Gå til innhold

Smelting av metaller, støpeovn og støpesand


smcboy

Anbefalte innlegg

Hei!

Har begynt å tenke på et prosjekt om støping av metaller, da aller helst aluminium, og trenger litt info om hvordan jeg skal gå fram med dette.

 

Har kjøpt en digel som tåler opptill 1200celcius, og det skal i hovedsak bare smeltes aluminium, ihvertfall med det første.

 

 

Tanken min er å bruke en propandreven støpeovn, men vet ikke hvordan jeg skal lage den. Bør jeg bruke ildfast sten, og ildfast mørtel og "mure" meg en rund ovn? Eller bør jeg bruke noen form av keramikk for å lage ovnen?

 

Hva bør jeg gjøre for å unngå luftbobler i formen?

 

 

Hvilken sand egner seg best som støpesand? Har sett at kvartssand ofte blir brukt til dette, da blandet med 10% bentonitt som bindemiddel for å få gode støpeegenskaper.

 

Hvordan bør jeg lage propanbrenneren?

 

 

Har lest at noen tilsetter flux? I aluminium for en spesiell grunn, hvorfor?

 

Andre ting jeg bør tenke på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke at folk her på diskusjon har de kunnskaper og kvalifikasjoner til å svare på ditt spørsmål. Hvis du her heldig så er det kanskje en eller to her som har litt erfaring innen dette. Jeg tror du heller bør spørre ett annet sted, men det er henne at det er noen her inne på diskusjon som har peiling på dette her. :)

Lenke til kommentar

PROuser: Svaret ditt er ukonstruktivt og unødvendig. Hvis du ikke har noe bedre å si så ikke si noe i det hele tatt. Spurde fordi jeg lurte på om noen visste hvordan jeg gjorde de her, i tilfelle noen faktisk sitter med den kunnskapen.. Spurte ikke etter hvor jeg skal lete etter svar.

 

BirgerCaC: Takk for svar, nei har prøvd på noen andre forum også uten hell :( og google er virkelig ikke min venn for tiden, må være jeg som ikke får det til. Får bare vente å se om jeg er heldig med en av forumene :)

Uansett takk for svar :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...