Gå til innhold

[Løst] ultrabook til skole og moderat hjemmebruk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

UX32VD så snasen ut, den.. gode specs kontra pris. macbook air er vel noe man smådrømmer litt om, for å være helt ærlig. men den rimeligste air modellen kommer vel bare med 64gb SSD, gjør den ikke?

 

njæ, det er modellen med mindre skjerm. 13-tommeren starter med 128gb ssd. Har entry-modellen her selv, og den er fantastisk. Ingen problemer, og lynrask. Og den er verdt 2k ekstra OM du kunne tenke deg å videreselge etter noen år. :)

Lenke til kommentar

ah, skjønner.. :)

 

vel, jeg har en imac (2010 mod, 21,5") og er godt fornøyd med den.

når sant skal sies så har jeg "forpestet" den med win 7, lenge siden jeg boota opp med os x.

meeen, @ topic så er jeg altså vant til os x, mer eller mindre, og det er ikke helt utenkelig at jeg setter en macbook air til vurdering. fikk nettopp innvilget stipend/lån og i den sammenheng så ser jeg etter

noe jeg kan bruke både til skolearbeid, samt bruke til nettsurfing, noe musikkavspilling og noe arbeid i photoshop.

 

og vedrørende sistnevnte, hvordan håndterer entry-modellen photoshop, vet du det?

har sett at enkelte sier man "burde" ha 8gb minne til slike "tunge" programmer, men selv vet jeg at mine 4 gb på min imac funker nokså greit i den sammenheng.. og her er det i tillegg "kun" en i3 processor.. :p

 

et videresalg er noe jeg kan se for meg som aktuelt, da jeg helt sikkert kommer til å føle trang til å oppgradere litt, på sikt. som du nevnte, så er jo macbook air en gjenstad som holder seg godt i verdi, sett at man er flink med å ta vare på tingene sine selvsagt :p

Lenke til kommentar

Er en veldig fokus på at man "må" ha 8gb ram nå, men det er vel ikke egentlig nødvendig. Det kan bli det om du planlegger å beholde pc'n i 3år+ men med det mac går for brukt er det jo nesten like greit å selge å invistere i en ny en.. Men det er så klart en subjektiv mening.

 

Har testet Photoshop og har ikke opplevd noen problemer. Samtidig er jeg _ikke_ en tung bruker, så ikke ta mitt ord på det :p Men lettere photoshop skal gå smertefritt. Er vel begrenset hva man gjør av medieredigering uansett på en ultrabook.

 

Alumiumen er sterk og viser ingen riper, så den er jo evig pen! Alle macbooks jeg har vært borti er stort sett som ny etter en runde med klut.

 

Ellers kommer det vel en del W8 modeller om ikke lenge. Flere er vel lansert allerede. :)

Lenke til kommentar

hehe, ja det er noe jeg har sett via venner som også eier macbook pro/air, de ser like fine ut etter 1, eller til og med 2 år med heftig bruk. de holder seg godt!

 

ja, angående tyngre bruk, ultrabooks er ikke akkurat bygd opp til den slags.

mitt bruksområde vedrørende photoshop er ikke så veldig high-end, for å si det slik.

går mer på lettere bildebehandling og den slags. ettersom min 2 år gamle imac med 4gb minne og i3 processor fikser biffen helt greit så regner jeg med at det ikke blir så mye verre på en splitter ny macbook pro ;)

 

er fortsatt i "bestemme seg" fasen når det kommer til kjøp, men kartlegger litt om jeg enten skal gå for en W7 maskin, eller om jeg rett og slett setter flest knapper på en ny macbook air. sistnevnte frister veldig :)

 

det er jo nærmest perfekt med en slank, lett og stilren maskin med tanke på å frakte den til og fra skolen, eller uansett hvor man skal hen. jeg er vel en av de som også verdsetter et stilrent og slankt utseende, på lik linje med det at maskinen faktisk holder en akseptabel andel av ytelse under panseret.

