Gå til innhold

Grafikk kort - Ytelsesspørsmål


IceBlitz

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har nettopp bestilt meg en 17.3" stor HP med AMD Radeon HD 7520G + 7670M dobbel GPU (1 GB DDR3 dedikert).

 

Så lurer jeg litt på hva som funker best av å kjøre dobbel grafikk eller å deaktivere GPU-en i APU-enheten og kun bruke det dedikerte skjermkortet.

 

Vil dette yte bedre eller dårligere enn Mobility Radeon HD5650?

 

 

Har sett et par charts der alt av skjermkort som finnes er listet opp, men stoler ikke helt på dette da individuelle maskiner vil yte individuelt basert på RAM og CPU kraft.

 

Noen formeninger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da skjønner jeg at du ikke har særlig peiling på hardware i det hele tatt ;)

 

For det første er det en mega forskjell mellom 7670 og 7670M, for det andre er en APU-enhet en prosessor og grafikkort i samme chip og er av samme størrelse som ordinære CPU-er. Nokså ny teknologi ofte implementert i HTPC-er og laptop-er.

 

PC-en jeg har bestilt kan bruke begge GPU-ene samtidig, noe som også er en nokså ny men veldig utbredt teknologi i disse dager. Det brukes crossfire teknologi mellom disse to GPUene.

 

Derfor spør jeg gjerne igjen i tilfelle andre vet noe;

 

Er det best å bruke kun 7670M kortet dedikert, eller vil maskinen trolig yte best med begge?

Får den i morgen tror jeg, så da kommer jeg til å kjøre noen tester. Men tenkte bare å spørre i tilfelle noen hadde erfaringer :)

Lenke til kommentar

Er det en quad-core Trinity, eller en dual-core? Artig at noen får tak i dem :)

 

Uansett. Joda - med siste catalyst-driverne, så kjører du crossfire sålenge det er mulig. Er veldig sjeldent du får noe trøbbel her - m.a.o. ikke som om du hadde to forskjellige klokkede kort på pci-bussen i en stasjonær. 7670m kortet er rimelig sparsomt på batteriet/varme også, så ikke noen krise. Det følger i tillegg klokkehastigheten på bussen/minnet oppover sammen med apuen, så det er bare å overklokke som svinet.

 

Det som skjer er at begge "kortene" bruker system-minnet. Og det "dedikerte" kortet sitter på bussen, transparent i forhold til OSet. OSet ser bare "apu-kortet", sender til det. Og siden intern-trafikken er kjapp nok, så går det veldig bra å låne kjøretid på stream-prosessorer på det dedikerte kortet programmatisk..

 

Eneste er noen småting på gamle spill som bruker direkte minneadressering - da vil du kunne oppleve at om du kjørte kun det dedikerte kortet, så ville du ha nøyaktig samme ytelsen som om du "la til" apuen. Som gir mening om du vet hvordan det er satt sammen... og ikke jobber hos anandtech eller Apple.

 

Ellers er det veldig greit å slå av det dedikerte kortet når du kjører på batteri, og kanskje underklokke bussen. Helt smertefritt er det også, siden apuen støtter det samme instruksjonssettet som det dedikerte kortet. Fint opplegg, egentlig. Perfekt for å spille "gamle" spill (eller nye på lav detalj) på batteri, eller jobbe i en 3d kontekst på batteri. Får ikke noe "oops, alt er bare grøt, og halve UIen oppdateres ikke" problemet i blender du gjerne har om du kjører på intel graphics, for eksempel..

 

..bare synd at hdmi-driverne til ATI suger..

Lenke til kommentar

Oisann! Tusen takk for et utrolig utfyllende svar.

 

At du har peiling skjønner jeg det er lite tvil om. Har nettopp formatert den med minimalt bilde nå da jeg ikke gidder å ha alt dritet som følger med originalt. Skal få installert Futuremark sin bench og kjøre noen tester på forskjellige instillinger.

 

Men har du noen formening om hvor mye jeg kan kjøre opp klokkefrekvensen og hvordan jeg gjør dette for både skjermkort og prosessor? Har ikke kikket i BIOS enda, er sikkert en enkel sak men greit å få en liten formening om dette før jeg klokker løs :)

 

EDIT: Hmm, det var ingen mulighet for overklokking i BIOS hvertfall. Der var det bare de aller mest primære funksjonene å holde styr på. Noen idé til overklokking?

 

Og siden det er en noe spesiell grafikkløsning, kan jeg oppdatere grafikkdriver på vanlig måte? altså laste ned siste catalyst fra ATI sine hjemmesider eller MÅ jeg forholde meg til driveren som står på HP sine sider?

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Nei, låst bios. Og det er helt greit, siden det er mye du kan fikle med mens systemet kjører: du må bruke PSCheck enn så lenge, siden k10stat ikke støtter Trinity. Kanskje k10stat folkene kommer ut med en ny version snart. For kjerne-minne timing på skjermkortet kan du bruke MSI Afterburner.

