Gå til innhold

[Løst] Salg av gammel stasjonær og kjøp av ny


Anbefalte innlegg

Du får plass til de fleste normale kort - 26 - 27 cm er ikke uvanlig. Kort som AMD HD 7850, HD 7870, 7950, nVidia GeForce GTX660, 660TI skal alle kunne fungere, pris fra 1 500 til 2 600 kr. Også GTX 670 skal ha plass.

 

Ingen bruker mer enn maks 360 Watt (Hele PC-en) så PSU skal holde for alle, men HD 7950 er nok det som er nærmest å overbelaste PSU. De andre bruker omtrent akkurat det samme som det kortet du har i dag eller mindre, så det skal gå helt greitt.

 

Det trenger ikke å være skrudd fast i begge ender - men det blir noe mer stabilt.

 

Du kan gå til Anandtech, http://www.anandtech.com/bench/Product/512?vs=660 og se på ytelse på ditt gamle kontra nye kort. Du kan sjekke de du skulle ønske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får plass til de fleste normale kort - 26 - 27 cm er ikke uvanlig. Kort som AMD HD 7850, HD 7870, 7950, nVidia GeForce GTX660, 660TI skal alle kunne fungere, pris fra 1 500 til 2 600 kr. Også GTX 670 skal ha plass.

 

Ingen bruker mer enn maks 360 Watt (Hele PC-en) så PSU skal holde for alle, men HD 7950 er nok det som er nærmest å overbelaste PSU. De andre bruker omtrent akkurat det samme som det kortet du har i dag eller mindre, så det skal gå helt greitt.

 

Det trenger ikke å være skrudd fast i begge ender - men det blir noe mer stabilt.

 

Du kan gå til Anandtech, http://www.anandtech...duct/512?vs=660 og se på ytelse på ditt gamle kontra nye kort. Du kan sjekke de du skulle ønske.

Takk skal du ha! Ser at GTX670 frister litt, men syns prisen er litt drøy. Har heller ikke lyst til og slite på PSU med og gå for 7950.

 

Hva kort ville vært best i samme prisklasse som HD 7950 (2,5k)? Ser også at det er grådig mange modeller og velge mellom etter at man har valgt for eks GTX670.

 

Er det verdt og spytte i 500kr fra 2,5 klassen og opp til GTX670? Er det betydelig forskjell for hva man får for 2,5?

Lenke til kommentar

Jeg reagerer litt på at PSU'en har oppgitt Max wattage som 450 og Peak Wattage som 500 , dette betyr i bunn og grunn at du sitter på en 400 ~ 450ish strømforsyning av varierende kvalitet.

Så lenge dog psu er av standard størrelse så bør det la seg erstatte denne med noe bedre , jeg hadde i alle fall gjort det om jeg hadde oppgradert din datamaskin siden man da har litt mer å gå på når det gjelder skjermkort og eventuelt flere hd'er.

 

Til ditt bruk trenger du neppe mer enn feks 650 til 750 Watt (som holder i massevis til SLI + 10Hd'er) , men for all del ikke kjøp noe jalla. Corsair sin GOLD HX serie skal være et godt kjøp og gir deg 7 års garanti med på kjøpet.

En liten fordel med å overdimensjonere PSU er som regel litt mer stabilitet og lengre levetid (og som regel en mer stillegående datamaskin).

Endret av Malvado
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg reagerer litt på at PSU'en har oppgitt Max wattage som 450 og Peak Wattage som 500 , dette betyr i bunn og grunn at du sitter på en 400 ~ 450ish strømforsyning av varierende kvalitet.

Så lenge dog psu er av standard størrelse så bør det la seg erstatte denne med noe bedre , jeg hadde i alle fall gjort det om jeg hadde oppgradert din datamaskin siden man da har litt mer å gå på når det gjelder skjermkort og eventuelt flere hd'er.

 

Til ditt bruk trenger du neppe mer enn feks 650 til 750 Watt (som holder i massevis til SLI + 10Hd'er) , men for all del ikke kjøp noe jalla. Corsair sin GOLD HX serie skal være et godt kjøp og gir deg 7 års garanti med på kjøpet.

En liten fordel med å overdimensjonere PSU er som regel litt mer stabilitet og lengre levetid (og som regel en mer stillegående datamaskin).

Sett at jeg skaffer meg GTX670 eller HD 7950, BØR jeg oppgradere PSU? Ser at GTX ikke ligger altfor mye høyere en mitt nåværende.. Har lyst at PCen her etter denne oppgraderingen skal holde 2-3 år til.

Lenke til kommentar

Jeg hadde gjort det med tanke på at vi ikke vet hvilke komponenter som er brukt i din gamle psu og hvor bra kvalitet denne har.

En god PSU vil som regel sørge for at man får mindre "snodige" problemer også som random BSOD's ustabilt skjermkort osv.

