Gå til innhold

Hva er ditt favoritt objektiv?


Anbefalte innlegg

Hvilket Sigma?:-)

 

Alle variantene jeg har fra Sigma - med sine forskjellige bruksområder :)

Det har aldri vært noe feil med mine Sigma-objektiver - de har bare virket - hver gang :)

(Med kamerahus som har AF Micro Adjust er front/bakfokus problematikken som svært mange andre beskriver(sliter med) - historie...)

Endret av flageborg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Her kan du forresten se hvorda skarpheten er med 200+ 2x ext er mot Sigma 150-500 :-)

 

http://www.the-digit...omp=4&APIComp=0

 

 

Det er lett å bli sablet ned med sammenligningssidene som du/dere/vi i så lang tid har lenket til, men så begynner jeg å lure....og prøver ut mye selv - og finner ut at jeg ikke lenger ser noen relevans mellom de "objektive" testene og mitt valg når jeg kjøper et nytt objektiv...

 

Et kamerahus med nyeste teknologi har gitt mine "eldre" objektiver nytt liv.... :)

De objektive testene er utført med "gamle" kamerahus...skeptisk

 

"...se hvorda skarpheten er med 200+ 2x ext er mot Sigma 150-500 :-)"

Sorry, det blir ikke å basere noe "kunnskap" med den du lenket til...legg heller ut egne bilder som kan sammenlignes ved bruk av nevnte objektivene?!

Lenke til kommentar

Nå bør vel den diskusjonen om kvaliteten (eller mangel på sådan) til Sigma tas et annet sted.

 

Men jeg synes svaret til flageborg blir på generelt grunnlag feil ut i fra slik jeg forstod TS sitt spørsmål. Enten så har man et ojektiv man bruker mye; eller så bruker man alle objektivene like mye. I sistnevnte situasjon, så bør man si at man ikke har noen favoritter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har ingen favoritter, optikken blir solgt like fort som de blir kjøpt :)

 

Må jeg velge en... :hmm: Akkurat nå så må det bli Olympus M.ZUIKO 40-150mm f/4-5.6 R.

Et lite teleobjektiv laget i billig plast som yter godt. Bryr meg døtten om f/ditt og f/datt, skarphet og bokehehehe....

 

F/ditt, f/datt, skarphet og bokeh har nå vært en sentral del av fotografering i de snart 200 årene det har eksistert. Så å bry seg døtten om det blir nesten litt dumt...

 

Men det er jo ingen regel mot akkurat det...

 

 

Til TS, akkurat nå sitter Nikon 35/1.8 fast montert på Nikon D7000. Kanskje først og fremst fordi det er så lite og lett, men også fordi det produserer rimelig gode råvarer (RAW).

 

 

Lenke til kommentar

Velger man motiver ut i fra hvilke objektiv man liker, eller velger man objektiv ut i fra motiv?

 

Jeg vil si begge deler. Folk har ulike fotovaner. Mange kjøper vel et objektiv utifra hva man ønsker å fotografere, for deretter å "gå rundt" og lete etter motiver som passer.

 

Liker selv å sette på en 35mm og vandre gatelangs. Har ofte opplevd at motivet ikke får "plass i objektivet", og da har jeg enten forsøkt å ta det jeg fikk eller bare gått videre. I såmåte velger jeg vel da motiv utifra objektiv. Vil jeg ta bilder av dyr/fugler er nok en tele å foretrekke, så da velger jeg vel objektiv utifra motiv.

 

Mitt favorittobjektiv er forøvrig Nikon 60mm AF-S micro. 60mm er imidlertid ikke min favorittbrennvidde....

Lenke til kommentar

Enten så har man et ojektiv man bruker mye; eller så bruker man alle objektivene like mye.

 

Det er ingen av oss som har et objektiv man "bruker mye", og da faller kanskje hele grunnlaget til TS for denne tråden?

 

Omløpshastigheten som folket her på forumet har på kamerahus og objektiver viser tydelig at det er fokus på teknikk og derfor "ingen" langsiktighet ved noe kjøp i en slik sammenheng at man kan underbygge et "favorittstempel" på en enhet.

