Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

"Oppgradere" biler


Hveding

Anbefalte innlegg

Hei :)

Først å fremst, så kan jeg si at jeg kan 0 om biler.. Ihvertfall ekstremt lite.

Jeg lurer litt på hva man kan gjøre med en bil, før å få den til å gå raskere.

Hvordan øke hestekrefter osv..

 

Vet disse at disse kan kjøpes inn før økt HK:

Luftfilter

Chipset

Turbo (til biler som har mulighet før det)

 

Men hva mer ?

Har lest en del om luftfilter, chipset og turboer, å begynner å få en aning om hvilken biler som kan installere hva osv.

Fant feks denne som forklarer en del om Chip tuning:

http://www.bestchip.no/index.php?menuid=2

 

Noen som gidder å ta seg tid å forklare litt ? :)

Kan dere bruke en av disse som eksempel, å fortelle hva man kan gjøre før å øke hestene på bilen så den går bedre:

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=36092528

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=37452109

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=37092299

 

Så får jeg se hva som man faktisk kan gjøre med biler osv.. :D

Som sagt, så kan jeg intet om biler.

Rare spørsmål jeg har ^^

 

Mvh Patrick.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen av bilene du har linket til er særlig godt egnet til trimming da de er selvpustende (altså uten turbo / kompressor). Du får ikke mer effekt av å bytte luftfilter. Siden du linker til driver med powerbokser, noe som ikke er å anbefale. Skal du trimme gjør du det på den ordentlige måten, altså ved modifisering / flashing av ECU.

 

Du kan i prinsippet montere turbo på hvilken som helst bil, men det er ikke dermed sagt at det er enkelt. Det koster i tillegg mye.

 

Som tommelfingerregel kan du si at dersom du skal ha en bil du vil trimme bør du finne en som kommer originalt med turbo eller kompressor.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Du har helt rett i at du stille rare spørsmål ;)

 

spørsmålene i seg selv er ikke så rare, man må jo begynne en plass for å finne ut av ting, ikke sant?

 

Først må jeg nesten spørre hvorfor du vil trimme bil? her linka du til to typer biler, med forskjellige bruksområder..

 

http://www.finn.no/f...nnkode=36092528 -->familiefrakter, 155hk på 1400kg

 

http://www.finn.no/f...nnkode=37452109 --> Rånebil, 143hk på 1100kg

 

http://www.finn.no/f...nnkode=37092299 --> Familiefrakter, 133hk på 1400kg

 

Videre føler jeg at det nå er på sin plass å linke til http://www.bilforumet.no/ , der står det side opp og side ned om hvilke, hvordan og hvorfor de forskjellige bilene er bra til sine ting.

 

Som Kent touch this skriver er ingen av de du linket til spesielt trimmevennlige i originalkonfigurasjon.. man kan alltids gjøre NOE, men sjansen er veldig stor for at du gjør mer "skade" enn godt ved å fikle med ting man ikke har peiling på.. Ingeniørene hos de forskjellige bilfabrikantene er sannsynligvis veldig gode til det de jobber med, siden mange kjøper bilene de lager :)

Mao, montere et nytt luftfilter kan hvem som helst gjøre, men de fleste tenker mer på den helt nye råe lyden bilen deres med 100hk fikk, istedenfor å faktisk sette seg inn i egenskapene til det originale luftfiltret og hvorfor det evt er dårlig. hørt om placebo? bilen går ikke nødvendigvis bedre fordi den bråker mer.

 

(For the record; bytte til et åpnere luftfilter har sjeldent eller aldri særlig positiv effekt på en ellers original motor...poenget med "åpnere" luftfilter kommer først når man har gjort andre endringer på motoren som gjør at det KREVES mer luft inn, som feks chip+turbo med alt det inngår.. hvilket i de fleste tilfeller er MYE jobb og VELDIG dyrt om motoren ikke er turbo i utgangspunktet.)

 

 

Så kan jeg jo skrive litt om grunner til å trimme..

