Gå til innhold

Skoleprofil: NITH


Anbefalte innlegg

Tenkte mer på det at man jobber sammen med folk i prosjekter jeg da. Hvilke verktøy man bruker, programmeringsspråk osv er sekundært.

Jeg vil bare informere om at bachelor i informatikk ved NTNU har 22,5 studiepoeng med rent prosjektarbeid som teller på karakteren, der det største (15 studiepoeng) er for en reell kunde. I tillegg er det et prosjekt i 4. semester som det gis godkjent/ikke godkjent på, en lang rekke emner som har prosjektarbeid som arbeidsmåte - blant dem et mer eller mindre obligatorisk emne kalt Eksperter i team som tas som en del av master - og allerede første uken på datastudiene her blir det prosjektarbeid som de siste årene har gått ut på å lage et enkelt spill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv utdannet spilldesigner fra NITH og fikk jobb med en gang etter studiene, dog ikke innen spilldesign.

 

Kan på alle måter anbefale NITH som utdanningssted for de som ønsker en IT utdanning. Lærerne innehar utrolig mye kunnskaper, og det første året man har før man velger studieretning hjelper på valget om utdanning året etter.

Lenke til kommentar

Tenkte mer på det at man jobber sammen med folk i prosjekter jeg da. Hvilke verktøy man bruker, programmeringsspråk osv er sekundært.

Jeg vil bare informere om at bachelor i informatikk ved NTNU har 22,5 studiepoeng med rent prosjektarbeid som teller på karakteren, der det største (15 studiepoeng) er for en reell kunde. I tillegg er det et prosjekt i 4. semester som det gis godkjent/ikke godkjent på, en lang rekke emner som har prosjektarbeid som arbeidsmåte - blant dem et mer eller mindre obligatorisk emne kalt Eksperter i team som tas som en del av master - og allerede første uken på datastudiene her blir det prosjektarbeid som de siste årene har gått ut på å lage et enkelt spill.

 

Høres utvilsomt bra ut.

En annen faktor som helt klart påvirker er også avstand til studiested. Jeg studerte ved Oslo, og tok buss fra enten hjemme eller eks som bodde i byen. Å flytte inn i hybel var egentlig aldri noe tema for min del, men skulle jeg først gjøre det hadde jeg helt klart vurdert NTNU. NTNU har helt klart et veldig godt rykte, og det tror jeg det er god grunn til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig blandede følelser etter 3årig bachelor på Interaktivt Design linjen med utgang i 2011.

Når det gjelder selve utdannelsen ble det en del dødtid med urelevante fag og store deler av tiden ble det knapt en skrape i overflaten i ting vi burde lære mye mer om.

Prisen er også ganske drøy. kostet 63000kr/år når jeg gikk der. I tillegg kommer dyre bøker og krav om eget datautstyr så ikke urealistisk av meg å si at om man ønsker maskin som holder 3år, bøker og avgift vil du fort runde 80-85k første året alene...

 

 

Jobbmarkedet er rimelig bånn i kategorien interaktivt design, uten dypere kunnskaper om programmering er det relativt flaks å få jobb. Markedet er klar over mulighetene man kan få ved å ha mer rene designere/testere i et utviklings-team, problemet er at ingen vil betale for tjenesten. Det mest seriøse og relevante tilbudet i forhold til utdannelsen jeg har fått til nå er en 80% stilling ved en liten bedrift med en årslønn på under 250k.

 

Ingen av de 12-15pers jeg ble kjent med fra studiet spill design har kommet i relevant jobb.. Og bare et par av de har fått jobb i IT sektor overhode. De fleste går arbeidsledige/kassajobb.

 

Jeg vil si de som har igjen noe for utdannelse ved NITH er de som går E-Business eller skaffer seg bedre karakterer innen ren programmering (java/spillprog linja)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hvordan er biblioteket på NITH ? Veldig viktig med et godt høyskolebibliotek, synes nå jeg.

