Gå til innhold

[Løst] Salg av gammel stasjonær og kjøp av ny


Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Vurderer og kvitte meg med min gamle følgesvenn, samt og få inn en ny :dribble:

Jeg lurer derfor på hva jeg eventuelt kan regne med og få for min gamle, samt

at det hadde vært supert med hjelp til den nye!

 

Gamle

ATI Radeon 5850

8 GB RAM - kan komme tilbake med mer info, om det spiller stor forskjell

1TB HDD

i7 860 2.8@GHz

 

Skal liste opp resten/fikse feil i morgen, da jeg har tilgang til PCn. For og ha det klart, så har denne pcen dradd alt av spill til dags dato uten lagg. Makser det meste jeg har prøvd - bf3 der sliter den litt om jeg tar for gode instillinger.

 

 

Nye pcn?

Har lyst og investere.. Muligens 5k, samt det jeg kan få for og selge den gamle! Er det mulig og få en like god/bedre pc for den summen? Da pcen min er gaaanske utdatert.

 

 

Ville det vært bedre og oppgradere, eller hva sier dere? :)

 

 

EDIT:

Så forresten denne, http://cdon.no/elektronikk/thor_einride_-_intel_i5-2500k_-_16gb_-_120gb_ssd_%2b_1tb_-_nvidia_gtx670_-_w7hp-20388250 hvordan er den ytelsesmessig i forhold til den jeg har fra før? :) Sett fra ram & cpu/gpu perspektiv, samt fordelen med ssd!

Endret av iHenrikH
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ingen grunn for deg å kjøpe ny ram, harddisk eller cpu, og sikkert ikke hovedkort. Du kommer til å tape mye på å selge noe brukt for å kjøpe noe nytt som bare er litt bedre (da tenker jeg spesielt på ram, disk og CPU). Det virker som om du heller bare trenger et nytt skjermkort, alt annet er tipp-topp og holder lenge for spill.

 

Oppgrader. Ikke selg og kjøp nytt.

Lenke til kommentar

Det er ingen grunn for deg å kjøpe ny ram, harddisk eller cpu, og sikkert ikke hovedkort. Du kommer til å tape mye på å selge noe brukt for å kjøpe noe nytt som bare er litt bedre (da tenker jeg spesielt på ram, disk og CPU). Det virker som om du heller bare trenger et nytt skjermkort, alt annet er tipp-topp og holder lenge for spill.

 

Oppgrader. Ikke selg og kjøp nytt.

Notert!

Men CPU`en er da godt over 3år gammel, er den fortsatt såpass god at det ikke er verdt og bytte ut?

Kan du eventuelt hjelpe meg med skjermkort? Kan finne mer informasjon om HK i morgen, du trenger vell litt mer informasjon..

Thor pc'en er ikke så alt for ille.

 

Når det gjelder den gamle pcen din er den utdatert, spiller ingen rolle at den drar en del spill bra, komponentene er tross alt gamle.

Sånn i farta med de specs kanskje 2000kr? Med skjerm og resten av komponentene opp mot 2500.

Takk skal du ha for pris! Ser da at økonomisk sett så lønner det seg mer og spytte inn noen K i skjermkort i stedet for helt ny PC!

Lenke til kommentar

Vel, du kan jo ta en titt på skjermkortet som er anbefalt i den siste oppdateringen av spilleren, eller så kan du titte på tråder i skjermkort-kategorien. Jeg er ikke oppdatert nok til å si noe om hvilket du burde kjøpe.

 

Og selv om CPUen er gammel så har ikke det så mye å si for de fleste spill da nesten all prosesseringen gjøres av skjermkortet. i7 860 er også rimelig kraftig, så jeg tror ikke du trenger noen ny CPU. Om du bytter CPU så betyr jo det også at du kanskje må bytte hovedkort og da blir det fort enda dyrere.

Lenke til kommentar

Her kommer da en fullpakket liste med oppsettet mitt. Kom gjerne med innspill på hva jeg kan bytte for og drastisk få opp ytelsen.

 

Kan noen også finne meg ett rått skjermkort som passer? :)

 

HK - iXtreme M5800 er alt jeg får opp

CPU - i7 860 @ 2.80GHz , Socket 1156 LGA

RAM - DDR3 (PC3-10700) 667 MHz Speed(DDR3 1333) 2GB x 4

GPU - Radeon HD 5850

 

noe jeg skal prøve og gå dypere i?

Endret av iHenrikH
Lenke til kommentar

Kan være greit å komme med PSU også.

Det eneste jeg hadde byttet ut er nok skjermkortet , om du er veldig gira på en oppgradering er det enkleste å gå for feks et 7950 til rundt 2000kr eller vente litt (noen måneder) til Amd lanserer de nye skjermkortene i 8xxx serien.

Alternativt om du har lyst på Nvidia er 670 et bra valg (hopp over 680).