 

De fleste biler som blir laget idag, er ikke laget med ytelse i tankene.. De aller fleste fabrikanter bygger biler som er økonomiske, driftssikre og kostnadseffektive. Dette lar seg desverre ikke alltid kombinere med ytelse og moro-faktorer. Faktisk er moderne biler såpass kostnadseffektive at de har bygget motor helt på pinegrensen av hva som er fysisk mulig å få til for såpass lave summer!

 

Oversatt til norsk blir det noe i retning av at det er veldig vanskelig å få noe mer ytelse utav en motor der 90% av delene er der for å gi aller mest ytelse for minst mulig penger.

 

hadde du sagt til en amerikansk bilfabrikant på 70tallet at i år 2000 kjører det biler rundt med 1.6liters firesylindret motor med 160hk, så hadde han ledd av deg og kalt deg for gal :)

 

Selvfølgelig fins det unntak, disse er også som regel veldig godt kjent i bilmiljøer og folk som har lest seg opp på dette før de kjøpte bil. eksempel: honda civic slutten av 90tallet har en motor som heter B16A, og er helt latterlig bra laget! 160hk fra en 1.6liter uten turbo er selv idag en bra oppnåelse, pluss vtec-systemet åpner for mulighet for trimming.. man får ferdige ombyggingskit til nært sagt hva som helst til denne.

 

Opel hadde på slutten av 90tallet en bil som het Calibra (og vectra som var nesten lik.. samt kadett gsi). i et par utgaver sto det en motor som het C20XE, populært kalt rødtopp.

denne bydde på 150hk fra en 2liter, men denne er legendarisk for sin evne til å kunne trimmes til den vrengte ramma, og man kunne fortsatt kjøre 400000 uten oljeskift :p (jeg liker denne, så skryter litt ekstra..hihi.) denne motoren kom også i en turboutgave med høykomp stempler, annen ECU(datahjerne) og underspyling, da het den C20LET. legendarisk denne og.

 

Videre har du Cosworth-motorer, typisk kjent fra div Ford-utgaver. nok er skrevet om disse på nettet allerede, så jeg skal ikke forsøple med min vranglære.. *kremt*

Volvo har noen spennende kraftverk, tror de heter B21TF-serie, Nissan har masse moro i C18DET som står i nissan 200sx (s13-karosseriet) samt RB20DET og RB26DETT, henholdsvis sekssylindrede turbo og twinturbo fra skyline og nyere SX-biler. moro moro.

(forbehold om at jeg lyver så det renner fordi jeg husker feil..tar dette fra hukommelsen ^^ )

 

 

Gikk litt av sporet her nå kjenner jeg.. men denne wall of text'en er ingenting imot det du har å sette deg inn i om du virkelig vil lære deg å trimme.. det er nerdegreier tross alt :)

 

Prinsipielt kan jeg vel si såpass at alle de tre bilene du linket til har fordeler og ulemper.. ingen kan trimmes mye med lite kostnad og tidsbruk, men alle kan trimmes!

 

Trimming er generelt en veldig dyr hobby å holde på med, spesielt om man sikter mot MYE ytelse!

 

skal jeg gjette på tall ut av luften, så må du nok betale like mye for trim til hver, som for hver av de tre bilene om du vil ha de tre over 200hk (ordentlige hestekrefter, ikke bare sånne man får av placebo og klistremerker). :)

 

bil som er lett å få mer hester i er generelt ganske dyre, siden både selger og marked vet om de egenskapene... og tar seg betalt deretter.

 

 

Dog det fins "snarveier" der også..!

 

power\weight-ratio.

 

Hvis du feks kjøper celicaen, som med sine (påståtte)143hk har 1100+kg å dra på, gir et hestekrefter-til-vekt-forhold på 0.13 hk per kilo.

 

om du kan leve uten all interiør, ingen stereoanlegg, klimaanlegg, lydisolering etc, generelt river ut alt som veier noe som helst og erstatter mest mulig med lettere deler, så kan du kanskje slanke bilen ned til 800kg bruksvekt og får plutselig et krefter-til-vekt-forhold på 0,178!

