Gå til innhold

Altiboks og netgear router krangler.


Anbefalte innlegg

Hei, fikk nylig altiboks levert av tafjord mimer.

Brukte denne trådløsen først, men datt ofte ut på macen og iphone. (ikke på windows pc) kjøpte derfor en netgear n150.

 

 

 

problem:

internetten funker fint i 1-3 timer men så detter den ut også på kabel.

Kommer da heller ikke tilbake før jeg resetter trådløsen.

 

Men internetten på altiboksen fungerer.(trådløst)

 

kobling.

 

Altiboks -> switch -> netgear i lan port. dhcp deaktivert, ip byttet til 192.168.1.10 (altiboksen har 192.168.1.1)

 

har også prøvd altiboks -> netgear

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Du må ringe til din Altibox-leverandør eller gi beskjed til dem per Facebook/twitter/e-post at du ønsker at hjemmesentralen settes i bridge-mode. Deretter må du logge deg inn på kundesidene til din Altibox-leverandør og Administrere Altibox. Husker jeg det riktig så må du inn på Brannmur eller noe og aktivere/lagre bridge-mode innstillingen. Så tar du strømmen på hjemmesentralen.

 

Da vil hjemmesentralen få en offentlig IP-adresse og ikke en lokal IP som du har nå :p

Lenke til kommentar

Hei, fikk nylig altiboks levert av tafjord mimer.

Brukte denne trådløsen først, men datt ofte ut på macen og iphone. (ikke på windows pc) kjøpte derfor en netgear n150.

 

 

 

problem:

internetten funker fint i 1-3 timer men så detter den ut også på kabel.

Kommer da heller ikke tilbake før jeg resetter trådløsen.

 

Men internetten på altiboksen fungerer.(trådløst)

 

kobling.

 

Altiboks -> switch -> netgear i lan port. dhcp deaktivert, ip byttet til 192.168.1.10 (altiboksen har 192.168.1.1)

 

har også prøvd altiboks -> netgear

hvis dere leser en gang til ser dere jeg allerede har gjort dette. (altså altiboksen står i bridge mode)

det er netgear routern som henger seg, det andre trådløse funker enda, men jeg må restarte netgear routern.

 

ider?

 

Jeg leste det sist, og har lest gjennom det igjen.

 

Dette er IKKE bridge. Altibox*-routeren har fremdeles en lokal IP via routeren, det er fremdeles dobbel-NATing her. Hvis du legger hjemmesentralen i bridge-mode vil den få en offentlig IP-adresse og ikke en som begynner på 192*

 

Ring til Altibox-leverandøren din og be dem sette den i bridge.

Lenke til kommentar

Den netgearrouteren din må jo være defekt eller gå varm dersom internett faller ut på den.

Den står jo der bare som aksesspunkt og trådløsswitch.

 

Det er jo sentralen din som har alt arbeidet med routing og den funker jo.

 

Hvis du belaster trådløsbiten med mye data over tid, så kan den gå varm. Pass på at den står ventilert og ikke oppå noe annet som er varmt!

 

Forøvrig er N150 en litt svak løsning sammen med fibernett. Du burde kanskje skaffe deg en raskere router for å støtte mer enn 40-50Mbit netto.

Lenke til kommentar

Jeg leste det sist, og har lest gjennom det igjen.

 

Dette er IKKE bridge. Altibox*-routeren har fremdeles en lokal IP via routeren, det er fremdeles dobbel-NATing her. Hvis du legger hjemmesentralen i bridge-mode vil den få en offentlig IP-adresse og ikke en som begynner på 192*

 

Ring til Altibox-leverandøren din og be dem sette den i bridge.

 

Når jeg setter altiboxen i bridgemode så er det netgear routeren som velger ip, og ja jeg har snakket med min levrandør. (dei sa hvordan jeg skulle gjør det)

Lenke til kommentar

Den netgearrouteren din må jo være defekt eller gå varm dersom internett faller ut på den.

Den står jo der bare som aksesspunkt og trådløsswitch.

 

Det er jo sentralen din som har alt arbeidet med routing og den funker jo.

 

Hvis du belaster trådløsbiten med mye data over tid, så kan den gå varm. Pass på at den står ventilert og ikke oppå noe annet som er varmt!

 

Forøvrig er N150 en litt svak løsning sammen med fibernett. Du burde kanskje skaffe deg en raskere router for å støtte mer enn 40-50Mbit netto.

 

 

hadde tidligere en gigabyte trådløs der jeg bodde før, har aldri hatt så bra trådløs nett, men kunne ikke ta med meg den når jeg flyttet:( har prøvd bøde med linksys sin top router, og netgear, men aldri vert så fornøyd som jeg var med gigabyte sin billigrouter jeg kjøpte på clasohlson.

fikk 70/70 på denne trådløst.

det klarte jeg ikke med linksys eller netgear sin.

men clasohlson har sluttet å selge gigabyte:/

Lenke til kommentar

Det kan være så enkelt som at båndbredden i Gigabyte sin router var satt til 40MHz og 20MHz i de andre.

20MHz er "nabovennlig" men gir lavere hastighet.

 

Skal du ha 70/70 trådløst så vil jeg råde deg til å oppgradere router til en moderne type med 3 datastrømmer (450Mbit brutto og opptil 150Mbit netto).

 

Et tips er å skaffe seg en Asus EA-N66 som aksesspunkt. Den har meget god dekning og hastighet og har både 2,4 og 5GHz.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...