 

Personlig får jeg mer utbytte av et Amd kort men det er viktig at du selv finner ut hva som fungerer best for deg der.

Lenke til kommentar

Kan være greit å komme med PSU også.

Det eneste jeg hadde byttet ut er nok skjermkortet , om du er veldig gira på en oppgradering er det enkleste å gå for feks et 7950 til rundt 2000kr eller vente litt (noen måneder) til Amd lanserer de nye skjermkortene i 8xxx serien.

Alternativt om du har lyst på Nvidia er 670 et bra valg (hopp over 680).

 

Personlig får jeg mer utbytte av et Amd kort men det er viktig at du selv finner ut hva som fungerer best for deg der.

Fant ikke PSUen i det programmet jeg bruker :s

Hvordan kan jeg finne det, uten og måtte åpne PCn?

 

EDIT: Etter litt googling tror jeg at jeg har 500w

 

EDIT: Fant frem til at mitt kort drad maks 151w nå, og om jeg skal oppgradere til 5970, så drar det det dobbelte..

Endret av iHenrikH
Lenke til kommentar

Spør fordi jeg mangler kompetanse innenfor dette området, har veldi lite lyst i betale 2-3k for og så finne ut at det ikke passer/virker med hk.

 

Derfor spør

 

Spør fordi jeg mangler kompetanse innenfor dette området, har veldig lite lyst å betale 2-3k for og så finne ut at det ikke passer/virker med hk.

 

Derfor spør og graver jeg etter hjelp fra noen som har mer kompetanse innenfor dette området, som gjerne kan linke meg til kort de vet kan passe i mitt setup, ikke bare forteller meg hva jeg skal se etter. Kall meg gjerne dum, men liker og få det servert direkte hva jeg trenger i stedet for og fumle frem og tilbake selv og lure på det.

Lenke til kommentar

Pcen ble kjøpt for drøyt to år siden, den går under navnet Packard Bell iXtreme, mer en det vet jeg ikke dessverre.. Antar at jeg har 500w psu, muligens høyere (hvordan sjekker jeg?)

 

Takk skal du ha!! :)

 

Pcen ble kjøpt for drøyt to år siden, den går under navnet Packard Bell iXtreme M5800, mer en det vet jeg ikke dessverre.. Antar at jeg har 500w psu, muligens høyere (hvordan sjekker jeg?)

 

Takk skal du ha!! :)

Lenke til kommentar

@iHenrikH:

 

Tok en rask sjekk på nettet for å finne mer informasjon, dvs manualer som viser hvordan man kan skifte ut ting. Men Packard Bell (som mange andre) lar være å gi ut slik informasjon. De burde lære av Lenovo, hvor man faktisk finne manualer for komplett demontering av maskinen.

 

Så du må nok åpne opp og måle lengde, samt se på PSU for å finne ut hvor stor den er.

Lenke til kommentar

Takk skal du ha for mye god hjelp Bolson! Da åpner jeg i kveld. Er det noe andre mål en lengde & bredde på mitt nåværende kort jeg må få med? Maks bredde og lengde for eks?

 

Hvordan vet jeg at hovedkvarter mitt har nok unnfanget til der eventuelt nye kortet? Skal hi meg med spørsmål nå, i hvertfall til jeg har tatt mål!! :)

Lenke til kommentar

Det viktigste målet er hvor mye plass det er der hvor dagens grafikkort sitter. Regner med at maskina di har et mATX hovekort, dvs med størrelsen 24 x 24 cm.

 

Et stykke ned på denne siden vises det hvor det mest interessante målet er: http://www.lian-li.com/v2/en/product/product06.php?pr_index=561&cl_index=1&sc_index=25&ss_index=63&g=f. (370 mm maksimum video ...).

 

Strømforsyningen skal ha en etikett på den siden du ser med angivelse av størrelse.

Lenke til kommentar

Max Wattage 450, Peak Wattage 500w.

 

Hva skal jeg gå etter?

Mål kommer strax

 

EDIT:

 

Ser at GPU er ca 27cm lang, samt at den er skrudd fast i en ramme i ene enden, rammen har en mulighet for og gå ett hakk lengre bak, og da vil lenge på kortet maks bli ca 29.

Bredden er 4cm, og har ikke noe mer og gå på egentlig, kanskje 0,5cm.

 

What to do, what to buy? :)

 

EDIT: HK er 24x24, som nevnt over av @Bolson

 

Liker og redigere: MÅ GPU sitte fast slik som mitt gjør nå? Nå står det i HK samt at det er skrudd fast med to skruer i enden, må det? Bør det? Ser ikke ut som at jeg kan fjerne selve boksen der HDDen sitter, da det er en annen stor boks over, som inneholder cdrom og ingenting under der igjen dessverre..

 

Luftingen er foresten helt ræv, og hybelkaniner ser ut som at de har tatt over pcn :) Kan skrive navnet mitt både på GPU og inne på CPU viften i støv :dremel:

Endret av iHenrikH
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...