Gå til innhold

Ny Nikkor 70-200mm f/4


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sikkert bra, men 1400 dollar :wow: og 224 dollar for stativfestet :wow: De er i hvert fall optimistiske. Prismessig blir det en plass mellom Canon 70-200 f/4 IS USM/Sigma 70-200 f/2,8 OS HSM og Canon/Nikon 70-200 f/2,8 IS/VR USM. Og det uten værtetting.

 

Jeg tror en del Nikonianere vil tenke seg om to ganger og vente på prisfall eller se an prisen på Tokinas 70-200 f/4 med stabilisering og ultrasonisk motor. Eller gå for Sigmas f/2,8-variant. Tokinaen skulle komme tidligere i år, men er forsinket.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg regner med at vi kan formode at byggekvalitet og værtetting blir mer eller mindre identisk med resten av linja med f/4-zoomer (16-35, 24-120)? Jeg finner ikke noe detaljert informasjon i farta om hvor værtetta de er, og jeg har ikke brukt dem selv, men kanskje noen andre kan opplyse oss om hvordan det ligger an med dem. Vi får nok klarhet i det snart uansett, det er jo i høyeste grad av avgjørende betydning for et objektiv som dette.

 

Jeg synes ellers det ser ut som et interessant objektiv -- har en snikende mistanke om at jeg kommer til å selge 70-300 VR og bytte den ut med denne, selv om det ikke akkurat haster. For min del er det helt greit at stativfestet ikke er inkludert, jeg ville bytta det ut med noe Arca-Swiss-kompatibelt uansett. Med en sånn sprø pris som de har satt på det tror jeg forresten at de fleste kommer til å gå for tredjepartsalternativer; Kirk sine stativfester for lignende objektiver (80-200 AF-S, 80-400 AF-S) koster 160 USD direkte fra produsenten, og det er jo et velrenomert kvalitetsmerke.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Nå har jeg fått testet min Nikkor AF-S 70-200/4 VR ut i noen uker, og jeg mener bestemt at den er litt skarpere enn min f/2.8 VRII som jeg også har! (eller hadde; den er nå solgt;-)

Kontrasten er også definitivt litt bedre. Spesiellt mellom 70 og 135mm.

Forskjellen på ett blendertrinn i lysstyrke har ingenting å si for meg. Med ISO-egenskapene til min D600 merker jeg ingenting til det. Forskjellen i bokeh er også så liten, at litt endring av brennvidde eller fokusavstand gjør mye større forskjell.

Alt i alt er jeg mye bedre tjent med 70-200/4 sin lave vekt og nye VR, enn å ha ett enkelt blendertrinn mer med dobbel vekt og størrelse som kostnad! Da har jeg et objektiv som ikke ligger hjemme når jeg trenger det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...