 

Mange har mange objektiver - med mye støv - så det er ingen tvil om at de fleste har mye mer enn fornuftig - og de "støvete" har alle har hatt et "favoritt-stempel" - ihvertfall for en kort periode.

Lenke til kommentar

1. Sigma 150-500 kan levere veldig gode resultater, men det er stort, tungt og fokuserer tregt.

 

2. Det sliter også litt med å holde følge med a77 sine 24mpx på aps-c brikke også..

 

 

1. Ja, Sigma 150-500mm F5-6,3 APO DG OS leverer veldig gode resultater, og det er hverken tyngre eller større enn det må være og fokuseringen er lynkjapp.

 

2. På hvilken måte? Kan du poste noen eksempler? Lenke til dokumentasjon?

Lenke til kommentar

Det er ingen av oss som har et objektiv man "bruker mye", og da faller kanskje hele grunnlaget til TS for denne tråden?

(..)

Uhm - vås? Jeg har objektiver jeg liker å bruke - som jeg gleder meg til å bruke, nyter å betjene og liker de optiske resultatene fra. Velger også ofte andre motiver fordi jeg liker å bruke et spesifikt objektiv, og så velger jeg heller motiver hvor den brennvidden er mer passende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Her kan du forresten se hvorda skarpheten er med 200+ 2x ext er mot Sigma 150-500 :-)

 

http://www.the-digit...omp=4&APIComp=0

 

 

 

 

Det er lett å bli sablet ned med sammenligningssidene som du/dere/vi i så lang tid har lenket til, men så begynner jeg å lure....og prøver ut mye selv - og finner ut at jeg ikke lenger ser noen relevans mellom de "objektive" testene og mitt valg når jeg kjøper et nytt objektiv...

 

Et kamerahus med nyeste teknologi har gitt mine "eldre" objektiver nytt liv.... :)

De objektive testene er utført med "gamle" kamerahus...skeptisk

 

"...se hvorda skarpheten er med 200+ 2x ext er mot Sigma 150-500 :-)"

Sorry, det blir ikke å basere noe "kunnskap" med den du lenket til...legg heller ut egne bilder som kan sammenlignes ved bruk av nevnte objektivene?!

 

Du er faktisk inne på noe vesentlig og jeg er langt på vei enig med hva jeg tror du mener.

F.eks så er de færreste av oss i stand til og legge merke til oppløsningsforskjellen mellom objektivene i den daglige bruken.

Derfor er det for noen av oss viktig at andre tar seg av og belyse den forskjellen. Så får det bli opp til hver enkelt å bestemme seg for om dette er en faktor som er verdt og ta meg seg i vurderingen.

For min del så vil jeg gjerne ha det som er best mulig for meg, selv om jeg kanskje ikke klarer å se forskjellene i den daglige fotograferingen.

Jeg kan ta et eksempel fra en av mine nyeste innkjøp. Jeg hadde vel egentlig mest lyst på Canon EF 24-70mm f2.8 L II men så i følge Photozone at oppløsningsevnen ikke var ekstremt mye bedre enn Tamron 24-70mm f2.8 SP. Uansett skulle jeg gjerne hatt den med høyest oppløsningsevne , men prisen er den doble for Canon objektivet. Når Tamronobjektivet også leveres med bildestabilisering ble valget ennå enklere.

Nå ser jeg at i min daglige fotografering mest sannsynlig ikke kunne fått et zoomobjektiv som er bedre enn Tamronen, selv om jeg vet at Canonobjektivet er skarpere i testsenteret.

Endret av helge.bringeland
Lenke til kommentar

1. Sigma 150-500 kan levere veldig gode resultater, men det er stort, tungt og fokuserer tregt.

 

2. Det sliter også litt med å holde følge med a77 sine 24mpx på aps-c brikke også..

 

 

1. Ja, Sigma 150-500mm F5-6,3 APO DG OS leverer veldig gode resultater, og det er hverken tyngre eller større enn det må være og fokuseringen er lynkjapp.

