Gå til innhold

HX650 gold - vifte problem


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Har akkurat fått installert en ny PSU, HX650, og viften slår seg på og av hele tiden, samt en ulyd fra viften i den forbindelse.

 

Har den i et TJ08-e kabinett så varmen stiger opp mot PSU-en.

 

Noen som har anbefaling om en så og si lydløs PSU?

Må jeg opp i X-760 eller AX850 for å få den lydløs? Noen 550 eller 650 wattere der viften er konstant på med lavt støynivå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Seasonic X-serien leveres både med 560 og 660 watt. Men helt lydløs vil du aldri få semipassive PSU-er. Semipassive PSU-er har akkurat den egenskapen at vifta starter ved en viss belastning. Da bli vifta sine egenskaper knyttet til støy svært avgjørende, samt akkurat på hvilken load som vifta starter.

 

HX650 v2 som du sikkert har kjøpt mener jeg er laget av CWT - og det har vært noen kommentarer knyttet til valget av vifte, Hong Hua HA1425H12B-Z, som jeg mener brukes på HX650, HX750 og HX850 produsert av CWT. Kan vist også være Yate Loon D14BH-12 vifte.

 

Seasonic X-serien bruker Sanyo Denki San Ace vifter, som mange regner for å være noe av det desidert beste som kan puttes inn i en PSU når det gjelder støy. Men helt lydløse er nok heller ikke disse.

 

Har du et noenlunde moderat oppsett, dvs i5/i7 på 1155 sokkel (særlig Ivy Brigde), nVidia GTX 670 eller mindre strømkrevende, så holde kanskje også Seasonic X-460FL. Den er i alle fall lydsløs.

 

Men viftelyd er alltid problematisk å vurdere - også fordi vi reagerer litt ulikt på ulike frekvenser samt at plassering av PC påvirker hvordan lyden oppleves.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke vært 100 % trygg på selve produsenten av Hale90-serien. Så vidt jeg vet lages disse av Superflower, http://www.super-flower.com.tw/index.php?lang=en.

 

Når man leser tester av andre Superflower produserte PSU-er, gis det kommentarer om litt dårlige loddinger, små mangler med intern design etc. Men de får bra med skryt for valg av komponenter. Men slike små svakheter vil kunne vises etterhvert, særlig etter 3 - 4 års brukstid.

Lenke til kommentar

Super Flower mangler MOV i sine design. Har du overspenningsvern, er det neppe noe problem. Test av Hale 90 850W på jonnyguru.com gir den enheten relativt godt skussmål på loddingene.

 

http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story4&reid=199

 

Det største faremomentet ved dagens loddinger, er ikke om det er perfekt eller nesten perfekt, men forbudet mot bruk av bly. Ingen av de loddeprosessene som idag er på markedet har vi tilstrekkelig kunnskap om. I tillegg har fraværet av bly gitt opphav til et nytt problem, tin whiskers. Det er tynne tinntråder som på relativt kort tid kan vokse opptil flere mm fra en ubeskyttet tinnoverflate og føre til kortslutninger. Under heldige omstendigheter brenner den bare av, men dersom gassen som dannes forårsaker en lysbue, vil transientstrømmene kunne gjøre stor skade på enheten. Perfekt lodding hjelper ikke mot slikt.

Lenke til kommentar

Takker for svar. Går nok for en X-760. Ser at det kun er Dustin som har den inne.

 

Byttet HX 750w (silver modellen) med den X-760'n. Strålende fornøyd så langt. Kablene på Seasonicen er litt enklere å ha med å gjøre. Men kablene er ikke svart helt ut i endene som på HX'n, men det bryr meg veldig lite.

Lenke til kommentar

Takker for svar. Går nok for en X-760. Ser at det kun er Dustin som har den inne.

 

Byttet HX 750w (silver modellen) med den X-760'n. Strålende fornøyd så langt. Kablene på Seasonicen er litt enklere å ha med å gjøre. Men kablene er ikke svart helt ut i endene som på HX'n, men det bryr meg veldig lite.

 

Hvordan er støynivået på X-760? På HX650 gold strømforsyninga så starter og stopper vifta hele tiden. Må være noe feil på den vil jeg tro.

Vurderer X-460FL, X-760 eller M12-II 620. Kommer tilbake med oppdatering når ny strømforsyning er på plass.

Lenke til kommentar

Nå har jeg vifter som bråker mer enn psu'n, men når jeg ser på viften står den for det meste stille. I mangel på vifte kontroller vil jeg ikke uttale meg direkte om støynivået på psu'n da dette blir rein gjetting fra min side.

Startet nå prime95 blendtest, (3570k stock og auto voltage), viften snurret ikke rundt, men kjørte heller ikke testen så lenge. Ingen særlig hjelp fra meg her desverre da jeg bare kan uttale meg om det visuelle

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke vært 100 % trygg på selve produsenten av Hale90-serien. Så vidt jeg vet lages disse av Superflower, http://www.super-flo...ex.php?lang=en.

 

Når man leser tester av andre Superflower produserte PSU-er, gis det kommentarer om litt dårlige loddinger, små mangler med intern design etc. Men de får bra med skryt for valg av komponenter. Men slike små svakheter vil kunne vises etterhvert, særlig etter 3 - 4 års brukstid.

 

Må innrømme jeg deler litt av denne frykten her for at Hale90 kan være den moderne Hiper strømforsyningen.

Fantastisk ved release og tiden etterpå, men straks etterpå sa de pang og tok med seg hardware og annet i samme smellen.

Det ble mange poster her på forumet og mange som fikk seg en aha opplevelse med Hipern.

Lenke til kommentar

@007CD: Mist (noen modeller) var jo litt av det samme. Fantastisk til enkelte på forumet oppdaget at kondensatorer begynte å lekke. Hiper av den katastrofale serien hadde jeg selv, kom hjem fra ferie og skulle slå på maskina, poff og røyklukt. Heldigvis tok den ikke med seg andre deler.

 

Det var etter det jeg gikk over til Seasonic. Min gamle Antec PSU (build by Seasonic), ruslet og gikk nemlig på 5 - 6 året i en server på det tidspunktet.

 

Nå tror jeg komponentvalget i Hale90 indikerer at sjansen for en ny Hiper er begrenset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...