Gå til innhold

Stod i iPhone-kø i 15 timer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

...

Nei, den er langt fra "helt lik" - nesten alt er forandret.

...

Hvis du ser bort i fra de minimale endringene på design (ved første øyekast ser de ganske så like ut), den litt større skjermen (som tidligere ville vært for stor...), den fullstendig naturlige evolusjonen i hw... Hva er nytt?

Bortsett fra som du ikke får med OS selvsagt. Det får du jo tross alt med 4S og.

 

For all del, iPhone 5 er en god mobiltelefon, det er det ingen tvil om. Men i likhet med presentasjoner av ethvert Apple produkt, bruker også brukerne overdrevent mye sterke adjektiver for å beskrive de. "Nesten alt" er ikke forandret, men den har blitt litt bedre siden sist. Og siden iPhone 4S for mange var den beste mobiltelefonen før #5 er jo ikke det negativt.

 

(bare ikke bruk masse tid på forklare hvor fantastiske gode materialer den er laget av før den puttes inn i et omslag av gummi eller plast...)

Endret av XmasB
Lenke til kommentar

Jeg er forøvrig enig: dette er helt sykt. Som Raptus sier er det langt viktigere ting her i livet enn en iPhone 5 med hakket større skjerm, litt vassere kamera og minijack på motsatt side. Misforstå meg rett, jeg liker iPhone, jeg, men bare synes det går litt langt noen ganger.

Er det ikke same kamera med annet linsedeksel da?

Lenke til kommentar

Passe stor skjerm etter manges mening ja ... de samme som sa at iPhone 4 hadde perfekt størrelse. Utrolig hvordan man endrer mening etter kun Apples pipe - det de lager, jo, det syns vi er perfekt uansett. De snakker imot seg selv. Var til og med noen som sa en mobil måtte ha litt vekt - når de sammenlignet S2 og iPhone 4. S2 var for lett. Lurer på hva de samme sier nå på iPhone 5.

 

Så flott at du har oversikt over hvilken mening hver enkelt hadde før og hvilken mening hver enkelt har nå! Vi tror deg på det, ja...NOT!

Stråmann, stråmann, dukken din...

 

Det som er forskjellen på iOS og Android folk er at vi kan si oss missfornøyd med f.eks S3 uten at det gjør noe - vi kan lett velge en annen tlf som passer oss best. iOS folk derimot må ta til takke med iPhone og hva de leverer/ikke leverer - men det snedige er at uansett hva de gjør, så er liksom brukerne fornøyd og sier endringene på f.eks størrelse er perfekt .... når annen størrelse også var perfekt. Snakk om å være prisgitt en leverandør og tunnel-syn. Blir iPhone 6 ennå større, så blir nok den også perfekt størrelse skal du se. (men dette er noe Android brukere har erfart - de nye 'store' virker nettopp det i starten før man blir vandt til de. Ikke ulikt hva man syntes om LCD TV på 37" når de kom - hvem kjøper det idag, selv om 37" var for dominerende i starten - ingen syns vel det idag?)

Med Android har man heldigvis valget - man kan velge den størrelsen som passer seg.

 

Du snakker om "iOS-folk" om "Android-folk" som om det er noe de er for evig og alltid, som om alle de i forumet og ellers ute i verden som har byttet fra det ene til det andre, eller omvendt, eller til noe helt annet, ikke eksisterer. Det er jo bare tull...og igjen klynger du deg til stråmann-dukka di og konstruerer opp meninger og argument som ingen her har kommet med.

Så trekker du av en eller annen grunn inn TV-skjermer. At 37" LCD på ett eller annet tidspunkt solgte mest skyldes ikke at "man" anså det som en perfekt størrelse, men at vesentlig større skjermer kostet så usannsynlig mye mer. Det er først når man kan ta bort ting som pris og tilgjengelighet som faktor at man finner ut hva "man" (folk flest) anser som den optimale TV-størrelsen.