 

2. På hvilken måte? Kan du poste noen eksempler? Lenke til dokumentasjon?

 

Nå har jeg ikke brukt 150-500 mye enda så skal være forsiktig med å utale meg for mye.

Men mine førsteinntrykk er:

 

Objektivet er stort og tungt, men i forhold til brennvide og at det er innebygd stabilisator er ikke annet og forvente.

Fokus har en utrolig behangelig og stille, men ikke rask i forhold til min sony 16-50ssm og Tamron 70-300 usm

Stabilisator er effektiv, men trekker mye strøm fra min a77 så jeg bruker stabilisator på bildbrikken heller.

bildene kan bli skikkelig bra, men lysforholdene bør være gode og man trenger litt trening:-)

 

Imponerende pris/ytelse er det iallefall.

 

Endret av jonash92
Lenke til kommentar

Om fokus er rask merker en fort.

Det handler om hvor lang tid fokus bruker på å stille skarpt, altså om jeg fokuser på en gitt avstand vil tamron 70-300 usd stille raskere skarpt en Sigma 150-500 hsm.

 

Men jeg skal alikevel kvitte meg med tamron 70-300 usd og beholde sigma 150-500.

Jeg setter pris på sigma sin lange rekkvidde, at det er mulighet for stabilisator i objektivet og den meget stille autofokusen.Tamron lager litt lyd.

 

Sony a77 har ikke en optisk søker, men elektronisk som gjør at batteri varer rundt 500 bilder etter cipa standard, mens Nikon D7000 som jeg hadde før holdt rundt 1000.

Endret av jonash92
Lenke til kommentar

AF-S 300mm f/2.8 VR II :)

Hehe, jeg har det objektivets "4x tippoldefar", har en aldri så liten oktoberfestutfordring på det nå om dagen, må helt ærlig si at jeg har blitt enda mer glad i det nå... Artig å jobbe med, selv om det er litt tungt, og kan bare fokuseres manuelt... ;)

Lenke til kommentar

AF-S 300mm f/2.8 VR II :)

Hehe, jeg har det objektivets "4x tippoldefar", har en aldri så liten oktoberfestutfordring på det nå om dagen, må helt ærlig si at jeg har blitt enda mer glad i det nå... Artig å jobbe med, selv om det er litt tungt, og kan bare fokuseres manuelt... ;)

Siste utgave er 2.9 kg. Så ikke noe lettvekter, men veldig nært optisk perfeksjon

Lenke til kommentar

Om fokus er rask merker en fort.

Det handler om hvor lang tid fokus bruker på å stille skarpt, altså om jeg fokuser på en gitt avstand vil tamron 70-300 usd stille raskere skarpt en Sigma 150-500 hsm.

 

Opplevd fokushastighet er sjeldent samsvarende med laboratoriemålinger, men jeg må innrømme at jeg fikk en litt positiv overraskelse på banen i dag når jeg skulle fotografere dette flagget som beveget seg MYE i vinden. Autofokusen skiftet vanvittig raskt mellom trærne i bakgrunnen og flagget....

(skal prøve en Ch-serie neste gang for å dokumentere det enormt raske fokusskiftet som Sigmaen leverer... : )

 

post-226353-0-91158200-1349648324_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Sony a77 har ikke en optisk søker, men elektronisk som gjør at batteri varer rundt 500 bilder etter cipa standard, mens Nikon D7000 som jeg hadde før holdt rundt 1000.

 

Fikk litt erfaring med strømkapasiteten til D7000 + batterigrep ved forrige besøk på Nurburgring som ble dedikert utprøving av både Sigma 150-500mm og Sigma 50-150mm...

(Utrolig positivt overrasket over begge objektivene...)

 

Med nevnte Sigma 150-500mm på D7k etter ca. 1500 bilder var internbatteriet på 73% og batteriet i batterigrepet på 100%...

(Jeg benytter LCD-skjermen ved hvert posisjonsbytte for å kontrollere resultatet...dvs. jeg sparer IKKE på strømmen...)

 

 

post-226353-0-23693500-1349648754_thumb.jpg

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...