Gå til innhold

Speilløst systemkamera med søker?


Anbefalte innlegg

Kommer an på hvem du spør - pixel-peeperene eller de som faktisk bruker kamera til å ta bilder med.

Et poeng jeg ikke er uenig i, men så akam og var noe lunkne i testen.

 

Hmm, skulle til å si at prisguiden er din venn. Men der står det lite nyttig.

 

Du vil ikke ha standard-utgaven av 14-42mm; når det gjelder elektronisk zoom; så kan ikke den på 14-42mm X sammenlignes med de som er på kompaktkameraene. Etter å ha prøvd dette objektivet selv; så har jeg droppet den fordommen.

 

Nei, det står lite i produktguiden, det var derfor jeg spurte om noen visste.

 

Jeg vil bare ikke ha en zoom som jeg må bruke en knapp for å zoome med - det blir jeg aldri fortrolig med. Men jeg vet ikke om man kan også zoome normalt med det objektivet?

 

Tor

 

Nikon V1 kan kanskje være vert å vurdere, ser fotovideo har den til 5050,- med 10-30 objektivet.

Begynner å komme ned på en vettug pris. ;)

Men er det ikke et rimelig lamt objektivutvalg til den serien?

 

Tor

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et poeng jeg ikke er uenig i, men så akam og var noe lunkne i testen.

Du blander ikke med GF5 da? I G5 testen er det vel mest JPEG ytelsen de ikke er happy med. Og det har nok mye med at de tester med default settings; hvis jeg husker rett.

 

Jeg vil bare ikke ha en zoom som jeg må bruke en knapp for å zoome med - det blir jeg aldri fortrolig med. Men jeg vet ikke om man kan også zoome normalt med det objektivet?

Det er ingen zoom-ring på den kompakte 14-42mm-en. Da er det nok kun 12-35mm som jeg kan anbefale. 14-42mm er for cheesy, synes jeg. Hvis ikke 14-140mm kan være noe da?

 

Men er det ikke et rimelig lamt objektivutvalg til den serien?

Jo; men det de har, dekker kanskje kravene dine?

Lenke til kommentar

Fast objektiv med fast brennvidde

Vel, jeg må ha zoom, føler meg handycappet med fastobjektiver.

 

Tor

 

Du har vel zoom-objektiver til de andre kameraene dine. Hvorfor ikke skaffe deg noe som gir deg litt andre utfordringer. Dessuten er, stort sett hvert fall, fastobjektiver av bedre optisk kvalitet enn zoom.

 

Men du bør kanskje stryke X100 uansett, den vil jo ikke oppfylle dine krav til zoom. Da er det nok bedre å se etter noe som har det...:-)

 

 

 

Lenke til kommentar

Du blander ikke med GF5 da?

Nei, tviler på det (uten å sjekke i farta).

 

Det er ingen zoom-ring på den kompakte 14-42mm-en. Da er det nok kun 12-35mm som jeg kan anbefale. 14-42mm er for cheesy, synes jeg. Hvis ikke 14-140mm kan være noe da?

OK, da er den uaktuell, må ha med zoomring. Skal sjekke objektivene senere.

 

Jo; men det de har, dekker kanskje kravene dine?

Det må jeg se nærmere på, men synes å huske at det er labre saker.

 

Tor

 

I følge testen til PhotgraphyBLOG, så veier G5 ca 400g med minnekort og batteri. Dimensjonene er 119.9 x 83.2 x 70.8 mm.

Ok, men da er det større enn jeg trodde og nærmer seg stygt de minste speilrefleksene, tror jeg.

 

Tor

Lenke til kommentar

Dersom manglende støtte for Fujis raw-filer i programmer fra Adobe er et sentralt argument for ikke å velge Fuji så har det nå kommet en update for Lightroom og ACR som støtter X-E1 i det minste.

 

http://www.adobe.com....jsp?ftpID=5488

Spørsmålet er og hvor god støtten er, for det kan ha støtte men på samme tid av lite nyttbar verdi. Ellers føler jeg Fuji generelt har en del sære løsninger som jeg ikke vet om jeg hadde taklet i lengden (dvs om det til slutt hadde endt på havets bunn i forbannelse)

 

Tor

Lenke til kommentar

Du har vel zoom-objektiver til de andre kameraene dine. Hvorfor ikke skaffe deg noe som gir deg litt andre utfordringer. Dessuten er, stort sett hvert fall, fastobjektiver av bedre optisk kvalitet enn zoom.