 

Ikke noe du /må/ gjøre :p Men om det hadde blitt gjort standard fra fabrikken, så hadde folk vært veldig fornøyde, ingen tvil om det.

 

Jeg kan tenke meg at du lett kan sette "boost" opp 20% uten problemer. Overvåk temperaturen med et program av noe slag, osv.

 

Ellers er det veldig, veldig greit å kjøre klokkefrekvensen/volt ned et veldig langt stykke når du kjører mot idle. Kan typisk gjøre at du setter temperaturen ned til .. kaldt.. på kjernen, og at du legger til en time på batteriet. Hadde en Llano/4-kjerne prosessor kjørende på 450Mhz og 0.65..v ..under halve av det den vanligvis kjører på. Som selvsagt fremdeles kjører Fjesbok, Spotify og skriveprogram uten problemer.

 

Du setter opp forskjellige nivåer prosessoren går til avhengig av aktivitet. Går opp et hakk når du har 60% load, går ned ved 20%, for eksempel. Veldig enkelt og greit.

 

Og ja, du kan installere catalyst fra amd. "Referanse-driveren" er gjerne en eldre versjon som en HP fyr testet i kaffepausen, før de pakket den inn i en HP-wrapper med et nytt bilde, osv. Samme strukturen i driveren... Lønner seg ikke å lage hardvare som ikke kan håndtere den samme driveren som alt annet.

 

Lykke til :p

Lenke til kommentar

Men det ser for meg ut som om jeg ikke kan kun bruke det eksterne skjermkortet, altså 7670M.

 

Og det er jo litt kjipt, for da får man microstuttering. Noen tips til hvordan man kan ta i bruk kun 7670M?

 

Det var forøvrig ikke en eneste fps forskjell fra dual og kun den interne i APU-en, så det virker nesten som om 7670M ikke blir "aktivert", men så har jeg kun testet det på League of Legends.

Lenke til kommentar

Du finner det i catalyst panelet under profiler. Velg programmet du skal kjøre, sett "sparing" eller "høy ytelse", etc. Og så finner du instillingen for "dual graphics", eller hva det er de kaller det nå.

 

Dual graphics -> off, "høy ytelse" -> kun dedikerte kortet.

 

Hvis du har Dual Graphics på eller av + "sparing", så kjører du med bare apuen uansett.

Lenke til kommentar

Jeg fant ut at jeg måtte legge inn League of Legends manuelt og merke det som høy ytelse. Da ble det plutselig en helt annen verden. Så nå får jeg fullt utbytte av maskinen. Så problemet er igrunn løst, men uavhengig av dette så ser det ut som om det ikke er mulig å kun kjøre det dedikerte kortet. Når jeg deaktiverer dual graphics kjører den kun grafikken via APU-en, uansett hvilke menyer jeg sjekker ut.

 

Det står til og med skisset opp hvilke skjermkort som vil brukes dersom jeg deaktiverer Dual graphics, og det er kun APU.

 

Jeg har kun to muligheter, deaktivere dual og kun kjøre APU eller aktivere dual og kjøre apu og dedikert grafikk.

 

Så jeg tror ikke det er noen vei utenom, men så godt som denne yter hadde jeg nok kunne kjøre Crysis 2 på en relativt høy instilling og holde meg over 45-50fps. Så jeg er utrolig fornøyd med maskinen. Varm blir den heller ikke samme pokker hva jeg gjør. Har kjørt torture test og den blir bare ikke varm altså.

 

Det var en deilig oppgradering fra den gamle jeg hadde med Radeon 5650 skjermkort, tastaturet kunne bli så varmt at det gjorde vondt å holde på etterhvert :p

Lenke til kommentar

:) sikkert blitt noen forandringer i oppsettet siden Llano. Men siden du ikke vil få forskjell på ytelsen om du hadde kjørt kun det dedikerte kortet (siden det går gjennom "apu-området"), så gir det vel mening at de har fjernet den muligheten. Som sagt, ikke noe problem med "microstutter" når oppsettet er som det er, siden syncen mellom enhetene er så kjapp.

 

..men fin maskin, ikke sant? Tror jeg likte best at jeg kunne spille Nexus: The Jupiter Incident på batteri i 1920x1080 på den jeg testet. Med.. 25w trekk :) Når du slår av det dedikerte kortet slås det helt av.. Så veldig kjekt. Kan undre seg litt over hvor ivrige selgere er til å selge intel etter at en har testet et apu-oppsett.

Lenke til kommentar

Ja, jeg syntes systemet er helt genialt :) Og ytelsen var også kjempebra :)

 

Så jeg skal ikke klage ett sekund på hvordan det funker. Kan ikke skjønne hvordan disse kan selges så billig når de er så raske. Jeg skal teste fps på Crysis 2 bare for å ha et tall å presentere om noen lurer, for det makser lett ut LoL (aldri under 65 fps) som har en ganske heftig grafikk igrunn :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...