 

Biblioteket består for det meste av utdaterte ITbøker som ikke lenger er brukbare. De kan skaffe ting ved forespørsel men når jeg gikk ut 2011 var store deler av biblioteket bøker om Windows 98, serverteknologi fra 90 tallet og noe tegneserier

Lenke til kommentar
Jobbmarkedet er rimelig bånn i kategorien interaktivt design, uten dypere kunnskaper om programmering er det relativt flaks å få jobb. Markedet er klar over mulighetene man kan få ved å ha mer rene designere/testere i et utviklings-team, problemet er at ingen vil betale for tjenesten. Det mest seriøse og relevante tilbudet i forhold til utdannelsen jeg har fått til nå er en 80% stilling ved en liten bedrift med en årslønn på under 250k.

 

Vil ikke si jeg kjenner meg helt igjen at kunder ikke vil betale for testing. Konsulentselskapet jeg jobber i selger egne prosjekter som kun er testing av løsninger. Har også et søster-konsulenthus som driver mye med UX og interaksjonsdesign. Vi drar en del synergier ut av å få med noen designere på diverse prosjekter vi kjører...søker folk gjør vi og XD

Lenke til kommentar

Veldig blandede følelser etter 3årig bachelor på Interaktivt Design linjen med utgang i 2011.Når det gjelder selve utdannelsen ble det en del dødtid med urelevante fag og store deler av tiden ble det knapt en skrape i overflaten i ting vi burde lære mye mer om.Prisen er også ganske drøy. kostet 63000kr/år når jeg gikk der. I tillegg kommer dyre bøker og krav om eget datautstyr så ikke urealistisk av meg å si at om man ønsker maskin som holder 3år, bøker og avgift vil du fort runde 80-85k første året alene...Jobbmarkedet er rimelig bånn i kategorien interaktivt design, uten dypere kunnskaper om programmering er det relativt flaks å få jobb. Markedet er klar over mulighetene man kan få ved å ha mer rene designere/testere i et utviklings-team, problemet er at ingen vil betale for tjenesten. Det mest seriøse og relevante tilbudet i forhold til utdannelsen jeg har fått til nå er en 80% stilling ved en liten bedrift med en årslønn på under 250k.Ingen av de 12-15pers jeg ble kjent med fra studiet spill design har kommet i relevant jobb.. Og bare et par av de har fått jobb i IT sektor overhode. De fleste går arbeidsledige/kassajobb.Jeg vil si de som har igjen noe for utdannelse ved NITH er de som går E-Business eller skaffer seg bedre karakterer innen ren programmering (java/spillprog linja)

 

Jeg gikk ut med bachelor i IT fra Interaktivt Design linja i år, og har en litt annen erfaring enn den du har. For det første lurer jeg på hva du mener med dødtid med urelevante fag? Linjen tilbyr en rekke fag som strekker seg over ulike fagområder som inteaksjonsdesign, HTML/CSS/JS, C#.NET og grafisk design.

 

Under studietiden fant jeg meg godt til rette innenfor C#.NET programmering, og følte at dette var det jeg ville gjøre (selv om jeg manglet både R1 matte og dype programmeringskunnskaper) . Naturlig nok var virket ikke alle de andre fagene så spennende lenger, og kanskje litt 'urelevant'. Det går ikke an å komme i ettertid å si at fagene var urelevante når man selv har gjort dårlig research om studielinjen man har valgt.

 

Når det kommer til læring, har jeg selv erfart at alt for mange gir blaffen. De betaler 32 000kr i semestert for å tråkke i gangene med forventninger om at lærerne skal lære de ALT de trenger å vite. 50% av den erfaringen og kunnskapen jeg sitter igjen med i dag fra studiet har jeg lært, og søkt etter selv. Hvis man ikke er villige til å akseptere dette, så kan jeg garantere at studietiden vil bli vanskelig.

 

For å avslutte vil jeg bare nevne at samtlige av de jeg kjenner som jobbet hardt under studietiden fikk seg arbeid før studiene var ferdig. Meg selv, og de jeg jobbet sammen med i hovedprosjektet jobber i dag for Making Waves, Evry og Google (i London!). Våre stillinger faller inn under alle de store grenene som Interaktivt design linjen tilbyr, og det må jo være et bevis på at selv en 'spesialisert' studieretning kan mette et variert arbeidsmarked. Jeg jobber i dag sammen med ulike IT spesialiserter, og det er alltid kjekt å forstå hva det er de sier når de prater til meg.

 

Jeg har ingen problem med å anbefale NITH til andre som ønsker å ta en bachelor i IT. Et par tips:

1: Er det virkelig dette du har lyst til å holde på med?