Nei takk, jeg ønsker ikke de begrensningene fastobjektiv gir meg. Jeg vil ha tilgjengelig alle de mulighetene jeg kan når jeg tar bilder, størst mulig valg og mest mulig frihet.

 

Nja, det finnes mange meget bra zoomobjektiver etterhvert, så slike meninger i dag er ofte holdt i hevd av fastobjektivdisiplene.

 

Tor

Lenke til kommentar

Dersom manglende støtte for Fujis raw-filer i programmer fra Adobe er et sentralt argument for ikke å velge Fuji så har det nå kommet en update for Lightroom og ACR som støtter X-E1 i det minste.

 

http://www.adobe.com....jsp?ftpID=5488

X100 støtten har vært god lenge, såvidt jeg ha skjønt. Den har trøss alt en helt vanlig Bayer sensor.

 

X-Pro 1 støtte kom i 4.1; men resultatene ble ikke alltid like gode som det FinepixView(?)/SilkyPix klarte. Det skal bli interessant om akkurat det har blitt bedre.

Lenke til kommentar

Kommer an på hvem du spør - pixel-peeperene eller de som faktisk bruker kamera til å ta bilder med.

Et poeng jeg ikke er uenig i, men så akam og var noe lunkne i testen.

 

Hmm, skulle til å si at prisguiden er din venn. Men der står det lite nyttig.

 

Du vil ikke ha standard-utgaven av 14-42mm; når det gjelder elektronisk zoom; så kan ikke den på 14-42mm X sammenlignes med de som er på kompaktkameraene. Etter å ha prøvd dette objektivet selv; så har jeg droppet den fordommen.

 

Nei, det står lite i produktguiden, det var derfor jeg spurte om noen visste.

 

Jeg vil bare ikke ha en zoom som jeg må bruke en knapp for å zoome med - det blir jeg aldri fortrolig med. Men jeg vet ikke om man kan også zoome normalt med det objektivet?

 

Tor

 

Nikon V1 kan kanskje være vert å vurdere, ser fotovideo har den til 5050,- med 10-30 objektivet.

Begynner å komme ned på en vettug pris. ;)

Men er det ikke et rimelig lamt objektivutvalg til den serien?

 

Tor

 

 

Optikken er forholdsvis rimelig priset og 2 nye objektiver ble lansert nå i høst

Nikkor 1 11-27.5mm f/3.5-5.6

Nikkor 1 18.5mm f/1.8

 

Er mest sannsynlig en Nikon 32mm f/1.2 på vei også, så utvalget synes jeg begynner å bli relatvt greit for et nr2 systen ihvertfall.

Så spørsmålet er vel hvilke kompromiss man er villig til å inngå..

Lenke til kommentar

Dette er en merkelig diskusjon spør du meg. Hvis Olympus OM-D E-M5 som tidligere nevnt av TS er for dyr og man ønsker langzoom og elektronisk søker er G5 det eneste alternativet hvis man i tillegg ønsker utskiftbar optikk. Sensorkvaliteten på M5 er ikke bedre med "stor margin" som tidligere nevnt, og tester gjort av akam tar jeg alltid med en klype salt da sammenligningsgrunnlagene ikke alltid er reelle i min mening. De farges alt for ofte av personlige preferanser og resultatet i bruk er ofte helt annet.

 

Hvor Canon G1 X kommer inn i bildet(som ikke har lang telezoom å snakke om) og Fuji med så treg autofokus at dersom de hadde klart å hoste opp en telezoom så hadde de vært lavest på rangstigen, er uvisst.

 

Snakker man kamera med kompaktkamerasensorer som Nikon 1, har man jo alltids superzoomkamera som Fuji X-S1, Canon PowerShot SX50 og Panasonic FZ200, som passer preferansene til TS mye bedre for en billigere penge.

Lenke til kommentar

Panasonic G og GH oppfyller alle kravene TS setter til kamerahuset i post 1.

 

Forslag 1:

Styr unna siste generasjon kamerahus. De koster mer enn de smaker.

Invester heller i systemet.

 

Panasonic G3-kit får du for 3500,-. Det er det minste kameraet med søker.

Da er du i gang, og har penger igjen til mer moro.

 

Se gjerne på G2 og GH1 også.

Begge er noe større enn G3 og er innenfor budsjett.

GH2 er foreløpig like utenfor budsjett, men vel verd å vurdere.

 

 

Forslag 2:

Ved valg av siste generasjon kamerahus, så er Panasonic G5 veien å gå.

 

 

Priser

Lenke til kommentar

Jeg var i akkurat samme situasjon som deg Tor, ønsket også et lettere alternativ til 7D.