 

har sett en god del reviews og gått gjennom en håndfull med tester, virker som macbook air har en nokså merkverdig ytelse kontra konkurrentene med noenlunde lik hardware.. ganske unikt egentlig, ville nå jeg si. er rart med det.. og angående "kun" 128gb SSD, så er nok det noe som holder greit for mitt vedkommende.. maskinen skal ikke brukes til spilling, og det er ikke mange programmer jeg bruker som krever stor plass.. og når det kommer til musikk brukes spotify fremfor konkret lagring av filer. det eneste som tar litt plass etterhvert er dokumenter og skolearbeid og den slags. og det er vel ikke noe man skal bekymre seg for, med det første.. (med tanke på plassen) :p

 

men om jeg får spørre, hvorfor valgte du akkurat macbook air, fremfor eventuelle andre alternativer? :)

Endret av niqen
Lenke til kommentar

spørsmålet blir vel til syvende og sist om det strengt tatt er nødvendig for meg å investere 8-9 rikslapper i en ny laptop eller ikke. som sagt har jeg en litt eldre modell av imac 21,5", og den har en i3 processor og 4gb minne. allikevel takler den photoshop helt greit de gangene jeg har testet, både med store bilder og annen random redigering/behandling. ellers er bruksområdet som sagt tiltenkt surfing, oppgaveskriving o.l.

 

meen, det man må punge ut for er vel:

 

oppløsning på skjerm

slankhet

ssd fremfor mekanisk harddisk

i7 konta i5

 

osv.

 

det er utvilsomt firstende å fyre løs og gå for en ux31a zenbook prime, eller en ux32vd,

eller en macbook air for den saks skyld. men heller kanskje bittelitt mot en W7 kapabel maskin (ultrabook),

ettersom jeg foretrekker W7 fremfor OS X, samt friheten til å kunne oppgradere minne, hdd og den slags.

 

tar gjerne imot gode argumenter, og som det allerede er blitt nevnt; muligheten til å kunne oppgradere maskinvaren teller mye. ytelsen teller også gjensidig mye for mitt vedkommende, men det kommer i bunn og grunn på hvor mye jeg er villig til å betale for noe som hovedsaklig skal brukes til skolearbeid samt surfing og den slags.

 

man vil jo som oftest ha det beste om man først skal investere i noe nytt som en ultrabook, men

må prøve å tenke litt økonomisk / praktisk ;)

 

"har jeg eegentlig bruk for ssd, har jeg eegentlig bruk for en maskin med i7" :p

 

noen andre ultrabooks som er brukbare i 5-7000kroners klassen mon tro?

 

ux31a / ux32vd er vel toppmodellene til asus sin zenbook serie?

Lenke til kommentar

Hei igjen!

 

ux32vd er vel 3-4k billigere enn ux31a. Samtidig er det litt mer "slark" i byggekvaliteten til ux32vd da denne ikke er unibody. Uansett er det gode muligheter for å oppgradere denne, og det er flere tråder om emnet her på forumet. SSD er veldig kjekt på ultrabooks, så om du har råd til å sette inn en i f.eks. ux32vd vil det bli en svært rask(ere) maskin.

 

Uansett, den største feilen personer som kjøper pc gjør, er å overvurdere bruksområdet sitt. Jeg ble anbefalt en macbook air med både i7, 258 gb ssd og 8gb ram, fordi jeg skulle gjøre enkel redigering og kanskje spille litt.

 

Jeg sitter her med entry-modellen, og den har vært lynrask til alt, og jeg kjører f.eks. portal 2 på max grafikk uten lag, hverken prosessor eller ram er noen flaskehals, og 128gb er PLENTY. Ellers er muligheten der for å kombinere med en usb 3.0 ekstern, for lagring.

 

Muligheten til å bytte ut komponenter på egenhånd (selv om dette er veldig begrenset på små bærbare) er en god måte å spare penger på, og er heller ikke en vanskelig jobb :)

Lenke til kommentar

akkurat nå står jeg mellom

 

Samsung Series 5

 

og

 

Acer Aspire Timeline M3

 

 

hva ville folket ha valgt?

som nevnt tidligere, litt photoshopping, skolebruk og

moderat hjemmebruk, surfing og lignende.

 

det er vel mulig å investere i en ny SSD og sette inn i samsung'en?

oppgradering av minne bør vel også være mulig, eller?