 

Problemet med en god PSU er som regel at det koster opp mot 1100Kr (i 750W klassen) men jeg mener det er verdt hver eneste krone.

Lenke til kommentar

GTX 660TI (som er i ditt prissjkt) ligger vel faktisk under din nåværende rigg i strømforbruk.

 

Men problemer med en PSU viser seg først etter tid, dårlige PSU-er går rett vest etter en stund (egen erfaring).

 

Når det gjelder Corsair sin nye HX Gold serie (HX v2) - 650 og 750 Watt versjonen, så venter jeg på reviews før jeg eventuelt anbefaler den. Corsair har etter min mening dummet seg ut med valg av underleverandør og kvalitetskontroll på noen serier, og har brukt ulike på ulike modeller i samme serie. Corsair produserer nemlig ikke PSU-ene selv, det gjør primært CWT (det meste i dag) og Seasonic. Den nye HX850 er i alle fall laget av CWT - som jeg vurderer å være et lite svakhetstegn. Selv om den gamle HX850 skåret topp da den kom, og den nye HX850 gjør det samme, så er det ikke å stikke under en stol at CTW har hatt et både og rykte på sin produksjon.

 

Og da prisforskjellen faktisk ikke er så stor opp til Seasonic X og Corsair AX - så ville jeg gått for en av disse. Ønsker du dog å spare litt penger, har Seasonic en 620 Watt PSU uten modulære kabler til under 800 kr, og som er glimrende kvalitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar begge to!

Jeg forholder meg til min nåværende PSU så langt.

 

Her er skjermkortet jeg har sett på, http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=761147#reviews .

Har sett at det er veldig mange skjermkort og velge mellom rett etter man trykker på GTX660TI, så er ikke helt sikker på om det jeg valgte er godt i forhold til de andre du kan velge mellom!

 

http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10488&mfr=&filter=A00247.K388100.A03616.K144543.

Lenke til kommentar

Kjør på den PSUen du har du, om den ryker så kjøper du ny (ev om du får mye blåskjermer).

Om den duger i 1-2 år, skal du kanskje oppgradere på nytt (hk og prosessor) og kan gjøre det i samme slengen.

 

Ville vudert en SSD etter hvert, om du får skrapet sammen litt cash. Nå kan du få gode 256gb SSDer for ca 1400kr, 128gb for ca halve prisen.

Lenke til kommentar

Prisjakt skal bli brukt, er bare vant til og ta utgangspunkt i komplett :) vil noen plukke ut det beste GTX660TI kortet til meg? I den satte prisklasse, rundt 2,5k, så bare at det var veldig mange forskjellige..

 

Olav@ Penger har jeg en god del av, men har ikke lyst til og oppgradere mer for øyeblikket :) litt gradvis nå, muligens ett til 660 neste gang, samt ny rigg :))

Lenke til kommentar

Kjipt om strømforsyningen ødelegger andre komponenter da, det kan skje om den begynner gå på årene og gir mye "ripple" , som regel er det Harddisker som tar kvelden først og så vil man merke det andre plasser som ustabilt skjermkort eller andre komponenter som tar kvelden.

 

Når det gjelder skjermkort styr unna MSI 660 Power edition (utifra hva jeg har erfart med selskapet kjøper jeg ikke msi)

Velg også et skjermkort som kommer med en bra kjøleløsning.

 

660 Kortene har en tendens til å slite litt med 1980x1280 oppløsninger der det er brukt ekstra mye effekter på teksturer og detaljer og faller fort ned i forhold til feks 7950 i ytelse. Dette kan være kjekt å vite ( du finner litt mer informasjon om dette i forskjellige reviews på nettet) om du har planer om å kjøre noen av disse spillene i maks detaljer.

Lenke til kommentar

Kjipt om strømforsyningen ødelegger andre komponenter da, det kan skje om den begynner gå på årene og gir mye "ripple" , som regel er det Harddisker som tar kvelden først og så vil man merke det andre plasser som ustabilt skjermkort eller andre komponenter som tar kvelden.

 

Når det gjelder skjermkort styr unna MSI 660 Power edition (utifra hva jeg har erfart med selskapet kjøper jeg ikke msi)

Velg også et skjermkort som kommer med en bra kjøleløsning.

 

660 Kortene har en tendens til å slite litt med 1980x1280 oppløsninger der det er brukt ekstra mye effekter på teksturer og detaljer og faller fort ned i forhold til feks 7950 i ytelse. Dette kan være kjekt å vite ( du finner litt mer informasjon om dette i forskjellige reviews på nettet) om du har planer om å kjøre noen av disse spillene i maks detaljer.

Hva spill gjelder dette? :ph34r:

 

Ble anbefalt dette; http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=759824#extra av en venn av meg, i den prisklassen jeg ser på.

Lenke til kommentar

For eksempel i Skyrim , Batman Arkham City for å nevne noen.