Jeg aner ikke hva "man" syntes om 37" LCD-TV da de kom, meg fristet de egentlig aldri fordi bildekvaliteten på LCD-TV var såpass dårlig på den tiden. Jeg har heller aldri hatt mindre enn 46" LCD-TV, en størrelse som jeg ut fra dagens situasjon anser som et greit kompromiss. Men så skal jeg heller ikke rekke over TV-skjermen med fingrene på én hånd, eller ha den med meg i lomma. Størrelsen på fjernkontrollene har derimot ikke endret seg merkbart de siste 15-20 årene årene, i takt med voksende skjermstørrelser...wonder why? Fysisk størrelse som designparameter fungerer med andre ord helt ulikt på ulike produkt.

At iPhone har den størrelsen den har er ingen tilfeldighet, størrelsen er valgt som et best mulig kompromiss mellom flere hensyn, og for å passe rimelig godt til de fleste hender. Jeg vil tro at et selskap som er verdensledende på industridesign og brukervennlighet har studert disse forholdene ganske grundig, og gjort et rasjonelt og gjennomtenkt valg. Apple har aldri vært det selskapet som hiver ut flest mulig varianter for å se ha som tilfeldigvis selger, de finner ut hva som skal til for å gi flest mulig et best mulig produkt i et segment, og går for det. De allokerer en enorm FoU-innsats fokusert på ett produkt, i stedet for å smøre det tynt ut over 20 produkt. Det er derfor ikke rart at iPhone-størrelsen passer rimelig godt til de fleste hender, og ligger godt i de fleste lommer. Men alltid fint at andre produsenter tilbyr alternativ for de som vil ha noe annet, vi vil jo ha et levende marked med fair konkurranse.

 

Å stå i kø for noe man uten problem kan kjøpe senere er bare dumt uansett hva det gjelder. Kun spill der man får lvl osv og der man kan dra nytte av å få en ting tidlig som ev er noenlunde forståelig at noen gidder å stå i kø for

Folk får bruke tiden sin på hva de vil for min del, og jeg gidder ikke bli opprørt over det så lenge de ikke plager eller forstyrrer meg. Jeg synes det er merkelig og uforståelig med slik køståing, ja, men hvem gidder egentlig bry seg?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

...

Nei, den er langt fra "helt lik" - nesten alt er forandret.

...

Hvis du ser bort i fra de minimale endringene på design (ved første øyekast ser de ganske så like ut), den litt større skjermen (som tidligere ville vært for stor...), den fullstendig naturlige evolusjonen i hw... Hva er nytt?

Bortsett fra som du ikke får med OS selvsagt. Det får du jo tross alt med 4S og.

 

Jeg driter vel i om du synes de "ved første øyekast ser ganske så like ut", faktum er at de ikke er det. Bl.a er stål og glass byttet ut med aluminium, skjermen er produsert med en helt ny "in-cell" teknologi og er vesentlig bedre på alle måter, den har en helt ny A6 SoC som er designet av Apple, to nye kameramoduler, ny docking-kontakt, nytt chipset med bl.a dual-band Wi-Fi og LTE, nytt antennedesign, nytt hovedkort, nytt batteri, dobbelt så mye RAM, ny SIM-standard, ny mikrofonløsning med i alt tre mikrofoner, ny plassering av 3.5 mm lydutgang, osv, osv - jeg tror du skal lete en stund for å finne en komponent som ikke er forandret.

Selvsagt ligger det en naturlig teknologisk evolusjon bak mye av dette, men spar meg får uintelligent jåss om at iPhone 5 ikke er forandret eller at ingen ting er nytt i forhold til tidligere modeller. Det blir bare for dumt.

 

For all del, iPhone 5 er en god mobiltelefon, det er det ingen tvil om. Men i likhet med presentasjoner av ethvert Apple produkt, bruker også brukerne overdrevent mye sterke adjektiver for å beskrive de. "Nesten alt" er ikke forandret, men den har blitt litt bedre siden sist. Og siden iPhone 4S for mange var den beste mobiltelefonen før #5 er jo ikke det negativt.

