Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Mislighold av leieavtale - kreving av depositum?


Lurifaxx1

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg har foreldre som leier ut en leilighet til to.

 

For noen måneder siden flyttet moren til den ene leieboeren inn fordi hun ikke fant noen leilighet. Det står i loven at utleier ikke kan nekte at nær slekt flytter inn. Problemet var at hun tok med seg hunden. I kontrakten står det at husdyr ikke er tillatt.

 

Nå skal de flytte ut, men for noen uker siden var de innom for å inspisere og de fant mugg på badet Leieboerne sa at de hadde oppdaget dette for over en måned siden, men unnlat å si ifra. I tillegg hadde leieboerne montert inn oppvaskmaskin uten at rørlegger gjorde det og uten å si ifra. De har også byttet ut et garderobeskap (dvs rivd ned det gamle) uten å si ifra og sa ved forrige møte at de ikke var interessert i å ta med seg det de hadde montert opp.

 

Problemet er at mine foreldre ikke er flinke til å si ifra når de mener noe er galt. Nå skal leieboerne flytte snart, men jeg mener at de umulig kan flytte ut uten noen sanksjoner for både hund og mugg. De har et depositum stående, men hva bør de gjøre?

 

 

Fint om dere har noen råd her. Jeg blir helt sjokkert over hvordan folk oppfører seg. Det skal også sies at det er dårlig tatt tak i fra mine foreldre, men de er dessverre veldig dumsnille og naive i denne situasjonen.

 

Håper på svar!

 

Mvh

S

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan naturligvis kreves erstatning for skader som er oppstått som følge av leieforholdet. Hvis kravet ikke betales kan depositumet holdes tilbake helt til partene er enige eller en juridisk instans bestemmer noe annet.

 

Jeg tviler sterkt på at problemstillingen med hunden kan trekkes inn i saken med mindre det er noe som har påført utleier en økonomisk merutgift.

 

Du finner informasjon om depositum osv. her: http://www.jusstorget.no/article.asp?Key=2&FagKey=37&ArtKey=125

Lenke til kommentar

Hvis en leietager bryter regler, som fx. forbud mot husdyrhold, så kan leieforholdet sies opp, men innenfor de rammer som kontrakten tilsier. Man kan ikke holde igjen depositumet untatt hvis husdyrholdet har ført til skader/følgeskader.

Hvis leietager fastmonterer noe til strukturen i bygget, eller gjør endringer på denne slik at skader eller følgeskader oppstår, så kan depositumet holdes igjen til dette er avklart.

Lenke til kommentar

Enkelt og greit: Dersom du har tapt penger på at de har gjort noe de ikke hadde lov til etter kontrakten, så kan du reise søksmål for å få det erstattet. Dette må gjøres innen 5 uker etter at de har søkt depositumet utbetalt fra banken.

(dette forutsatt at de nekter å betale for seg. Dersom du får skriftlig samtykke i at de skylder deg penger for skadene de har gjort, trenger du ikke saksøke)

Lenke til kommentar

For å slenge meg på:

 

Mugg på badet kan bare gi grunnlag for erstatningskrav dersom man (åpenbart?) kunne forhindret skade hvis leier hadde sagt fra tidligere. Når det i tillegg bare er snakk om en måneds tid tviler jeg på om utleier har noen sak.

 

Hund, opplegg for oppvaskmaskin eller nytt garderobeskap er ikke i seg selv noen grunn til å kreve erstatning. Det må være snakk om faktisk skade/tap. For eksempel "vi måtte betale en rørlegger X kroner for nødvendig reparasjon av uforsvarlig amatør-arbeid" eller "gulvet har synlige skader etter hunde-klør".

Lenke til kommentar

Vil man kunne argumentere med at leiligheten trenger ekstra (profesjonell) vask som et resultat av hundeholdet, slik at eventuelle alergikere vil kunne flytte inn i etterkant?

 

Uansett, så bør alle gulv inspiseres for skader etter hund. I tillegg bør du vente så lenge som mulig med å utbetale depositumet, slik at eventuell lukt etter avføring får tid til å komme fram. Det kan være at fuktighet trekker inn under lister og dermed ikke merkes med det samme.

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...