I andre spill kan det være litt mer jevnt (se en side bak) , Tomshardware tok en grundig titt på problemet og fant ut at :

Our last few comments concern the 660 Ti's 192-bit memory interface. Our benchmarks show that this can really put Nvidia's GeForce GTX 660 Ti at a disadvantage, even at 1920x1080 and without obscene texture detail settings. Whether or not you run into a performance problem depends mostly on the game you're playing. In general, though, the card really starts to run out of steam at anti-aliasing settings at and beyond 4x MSAA. This is too bad, since the GPU goes underutilized at that point. The problem is unique to this card. None of the other Kepler-based boards experience it. We're not saying the GeForce GTX 660 Ti is a bad card, but there are competing configurations that demonstrate better balance.

 

Sånn sett føler jeg at Nvidia sitt skjermkort er helt kurrant for dagens spill men sannsynligvis ikke særlig fremtidsrettet for det som kommer i 2013 og som du sikkert har lagt merke til vil det slite i en del spill om man setter opp detaljnivået og antialiasing.

 

Hvis du greier å få tak i et bra 7950 til under 2400 Kr hadde jeg kjøpt det, hvis ikke hadde jeg ventet i noen måneder til og kjøpt når Amd slipper sin nye generasjon med skjermkort.

Lenke til kommentar

For eksempel i Skyrim , Batman Arkham City for å nevne noen.

I andre spill kan det være litt mer jevnt (se en side bak) , Tomshardware tok en grundig titt på problemet og fant ut at :

Our last few comments concern the 660 Ti's 192-bit memory interface. Our benchmarks show that this can really put Nvidia's GeForce GTX 660 Ti at a disadvantage, even at 1920x1080 and without obscene texture detail settings. Whether or not you run into a performance problem depends mostly on the game you're playing. In general, though, the card really starts to run out of steam at anti-aliasing settings at and beyond 4x MSAA. This is too bad, since the GPU goes underutilized at that point. The problem is unique to this card. None of the other Kepler-based boards experience it. We're not saying the GeForce GTX 660 Ti is a bad card, but there are competing configurations that demonstrate better balance.

 

Sånn sett føler jeg at Nvidia sitt skjermkort er helt kurrant for dagens spill men sannsynligvis ikke særlig fremtidsrettet for det som kommer i 2013 og som du sikkert har lagt merke til vil det slite i en del spill om man setter opp detaljnivået og antialiasing.

 

Hvis du greier å få tak i et bra 7950 til under 2400 Kr hadde jeg kjøpt det, hvis ikke hadde jeg ventet i noen måneder til og kjøpt når Amd slipper sin nye generasjon med skjermkort.

Okei, takk for utfyllende og meget bra svar :) Etter og ha lest, er jeg selv helt enig med deg, at jeg ikke har lyst og ligge 2500 i ett skjermkort som ikke drar neste års spill, det blir for dumt. Da kan jeg heller vente på AMD sin neste generasjon, for og da kjøpe 7950, som forhåpentligvis blir enda billigere :) :)

 

Da blir det nok til at jeg oppdaterer PSU samtidig, slik at ikke 7950 kveler PSUen helt!

Takk for en god diskusjon, mye datavitenskap til meg og hyggelig prat :):w00t:

 

@Tråden kan stenges :ph34r:

Lenke til kommentar

Jeg har satt tråden som løst , å stenge den derimot ønsker vi ikke (da blir det jo smekk på fingrene dine :p ).

Jeg vil påstå at det er fornuftig å vente, det oppsettet du har nå er jo absolutt spillbart og da sparer jo du nok penger til å kjøpe deg en god PSU og om du ønsker det kan det jo være at du også har råd til å oppgradere flere komponenter.

Lenke til kommentar

Jeg har satt tråden som løst , å stenge den derimot ønsker vi ikke (da blir det jo smekk på fingrene dine :p ).

Jeg vil påstå at det er fornuftig å vente, det oppsettet du har nå er jo absolutt spillbart og da sparer jo du nok penger til å kjøpe deg en god PSU og om du ønsker det kan det jo være at du også har råd til å oppgradere flere komponenter.

Flott, ser den :)

Ja. Satt meg ned og skrev en liten liste for hvorfor jeg ville oppgradere nå, kom frem til at jeg ikke trengte. Da argumentene var at jeg har lyst på nytt skjermort, selv om jeg hovedsaklig spiller PS3, samt ikke noe PCn fra før ikke drar på maks, om ikke nær maks.

 

Har råd til og oppgradere både PSU, GPU, for den del hele maskinen nå(Har drøyt 30k, så klarer meg på det :dremel: ), men tenkte bare å bytte GPU, der etter vente 1-2 år til det ikke går lengre, så prøve og bygge min egen maskin, har blitt så inspirert av alle loggene her!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...