 

Nesten alt er forandret, det er bare å demontere telefonene og sammenligne de side om side, og det burde være klart som glass. Du slår egentlig deg selv på kjeften der, den kan jo umulig bli "litt bedre enn sist" uten at ting er forandret. Nå er den i realiteten mye bedre "enn sist" mht. noe av det som innvirker mest på brukeropplevelsen, nemlig det som har med skjermkvaliteter, regnekraft og kommunikasjonshastighet å gjøre.

 

(bare ikke bruk masse tid på forklare hvor fantastiske gode materialer den er laget av før den puttes inn i et omslag av gummi eller plast...)

 

Ehh...hvorfor skulle jeg gjøre det? Har aldri brukt "omslag" på min snart 5 år gamle iPhone - den har en skjerm dekket av gorillaglass og bakside i aluminium - og derfor ser den fortsatt nesten like pen ut som da den var ny... ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Så flott at du har oversikt over hvilken mening hver enkelt hadde før og hvilken mening hver enkelt har nå! Vi tror deg på det, ja...NOT!

Stråmann, stråmann, dukken din...

Nå får du gi deg med stråmannen din da - hvis du har lest litt her på forumet, så vet du at flere sier størrelsen er perfekt - selv du sier det senere i tråden her. Vekta leste jeg blant annet en på itavisas diskusjon som uttalte. Du får lete det opp, så finner du det der. Eller bare drit i det og kall det stråmann. Jeg gidder ikke lete det opp, så du får bar la være å tro at folk kommer med slike argumenter - du ser jo ikke engang at du selv kommer med 'perfekt' størrelse for en mobil selv heller

 

 

Du snakker om "iOS-folk" om "Android-folk" som om det er noe de er for evig og alltid, som om alle de i forumet og ellers ute i verden som har byttet fra det ene til det andre, eller omvendt, eller til noe helt annet, ikke eksisterer. Det er jo bare tull...og igjen klynger du deg til stråmann-dukka di og konstruerer opp meninger og argument som ingen her har kommet med.

Nå må du se på hva du selv skriver - nå dikter du opp at jeg mener hver 'leir' blir for evig og alltid - stråmann sa du? Jeg skrev forskjellen på 'leirene' slik jeg ser de. Fordi om noen har tunnelsyn, så er de ikke dømt til å ha det resten av livet vet du - det blir helt opp til de det.

 

Størrelsen på fjernkontrollene har derimot ikke endret seg merkbart de siste 15-20 årene årene, i takt med voksende skjermstørrelser...wonder why? Fysisk størrelse som designparameter fungerer med andre ord helt ulikt på ulike produkt.

Selvfølgelig - du har ikke skjermen på fjernkontrollen, har du vel - det må være en årsak til ting. Man øker ikke en størrelse bare for å øke uten nytteverdi av det.

 

At iPhone har den størrelsen den har er ingen tilfeldighet, størrelsen er valgt som et best mulig kompromiss mellom flere hensyn, og for å passe rimelig godt til de fleste hender.

Tja, jeg har lest innlegg fra jenter (de har vel mindre hender enn menn) og de har absolutt ingen problem med f.eks S3. De syns den er flott

 

Jeg vil tro at et selskap som er verdensledende på industridesign og brukervennlighet har studert disse forholdene ganske grundig, og gjort et rasjonelt og gjennomtenkt valg.

 

Brukervennlighet har de aldri hatt - de har bestandig nektet brukeren valg de. De skal bestemme. Joda, i størrelse syns jeg også (men mange er uenig) at størrelsen var bra, men en SMART tlf er så mye mer enn bare en tlf idag. Som man ser, så selger store størrelser godt, så her er både jeg og du litt 'avleggs' tror jeg.

 

Apple har aldri vært det selskapet som hiver ut flest mulig varianter for å se ha som tilfeldigvis selger, de finner ut hva som skal til for å gi flest mulig et best mulig produkt i et segment, og går for det. De allokerer en enorm FoU-innsats fokusert på ett produkt, i stedet for å smøre det tynt ut over 20 produkt. Det er derfor ikke rart at iPhone-størrelsen passer rimelig godt til de fleste hender, og ligger godt i de fleste lommer. Men alltid fint at andre produsenter tilbyr alternativ for de som vil ha noe annet, vi vil jo ha et levende marked med fair konkurranse.