Endret av niqen
Lenke til kommentar

Aceren til 4995,- er MYE bedre, men med et litt "frynsete" rykte...

 

hvordan frynsete da, tenker du på?

selve maskinen er mye kraftigere ser jeg jo, men samsungen er ikke så dum, den heller? med en ny SSD så er mye gjort :)

Tenker mest på byggekvalitet, men dette kan jo ha endret seg for alt jeg vet.

En annen dum ting med akkurat den Acer serien er at alle portene er på baksiden...

Samsungen har ikke skjermkort, så hvis du skal spille litt, eller se på noen HD filmer så kan den slite...

Lenke til kommentar

ok, skjønner. jeg er på utkikk etter en prisvennelig laptop til skolebruk, litt photoshop editing og

surfing. noe youtube-avspilling vil nok forekomme, men ikke noen "tyngre" arbeidsoppgaver utover det,

som jeg kan komme på i skrivende stund.

 

jeg er ganske nøye på det med byggkvalitet, vil liksom ikke at ting skal være knirkete, og gi en billig følelse, eller gå lett i sunn.

 

men det er liksom denne aceren og samsungen jeg foreløpig har siktet meg inn på :p

 

hva med hd avspilling på youtube? ville samsungen ha mestret det mon tro?

Lenke til kommentar

etter en totalvurdering falt valget til syvende og sist på

 

Samsung Series 5 ULTRA

 

begrunnelsen for mitt valg er er at jeg fant en slank og stilren ultrabook som

både gir gode ytelser innenfor mitt bruksområde, samtidig som den

er lett å ta med seg enten det er til skolen eller til kjæresten, o.l.

 

krysser fingrene for at jeg blir fornøyd!

 

takk til dere alle for inputs! godt å få noen tips, selv om jeg fant veien til

hvilket produkt jeg til slutt endte opp med selv. skal gi en liten feedback så fort pc'en har vært litt i bruk!

Endret av niqen
Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg er på utkikk etter noe av det samme som deg her. Vil ha en liten og lett pc (13-14" - er egentlig veldig fornøyd med 14" som jeg har nå) med best mulig batterikapasitet. Vil 90% blir brukt til nettsufring og 10% koblet opp mot tv via hdmi. Bestilte egentlig denne,(http://www.dustinhome.no/product/5010654077/samsung-series-5-ultra-ci5-1-7-4gb-50016-ssd-13-3-w7hp/?csref=Prisjamforelse_Prisjakt_1009) men plutselig ble ordren doblet til 2 stykk, og jeg fikk ordren kanselert. Nå ser jeg at kampanjen er utgått. Lurer litt på å legge i noen lapper ekstra for å få SSD, ettersom dette jeg vet med meg selv at jeg ikke kommer til å gjøre selv. Hva er beste alternativ til pc med SSD? Jeg har også sett på den trådstarter endte opp med, men fikk vel litt blandede signaler på en annen tråd på den grunnet det er en gamlere versjon enn den jeg linker til.

Lenke til kommentar

oppdaget det samme selv, angående at kampanjen tok slutt og produktet ikke lenger var tilgjengelig.

derfor endte jeg opp med den jeg linket til i posten over. de er ganske så like, når det kommer

til innmat. intel graphics hd 3000 dekker behovet mitt, med tanke på at denne pc'en er tiltenkt

surfing, skolearbeid og slikt.. ikke noe spilling eller noe sånt med andre ord.

 

cpu'en er nokså brukbar på begge to, og begge pc'ene har samme brikkesett så vidt jeg vet.

 

tror disse forskjellene har relativt lite å si om du kun skal bruke pc'en til

nettsurfing og tv via hdmi (begge maskinene har også støtte for WiDi).

 

du blir nok fornøyd, selv om nettopp den modellen jeg gikk for er noe mindre kraftig enn den du (og jeg)

egentlig hadde tiltenkt et eventuelt kjøp.

 

som nevnt, dette er nok minimalistiske forskjeller ettersom bruksområdet ditt (og mitt)

nærmest kun gjelder nettsurfing og tv-bruk.

 

det er ihvertfall min oppfatning! :)

Endret av niqen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...