 

Jeg valgte et Panasonic DMC-GF3, fordi jeg fikk det "nesten gratis" etter lanseringen av DMC-GF5, kjøpte det i kit hos FotoVideo med 14mm F2.5, Sigma 30mm F2.8 samt Panasonic sitt 3D objektiv (som jeg aldri har brukt). betalte rett i overkant av 3000,- for denne pakka på forsommeren i år.

 

Har i etterkant kjøpt et Panasonic 14-42mm F3.5-5.6 X Lens (pannekake objectiv med motorzoom).

 

For meg så var ikke søker så viktig i første omgang, jeg var mer ute etter et knallbra "point and shoot" alternativ. Slik sett så er jeg meget fornøyd med kombinasjonen DMC-GF4 og "pannekakezoomen" over, den er veldig lommevennlig.

 

Jeg kommer garantert til å utvide objektivparken til mFT etter hvert, sikler både på Panasonic sin 7-14mm F4 vidvinkel, 12-35mm F2.8 normalzoom og 100-300mm F4-5,6 telezoom. De har jo også lansert en 35-100mm G X Vario zoom (tilsvarer jo kjente kjære 70-200mm på FF) som også ser meget interessant ut.

 

Fordelen jeg ser med mFT, i tillegg til størrelse og vekt, er at det annonseres nyheter mye oftere/raskere enn for Canon systemet mitt. Litt naturlig kanskje siden det er to produsenter som lager kompatibelt utstyr. Noe som også er en kjempefordel.

 

Etter hvert så kommer jeg nok til å kjøpe et kamera med søker også, det er jo et must ved bruk av telelinser (derfor har jeg foreløpig kun normalzoom og et par fastobjektiver, ikke noe tele). Så får vi se om det kommer en dag hvor jeg selger Canon systemet, men da skal mFT først ha mye bedre søker og autofokus, helt i klasse med det 7D tilbyr i dag. Og det kommer nok en dag om ikke så altfor lenge.

 

"Problemet" mitt, og hovedårsaken til at jeg nå ser meg om etter "lettere kamerasystem", er følgende. Tidligere så dro jeg gjerne på tur for å fotografere, og da var fotoutstyret i fokus og jeg brydde meg ikke så mye om at det veide flere kilo. Jeg var på "fototur" og fotograferingen stod i sentrum. Nå drar jeg mere på tur for å være på tur, og da får jeg plutselig mere fokus på vekt/plass som fotoutstyret tar. Forograferingen er fortsatt en viktig del av turen, men jeg vektlegger andre ting også. Fortsatt så synes jeg mFT størrelsen blir litt "puslete" og ergonomisk så er størrelsen til 7D helt overlegen, men totalt sett så foretrekker jeg nå allikevel et mindre kamerasystem for da kan jeg ta med mere av det på tur.

 

Og ikke minst "i hverdagen". Det blir sjelden/aldri til at jeg henger 7D med normalobjektivet (EF-S 17-55mm F2.8) rundt halsen når jeg går ut, om jeg da ikke går ut spesifikt for å fotografere. Til det blir det for stort og klumpete og vekta bikker jo 1,5 kg.

 

Men panasonic DMC-GF3 med normalzoom derimot (14-42mm F3.5-5.6 X Lens) veier kun noe over 350 gram og får lett plass i lomma så den tar jeg med meg nærmest hele tiden. Det beste kameraet er som kjent det du har med deg! :)

 

For de som ikke kjenner siden så se http://www.four-thirds.org/en/microft/ for en oversikt over hva som til enhver tid er tilgjengelig av kameraer og objektiver for mFT standarden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med Spook.

 

 

De minste MFT-kameraene er Panasonic GF2 / GF3 / GF5 og Olympus E-PM1 / E-PL3.

Det minste med søker er Panasonic G3.

De minste normalzoomene er Panasonic X 14-42/ 3,5-5.6 (95g) og Olympus 14-42/ 3.5-5.6 II R (113g) (finnes i 3 versjoner). Begge er gode.

 

 

Her er sammenligninger av størrelser:

 

Speilløst system med søker vs dslr med søker: Panasonic G3 (382g) vs Canon 650D (575g)

 

Speilløst uten søker vs med søker: Panasonic GF3 (264g) vs Panasonic G3 (382g)

 

Speilløst system hus vs kompakt: Panasonic GF3 (264g) vs Canon S95 (193g)

 

Med optikk: Canon S95 (193g) vs Panasonic GF3 14-42 (359g) vs Olympus E-PM1 14-42 (378g) vs Panasonic G3 14-42 ( 547g) vs Canon 650D 18-55 (775g)

 

 

De minste husene med minste normalzoom går fint i en jakkelomme.