 

Ja, DE kan syns det er perfekt størrelse. Men som du også har sagt før(tror jeg), så er dette noe som bør og må være opp til hver enkelt - på hva som passer de. Hverken du eller jeg - Ei heller Apple bør bestemme hva som er best for andre. Men det er nettopp det Apple gjør og saueflokken følger på.

S3 f.eks passer greit i ei lomme og i hånda - det er bare fanboys som mener annet. SMART tlf er ikke bare beregnet på å ligge godt i en hånd og lomme - den skal også oppleves. Her kommer størrelsen på skjerm inn, og da naturligvis størrelsen på tlf, da skjerm tross alt er montert der.

Du har kjøpt en 46" TV - jaha .... du valgte den størrelsen ja. Så fint du har valget der iallefall. 46" er bra for deg, for andre alt for stort. for andre igjen for lite. Er du fornøyd med TVn din, selv om den er endel av mange smurt utover produkter?

 

TV2 hjelper deg test: http://www.tv2.no/underholdning/hjelperdeg/derfor-vinner-ikke-iphone-5-mobiltesten-3890507.html

Endret av KarpeSkrotum
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg driter vel i om du synes de "ved første øyekast ser ganske så like ut", faktum er at de ikke er det.

Var virkelig ikke meningen å tråkke noen på tærne. Du har sterke følelser knyttet til dette du? Ingen grunn til å hisse seg opp med ufint språk av den grunn.

 

Men du har jo rett, de ser vidt forskjellige ut. Legg merke til at ordet "ser".

iphone-5-vs-iphone-4s-Optimized.jpg

 

Bl.a er stål og glass byttet ut med aluminium, skjermen er produsert med en helt ny "in-cell" teknologi og er vesentlig bedre på alle måter, den har en helt ny A6 SoC som er designet av Apple, to nye kameramoduler, ny docking-kontakt, nytt chipset med bl.a dual-band Wi-Fi og LTE, nytt antennedesign, nytt hovedkort, nytt batteri, dobbelt så mye RAM, ny SIM-standard, ny mikrofonløsning med i alt tre mikrofoner, ny plassering av 3.5 mm lydutgang, osv, osv - jeg tror du skal lete en stund for å finne en komponent som ikke er forandret.

Selvsagt ligger det en naturlig teknologisk evolusjon bak mye av dette, men spar meg får uintelligent jåss om at iPhone 5 ikke er forandret eller at ingen ting er nytt i forhold til tidligere modeller. Det blir bare for dumt.

...

Nesten alt er forandret, det er bare å demontere telefonene og sammenligne de side om side, og det burde være klart som glass.

Så jeg må demontere mobilen for å se de store forskjellene? Ja, da vil jeg fortsatt påstå at de ser ganske like ut. Det er jo gjerne en av de første setningene ved tester også, at de har beholdt samme design og utseende. Men igjen, ingenting galt med det. If it ain't broke osv...

 

For den jevne bruker er innmaten ganske så lite interessant. De bryr seg bare om at den er rask nok, og gjør det den skal. Jeg har aldri påstått at ikke iPhone 5 er forandret, så ikke legg ord i munnen min er du snill. Det blir for dumt.

 

(bare ikke bruk masse tid på forklare hvor fantastiske gode materialer den er laget av før den puttes inn i et omslag av gummi eller plast...)

 

Ehh...hvorfor skulle jeg gjøre det? Har aldri brukt "omslag" på min snart 5 år gamle iPhone - den har en skjerm dekket av gorillaglass og bakside i aluminium - og derfor ser den fortsatt nesten like pen ut som da den var ny... ;)

Igjen, du tar ting litt for direkte og privat.

Det er et faktum at mange velger å kle mobilene sine i gummi, til tross for at de samme menneskene argumenterer for at mobilene tåler så mye. Dette gjelder uansett hvilket merke og mobil (men er typisk for de med dyrere smartmobiler) de har valgt, og var på ingen måter noe mot iPhone å gjøre. Derfor parentesen. Men jeg forstår at det ikke var tydelig nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...