Gå til innhold

[Løst] Kan ruter sperre for aksess til lokal NAS server ?


Nik

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Nettopp fått meg nytt Relacom RC2011 Gigabit modem, (og Canal Digital kabel-internett.)

 

Alt virker bra, både kablet og WiFi.

 

Men; jeg klarer ikke å nå min lokale NAS server som er plugget rett i modemet med vanlig nettverkskabel.

 

Dette virker fint på mitt gamle Speedtouch ST780 modem.

 

Adressen til NAS serveren er http://10.0.0.5:5000

 

Er det noe jeg må sette opp i Relacom ruteren for å tillate aksess til denne interne adressen?

 

Nik.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, det pleier å være det. Du må mest sannsynlig åpne noen porter e.l. Uansett så har du dobbeltpostet emne.

 

Noen ideer om hva som skal åpned da?

Ja, så at det fantes 2 steder for nettverk, og uklart om dette er hjemmenettverk eller Internet, derfor var dette en grei løsning.

Men takk for feedback :-)

Lenke til kommentar
Har du ikke router? Siden du sier du har koblet NAS rett i modemet.

 

Jeg var litt upresis kanskje, Relacom RC2011 er en trådløs ruter og det er i et av de 4 nettverksuttakene der jeg plugger inn NAS serveren. (Bruker jo også modem, men det har ikke uttak for annet enn kobling til ruteren.)

Lenke til kommentar

Sjekk svaret mitt over og sjekk standard gateway (cmd - ipconfig)

 

Hei, tror dette er svaret ja. Men ikke lett likevel...

 

Det som nå står i NAS'en for den gamle ruteren, og som virker er DNS server og standard systemgateway som er like: 10.0.0.138 (Thomson ruteren)

 

Men når jeg legger inn DNS server og standard systemgateway for den nye ruteren med 192.168.37.1 så får jeg feilmelding " IP adressen og standard system gateway tilhører forskjellige delnettverk"

 

Så da er jeg like langt.....tips om hva jeg skal legge inn her?

Lenke til kommentar

Jeg gjorde det på samme måte som virket med den gamle ruteren, altså prøvde legge inn IP adressen til den nye ruteren (192.168.37.1) på begge steder der det før sto 10.0.0.139.

Disse 2 stedene er "DNS server" og "standard systemgateway".

 

Men den godtar ikke dette, fordi den sier som sagt "IP adressen og standard system gateway tilhører forskjellige delnettverk"

 

Hva skal jeg da taste inn for disse 2 parametrene? Ruteren har jo adressen 192.168.37.1

Lenke til kommentar

Jo, det er jo det jeg prøver forklare, NAS'ens adresse for den nye ruteren lar seg ikke endre til 192.168.37.1 på begge steder der det før sto 10.0.0.139.

 

"På DNS server" går det fint å legge inn dette, men på "standard systemgateway" får jeg den feilmeldingen jeg beskrev.

 

Hva skal jeg legge inn i som "standard systemgateway" når det ikke kan være ruterens IP adresse?

 

Virker som NAS'en vil ha et annet tall her, men jeg aner ikke hva det skulle være når IP adressen ikke lenger kan brukes der. (Med den gamle ruteren så sto det 10.0.0.139 i begge disse feltene)

 

Tillegg: NAS'ens IP adresse er fast, den er og har alltid vært 10.0.0.05

Endret av Nik
Lenke til kommentar

Du kan ikke la ip-adresse til NAS være 192.168.37.1 samtidig som du lar standard gateway være 192.168.37.1, for det første gir du da NAS'en samme ip som routeren som ikke fungerer. Gateway går jeg utifra skal være 192.168.37.1.. men sjekk dette på en lokal pc som mottar en dynamisk ipadresse ved å skrive ipconfig /all i cmd. Skriv så inn lignende verdier i NAS så er du vertfall innenfor riktig ip-range. Eventuelt er det kanskje lettere for deg å sette statisk adresse til NAS'en i routeren, og be NAS'en hente dynamisk ip.

Lenke til kommentar

Tror ikke du skjønner hva jeg prøver å forklare...

Standard gateway skal være 192.168.37.1

DNS server kan sikkert også være 192.168.37.1

I tillegg så må NAS-en selv ha en egen IP-adresse (som før var 10.0.0.5) som må være 192.168.37.X (hvor x er høyere enn 1 og ikke brukt av andre på ditt nettverk).

Lenke til kommentar

TUSEN TAKK TIL ALLE OG SPESIELT Mr D!

 

Det jeg hadde glemt var å sette ny IP for selve NAS, men nå virker alt!

 

Det jeg enda ikke skjønner er hvorfor NAS'en må vite hvilke IP og gateway ruter har, for det er jo jeg som fra ruteren kaller opp NAS'en og da med den IP jeg har satt i NAS'en.

 

Så jeg lurer på hvorfor NAS'en må ha IP og gateway nummer på ruteren.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...