En kompakt telezoom (f.eks. Panasonic 45-150) går fint i den andre jakkelommen.

 

Det er verd å merke seg at Olympus har stabilisering i huset mens Panasonic har stabilisering i objektivene.

Hus og objektiver fra ulike produsenter kan brukes om hverandre innenfor MFT.

Lenke til kommentar

Dette er en merkelig diskusjon spør du meg.

Jeg er usikker på hvorfor du mener diskusjonen er merkelig - den viser om ikke annet at det er faktisk ikke er enkelt å finne et speilløst alternativ som matcher et speilrefleks på entrylevelnivå som f.eks 650D når man tar med både pris og søker samt bildekvalitet, autofokus, batterkapasitet, objektivutvalg osv.

 

Canon PowerShot SX50 og Panasonic FZ200, som passer preferansene til TS mye bedre for en billigere penge.

Faktisk har du et poeng der - og nå som Canon har latt SX50 kunne ta bilder i RAW ble det enda mer interessant. Foreløpig er SX50 såpass ferskvare at det er ingen tester å finne, men det ligger endel videoer på youtube som virker rimelig imponerende.

 

SX50 er omtrent like stor som 650D uten objektiv og vekta er som 650D uten objektiv. Man ofrer noe på størrelsen i forhold til de minste speilløse med søker, men ingen av de har muligheten til å matche brennvidden "all-in-one". Så spørs det hva man kan få ut av det når det gjelder bildekvalitet.

 

Tor

Lenke til kommentar

Panasonic G og GH oppfyller alle kravene TS setter til kamerahuset i post 1.

 

Forslag 1:

Styr unna siste generasjon kamerahus. De koster mer enn de smaker.

Invester heller i systemet.

 

Panasonic G3-kit får du for 3500,-. Det er det minste kameraet med søker.

Da er du i gang, og har penger igjen til mer moro.

 

Se gjerne på G2 og GH1 også.

Begge er noe større enn G3 og er innenfor budsjett.

GH2 er foreløpig like utenfor budsjett, men vel verd å vurdere.

 

 

Forslag 2:

Ved valg av siste generasjon kamerahus, så er Panasonic G5 veien å gå.

 

 

Priser

 

Takk for forslagene, skal se nærmere på de senere ("Budsjettet" er ikke fast, men jeg bruker speilrefleks som mal for hva man får for kronene, der vil jeg helst ikke betale mer for et tilnærmet speilløst)

 

Tor

Lenke til kommentar

Se kommentar

 

Mange takk for en fyldig kommentar :)

 

Foruten 5DII og 7D har jeg S95 som går i lomma, men jeg ønsker noe mellom speilrefleksene og kompakten. Noe med søker og mulighet for lenger brennvidde - men samtidig mer kompakt og lettere enn en tilsvarende speilrefleksrigg.

 

Jeg hadde håpet at Canon kom med et eller annet speilløst som kunne gitt disse mulighetene, men innser at det kan bli lenge til - fjortiskameraet de har presentert er ikke noe for meg. For min del synes jeg det er greit å holde seg til en produsent fordi det forenkler endel - men er selvsagt i dette tilfellet åpen for å vurdere andre alternativer.

 

Jeg kommer ikke til å satse betydelig i det kameraet som smetter inn i det manglende hullet - en normalzoom og en telezoom vil antatt bli det jeg har bruk for (jeg kjøper aldri noe kamerautstyr jeg ikke strengt tatt behøver, her er nok som samler støv og nok steder å putte kronene fra før av).

 

Men foreløpig ser det ut til at mft har de sterkeste kortene av speilløs-gjengen.

 

Tor

Lenke til kommentar

Hvis jeg skulle kommet med en anbefaling på bakgrunn av første post som du hvertfall burde vurdere og lese litt tester av ville jeg gått for følgende:

 

Panasonic G3

Panasonic Lumix G X Vario PZ 14-42mm F3.5-5.6 OIS pancake

 

Dette koster 6875,- fra Japan Photo. Mulig du kan spørre om å få det for 6k som pakketilbud.

Da får du hvertfall et utrolig lite system som tar knakende gode bilder og med en brennvidde som tilsvarer 28-84mm på fullformat. I tillegg er det powerzoom som kan være hendig til små videosnutter og slikt.

 

EDIT: Dette må nesten sees og taes på før du ser hvor utrolig lite det egentlig er :)

 

 

 

panasonic-lumix-dmc-g3-kit-14-42-mm-dmc-g3x.png

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...