kan ikke dy meg: Hive ut samboeren??? :grin2: :grin2: :rofl:

 

Spent på hvilken løsning du havner på!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...