2: Engasjer deg i eget og andres arbeid, og søk etter kunnskap utover undervisningen.

(Google er pensumboka og din beste venn!)

3: Hvis du vil. VIRKELIG VIL! Så klarer du det.

 

Lykke til:)

 

Lenke til kommentar

Jeg gikk ut av VGS med elendige karakterer (2 - 3 i alt untatt matte). Jeg er ekstremt taknemmlig for at NITH ikke bryr seg om karakterene fra VGS, så lenge man har bestått generell studiekompetanse. Jeg har alltid har stor interesse for data, IT, driftsbruk, men dette hjelper uheldigvis deg ingenting under VG opplæring.

 

Jeg går 2 året Digital Markedsføring på NITH, og er storfornøyd med skolen. Jeg fikk skrevet arbeidskontrakt og kom i deltidsjobb allerede ved andre semester i første året på NITH, og lærer IT via deltidsjobb + NITH skolen.

 

IT er under stor utvikling, og så sant som at vi får en spiss kompetanse, har vi også generell bred IT kompetanse. Hvis man har problemer å skaffe jobb er det fordi man er for slapp og forventer å bli matet med en t-skje. Som er noe store deler av studentene også blir, bare ikke garantert.

 

Jeg er samboer med ei som går Spilldesign på NITH, som er kjent for å være IT spisskompetansen som er vanskeligst og skaffe seg jobb i. Dette stoppet ikke henne å komme i deltidsjobb allerede ved 2 året som spilldesigner.

 

NITH gir en unik kompetanse som skiller deg ut fra alle andre søkere, og gir deg mye praksis og reel opplæring så du lett kan adaptere deg til arbeidslivet.

 

Hvis det er noe i mitt liv jeg kan være stolt av med tanke på utdannelse, så er det NITH.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg gikk ut med bachelor i IT fra Interaktivt Design linja i år, og har en litt annen erfaring enn den du har. For det første lurer jeg på hva du mener med dødtid med urelevante fag? Linjen tilbyr en rekke fag som strekker seg over ulike fagområder som inteaksjonsdesign, HTML/CSS/JS, C#.NET og grafisk design.

 

Under studietiden fant jeg meg godt til rette innenfor C#.NET programmering, og følte at dette var det jeg ville gjøre (selv om jeg manglet både R1 matte og dype programmeringskunnskaper) . Naturlig nok var virket ikke alle de andre fagene så spennende lenger, og kanskje litt 'urelevant'. Det går ikke an å komme i ettertid å si at fagene var urelevante når man selv har gjort dårlig research om studielinjen man har valgt.

 

 

Problemet jeg opplevde var at de viktigere fagene (JS, C#, CSS og slikt) ble nedprioritert. Vi ble sittende uke opp og ned med innleveringer med Adobe After Effects og Premier Pro samt fargelære.. Ville jeg lære videoedit hadde jeg gått noe mer relevant. Viktigere software som Photoshop ble det avsatt et par forelesninger til.. samme med javascript der vi hadde hele 2 forelesninger, men en massiv innlevering som ikke hang på greip.

Sisteåret ble vi sittende et helt semester med Adobe Flash. En døende teknologi kombinert med svak foreleser i faget gir ikke mye resultat. (det var STORE forskjeller mellom kvaliteten på foreleserne)

 

Et annet problem var det svake samholdet i klassen. Det var ALLTID gruppeoppgaver, men få som møtte opp til forelesning. Fant man først noen man kunne jobbe med ble man stuck med de ut året. Og fikk da ingen variasjon. Og så sleit klassen også med flere som du ser: betalte for å henge i gangen.

 

MEN NITH skal ha klapp på skulderen. Bedre miljø å være med i har jeg ikke opplevd før. Det blir noe magisk når noen hundre med samme interesse kommer så tett på hverandre over flere år.

Endret av vesleengen
Lenke til kommentar

Jeg vil gå på NITH neste år, jeg tenker meg e-business da jeg ikke har noe s eller r matte.

Jeg vurderte først digital markedsføring, men jeg vet det er vanskelig å få jobb innen det segmentet.

 

Dere som går E business: Har dere kun IT relaterte fag (liksom utvikle CMS)? eller er det også fag som er samfunnsøkonomi type?

 

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...