Gå til innhold

Bardufoss Sambandsbataljon


Hveding

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal inn i Badufoss på sambandsbataljonen i januar.

Å jeg lurer på hvordan det er med trening der osv.. Er treningssenteret bra som er i Bardufoss i forbindelse med forsvaret ?

Å får man trent hver dag når det ikke er tjeneste ?

Å hvis man feks blir der en helg når det er fri, kan man fortsatt trene disse dagene i helgene ?

 

Mvh Patrick.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg skal inn i Badufoss på sambandsbataljonen i januar.

Å jeg lurer på hvordan det er med trening der osv.. Er treningssenteret bra som er i Bardufoss i forbindelse med forsvaret ?

Å får man trent hver dag når det ikke er tjeneste ?

Å hvis man feks blir der en helg når det er fri, kan man fortsatt trene disse dagene i helgene ?

 

Mvh Patrick.

 

 

Da skal du ta over for meg, dimmer herfra om 54 dager! Treningssenteret er helt greit, heter haralds gym, er inne i leir, åpent hver dag og selvfølgelig gratis. Du får muligheten til å trene de fleste dager, unntak er når det er kveldstjeneste og øvelse. Kveldstjeneste blir det mye av i rekrutten, men det roer seg etterpå. SBBN er den bataljonen i forsvaret som er mest i felt, så det blir det jo en del av.

 

Du kan også trene i helgene, det er nok da det passer best også, da man gjerne er litt sliten etter tjenestedagen.

Lenke til kommentar

Et gym 100 metern utenfor leiren, pluss at det koster penger ?

Når du sier at det er GREIT der, hva mener du med det egentlig ? Gidder du å fortelle litt om hvordan utstyr de har ?

Er det benkpress med nok vekter (trenger minst 80kg å legge på), er det mulighet før knebøy med stang ?

Er det nedtrekk, roing og mulighet for flyes på maskin ?

Nok manualer i forskjellige vekt ? Eller må man drive på å legge på ???

Lenke til kommentar

Manualer, stenger og vekter er det nok av på begge steder. Det koster nok ikke penger på den utenfor leir, men usikker på hvordan opplegget der er med å få tilgang osv. Har pleid og holde meg på den inne på leir. Der er det de fleste av aparatene, litt slitne, men fungerende. Det jeg ikke har sett på noen av stedene er en sånn romaskin

Lenke til kommentar

2.bat slår ikke sbbn i feltdøyn, har jeg fått høre av folk i forskjellige tropper i bataljonen der. Vi lærer jo ish det samme som dem, og er ute på infanteriøvelser i tillegg til de grunnleggende soldatøvelsene, og vi har i tillegg alt av sambandsøvelser ute, og de er ikke få for å si det sånn.

 

Edit 1:

Så har vi jo i tillegg opplæring i beltevognkjøring, det er en del netter ute

Endret av Syn
Lenke til kommentar

Samband er ikke ute på mange infanteriøvelser, og enda færre igjen hvor man tilbringer natten ute. De fleste har null slike etter rekrutten. Alle sambandsøvelser (MARS kalles vel de fleste) er brigadeøvelser, selv de første tilvenningsøvelsene der man ikke merker noe til andre bataljoner i det hele tatt. BV-kurset er vel bare to dager, og samband er langt i fra de eneste i brigaden som har kjøretøysopplæring som innebærer feltdøgn.

 

På bataljonsnivå er nok 2. bataljon i ledelsen, men når det gjelder enkeltindividers mulighet for feltdøgn kan nok muligens samband sloss om pokalen. Dette grunnet bistand til diverse mindre øvelser som PRT/OMLT/MeS oppsetning, noe det ikke blir mye av fremover.

 

Tilvenningsøvelse 1 døgn, skyteuke 4 døgn, Cold Response 12 døgn, MARS Express 4 døgn, bivuakøvelse og beretløp 2 døgn, MARS II 4 døgn, MARS III 4 døgn, MARS IV 4 døgn, MARS Warrior 3 døgn. I tillegg kommer de individuelle som BV-kurs 2 døgn, lagførerkurs 2 døgn, bistand PRT 12 døgn, bistand MeS 3 døgn, bistand OMLT 1 døgn, overlappingsøvelse for yngstekont 2 døgn, markører for yngstekont rekrutter 1 døgn.

Altså i underkant av 40 døgn i felt for den vanlige signalist, over 60 for en som deltok på alt. De fleste av disse er tilbragt i mer behaglig omstendigheter enn de fleste andre soldater i brigade nord kan få til.

 

Jeg vil gjerne se tallene til 2. bat eller panser.

Lenke til kommentar

Stormesk 3, panser for 3 år sida: Ble i overkant av 55 døgn i skauen, ble vel skummelt nærme 60 tror jeg. Aldri en øvelse uten snø heller, men hadde en hel 5 dagers øvelse uten at jeg så mye som stakk hodet i et telt! Jervenduk er digg, men ikke fullt så koslig å åpne glidelåsen til posen etter å ha snødd ned... Forøvrig også prøvd å ligge i lagstelt i 50 effektive kuldegrader på fjellet, over tregrensa. Multifuel er gull <3.

 

Oppklaringsgutta i kav.esk hadde endel flere døgn ute enn oss igjen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...