Gå til innhold

Hjelp til å Forstå el-gitarens ''bygge-klosser''


FatHobbit

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har lenge ønsket å starte med el-gitar, men det er mye som jeg lurer på og helst vil ha svar på før jeg evt. handler meg en el-gitar. Det som jeg lurer på er:

 

Mikrofon

har sett at det er flere typer mikrofoner og da har jeg vanskelig å velge hvem bestemt mikrofon jeg burde velge. Kan si at jeg ikke har noe peiling på hva de enkelte mikrofonene gjør.

 

Kropp

Har sett at det står noe som Or-Mahogny og Or, men hva spiller det for noe rolle hvilken type det er? Samme som over, null peiling på hva dette har å si..

 

Hals

Her er det vel forkjsellige tykkelser på gitarene, men har det noe mer å si enn bare det??

 

Gripebrett

Hva vil det si eks å ha Rosewood til gripebrett? er det en slags tretype som blir brukt?

 

Tror det er strort sett det som er i og utenpå en el-gitar, hvis ikke så si ifra! :)

 

Jeg må si at jeg har ingen peiling på el-gitarer så det er sagt. Sjangeren jeg ønsker å spille i med el-gitar er rock/metal (mest rock) så hvis dere har noen tips på hvilken ''bygge-klosser'' som jeg burde tenke på når jeg ser etter en el-gitar, så hadde det vært supert !

 

Kan si at jeg har spillt akustisk gitar nå i et år ca, og vil si at jeg ikke er noe spesielt god men har da selvfølgelig merket mye forbedringer fra da jeg startet til nå. Vet nå ikke om dette har så mye å si når man kommer til el-gitarer (ang. om jeg burde gå for et nybegynner el-gitar)

 

Hvorfor jeg spør om akkurat disse ''bygge-klossene'' til el-gitaren er på grunn av da har jeg litt mere oversikt over hva jeg burde se etter i en el-gitar, og så har jeg mer kunnskap (forhåpendevis) om el-gitarer :)

 

Edit: Noen som kan anbefale et musikk program for å redigere og sette sammen egen produsert musikk til pc? :)

 

- Kenneth

Endret av FatHobbit
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mikrofon

har sett at det er flere typer mikrofoner og da har jeg vanskelig å velge hvem bestemt mikrofon jeg burde velge. Kan si at jeg ikke har noe peiling på hva de enkelte mikrofonene gjør.

Gitarmikker, også kalt pickups, finnes i mange ulike varianter og fasonger. I hovedsak kan du dele dem i to grupper: Single coil og humbucker. Single coil har en spole for hver streng, humbucker har 2. Single coil gir mer diskant enn humbucker. Humbucker gir en "fetere" lyd, og også mindre støy. Se mer i denne gamle posten min: Link

 

Kropp

Har sett at det står noe som Or-Mahogny og Or, men hva spiller det for noe rolle hvilken type det er? Samme som over, null peiling på hva dette har å si..

Dette angir treslaget kroppen er bygget av. Treslaget påvirker tre viktige ting:

1. Lyden. Noen treslag, som mahogny, gir en varm lyd. Noen treslag, som lønn, gir en skarpere lyd. Dog vil enkelte - inklusive meg - hevde at treslaget påvirker lyden mindre enn pickupene.

2. Utseendet. Noen treslag har naturlige mønstre som spiller gjennom en gjenommskinnelig lakk, for eksempel "flammelønn". Andre er kjedelige og gjør seg best dersom gitaren skal lakkes i en farge (eller flere.)

3. Vekt. Ulike tresorter har forskjellig tetthet og dermed svært forskjellig vekt. Ikke så farlig om du skal sitte og spille en halvtime, men skal du stå på scenen i tre timer så merker du godt hvor tung gitaren er.

 

Edit: + selvsagt pris. Eksotiske treslag er mye dyrere enn vanlige.

 

Warmoth har en grei oversikt over de vanligste treslagene som brukes i elgitarer, med bilder, vekt og lydbeskrivelse: Link

 

 

Hals

Her er det vel forkjsellige tykkelser på gitarene, men har det noe mer å si enn bare det??

Halser finnes i forskjellige tykkelser, og forskjellig fasong på buen. Noen er nesten flate bak, andre er nesten v-formet. Det er ingen som er bedre eller riktigere enn andre, det avhenger av størrelsen på nevene, spillestil med mere. Jeg anbefaler sterkt å prøve selv, ikke hør på kompiser som vet hva slags hals som er best til shredding eller powerchords...

 

Igjen finnes det forskjellige treslag, med ulike mønstre hvis du ønsker det. En hals må være temmeliig stiv, så det er noen treslag man bruker på gitarkropper som ikke fungerer så godt til halser.

 

Merk at noen tresorter må lakkes, mens andre kan brukes ubehandlet. Hva du foretrekker er igjen en smakssak.

 

Warmoth har en grei oversikt over tresorter for hals også, samt forskjellen på ulike konturer med mere.

 

 

Gripebrett

Hva vil det si eks å ha Rosewood til gripebrett? er det en slags tretype som blir brukt?

Rosewood er en tresort ja. Vi kaller det vanligvis palisander på norsk. Det er en relativt lett og porøs tresort. De andre vanlige tresortene for gripebrett er lønn og ibenholt som er hardere tresorter. Tresorten påvirker hvor godt halsen "svinger med", og påvirker derfor sustain. Det finnes flere andre mulige treslag. Se igjen hos Warmoth.

 

Gripebrett i palisander og ibenholt brukes ubehandlet, lønn skal lakkes. (Men på mange gamle gitarer er all lakken slitt bort.)

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...