Jeg lover deg at det merkes bedre på ytelsen enn å ghettomontere et nytt biltemafilter som stjeler flere hester.. samt det bråker mye mer i tillegg :D

 

Jo mindre hestekreftene har å dra på, jo fortere går det.

 

I det hele tatt er det en veldig morsom, interessant, givende og utfordrende hobby å jakte på hestekrefter... om man har sansen for det, så kommer man aldri til å ha et kjedelig øyeblikk igjen... eller penger til overs på kontoen, rofl!

 

Håper du fikk svar på noe av det du tenkte på ang dette? jeg hadde de hvertfall trivelig med å skrive det :D

 

Hils familien

 

Hilsen Roar (du vet, "tremenningen din")

Lenke til kommentar

Bare for å pirke litt til.

Man vil bli overrasket over hva man kan gjøre med biler for lite penger og kanskje sitte igjen med, nødvendigvis ikke så sykt mye mer effekt på topp, men et villere register enn originalt.

 

Et eksempel på dette er det Norske micraen til EBB som ble satt i gang for å teste en del myter rundt trimming som f.eks. nytt filter, eksos med mer og teste ut flere forskjellige måter å enkelt trimme biler på.

 

lenke: http://www.ebbt.no/ebbs-maxi-micra-project/

Lenke til kommentar

Takk for kjempeinteressant link! :)

 

Joda, jeg er helt enig i at man kan gjøre mye rart i jakten på hestekrefter, en hel del av det for ganske små summer også...

 

vil dog ikke si at det hverken er særlig enkelt eller billig å fabrikere sine egne deler om man ikke allerede har utstyret.. så er det den knowhow'en da.

 

Forøvrig skikkelig moro side ^^ fikk nesten lyst på micra gitt. fjerne turtallssperra med en tapebit? wtf! haha, i love it!.

Lenke til kommentar

Å fabrikere sine egne deler er vell litt utenfor hva som er reelt at en vanlig mann i gata kan gjøre uten utstyr og kompetansen. Men det er fortsatt mye som kan gjøres som både er enkelt ,billig og kanskje ikke krever de største verktøyskapa for å klare selv.

 

Mye god lesning generelt på den siden der da han er flink og forteller om hvordan og hvorfor. Har selv lært et og annet fra han. :)

Lenke til kommentar

Ja, skal hilse :) Glemmer aldri Rocket! ^^ Hehe.. Må si jeg fikk jo faktisk svar på mer enn forventet! Egentlig fått svar på hva jeg lurer på, så da er den sak i boks. Gjennstår det egentlig bare en haug med google søk, å ikke minst en lang titt på bilforumet.

Jeg er egentlig bare veldig nyskjerrig på slikt.. Trimming av biler osv.. Siden jeg forhåpentligvis får ordnet meg lappen og bil etter en tur i forsvaret (12 mnd).

 

Har jo en far som har holdt på i garasjen store deler av livet, så der får jeg nok hjelp om det skulle trenges.

Fasinerende å se han skru motorer fra 70-80 tallet i små deler ^^

 

Men tusen takk for hjelpen alle sammen! Å ikke minst nevne det gode innlegget Roar! :) Er til stor hjelp.

Lenke til kommentar

Jeg lurer litt på hva man kan gjøre med en bil, før å få den til å gå raskere.

 

Siden utgangspunktene dine stort sett er ganske kjipe familiebiler med høy vekt og lav effekt ville jeg droppet trimmingen. Det blir fort til at du råner opp en bil og dermed gjør den uselgelig til 98 % av markedet den dagen du skal kvitte deg med den igjen. Spander heller på deg et sett med gode dekk når det er tid for å bytte ut de gamle, og i mellomtiden kan du heller lære deg å gjøre det med hva du har:

 

http://www.rudskogen.no/index.php/eventer/gavekort

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...