Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Kontor-pc'n på jobben er nå okkupert av meg.

Jeg skulle ha vært i seng.

 

Min jobb er nå... jeg har ikke ord for det.

Har bare sovet noen timer denne uka.

Har bare dusjet en gang.

 

Nå hører jeg stemmen til Ari Behn i hodet mitt når jeg skriver dette.

Men for å komme til målet jeg prøver å oppnå med denne tråden må jeg da prøve å male bildet best mulig?

 

Jeg hadde egentlig fri lørdag og søndag, men det er historie.

Begynner hver morgen, og jobber til både 3 og 4 på natten.

Nå lyver jeg litt, av og til klokka rundt.

Kanskje jeg overdriver, jeg vet ikke. Min kropps-stank og skitne klær vitner ihvertfall uren ugle i melet.

Betjeningene i bensinstasjonen ser rart på meg.

 

 

 

Som person har jeg veldig vanskelig for å si nei til å "ta en oppgave".

Arbeidsgiveren som gir meg de ubetalte overtimene vet å utnytte.

Vi begge vet at dette er ufrivillig fra min side, men jeg er redd for å si nei. Jeg vet ikke hva han vil gjøre da.

Ikke redd for å miste jobben, men hva reven vil finne på.

 

Sitter fast i denne situasjonen, men kjenner at noe ligger og brygger inni meg. Kjenner på meg at jeg får vite det om bare noen få dager.

Finnes det ingen som kan hjelpe en, som ikke kan hjelpe seg selv?

 

Takker alle som vil sløse litt tid på meg.

Endret av Fangen På Fortet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er NØDT til å lære deg å si nei. Du jobber ulovlig lenge om dagene, hvis du jobber til 3-4 om natten.

Jeg tror du er nødt til å være ærlig med deg selv og sjefen. Forklar at du ikke kommer til å vare lenge hvis det skal forsette slik. Du kommer til å føle deg tygd og spyttet ut om du fortsetter.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Den arbeidsgiver som holder på med slikt får en ivrig smekk på fingrene av Arbeidstilsynet. Over tid er det i praksis ulovlig for alle som ikke er leder eller har «særlig uavhengig stilling» å jobbe mer enn 48 timer ukentlig.

 

Jeg synes du bør:

(i) si til arbeidsgiver at du har jobbet alt for mye, og kommer til å gå på en alvorlig smell om ikke dette endres umiddelbart. Det du drives til er åpenbart ulovlig, men i tillegg er det dårlig butikk den dagen du kollapser.

(ii) slutte å jobbe mer enn norm der du jobber, og det begynner du med i morgen. (Velger å si dette heller enn å si at du skal jobbe maks 40 timer ukentlig, i noen bransjer er det urealistisk.)

(iii) komme deg til legen din, om ikke annet for å snakke ut om hvorfor du ikke klarer å si nei.

(iv) vurdere om du ønsker å kontakte Arbeidstilsynet (tlf 815 48 222). Dette høres ut som en svært alvorlig sak som absolutt bør ryddes opp i, men av taktiske grunner får du selv vurdere om du skal være den som setter i gang opprydningen, bøtenivået for slike lovbrudd er solid.

(v) vurdere om du bør finne et annet sted å jobbe.

Endret av Euklid
Lenke til kommentar

Javel? Du mener han kan straffes for å ha blitt presset til å jobbe mye? Skulle likt å se juridisk presedens for slikt (men det er godt mulig det finnes noe fiffig her jeg ikke har fått med meg, dette er ikke mitt område!). Om du derimot mener det i praksis kan ha negative konsekvenser å melde fra om forholdet er jeg selvsagt enig, derfor skrev jeg at dette er en vurdering han selv må ta.

 

Rent lovmessig er det verdt å merke seg 4. punkt i lovens §19-2; arbeidstager er untatt all straffbarhet hva arbeidstid angår.

Lenke til kommentar

Bare så det er nevnt. Det er ikke nødvendigvis kun arbeidsgiver som kan få trøbbel med Arbeidstilsynet.

Denne her gleder jeg meg veldig til du utdyper, Nedward. Hvem andre er det egentlig du mener får trøbbel med Arbeidstilsynet? Det virker nemlig som du impliserer at den ansatte/TS kan få trøbbel med Arbeidstilsynet, og den må du jaggumeg forklare nærmere. Arbeidstilsynet har nemlig så vidt jeg vet ingen tvangsmidler overfor ansatte, de kan bare enten ilegge arbeidsgiver dagmulkt, eller sende saken videre til politiet. Som det er nevnt over, så kan ikke arbeidstagers straffes for brudd på arbeidstiden. Hva gjenstår da slags "trøbbel med arbeidstilsynet"?

 

Edit: Leif

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...