Gå til innhold

Gode fantasybøker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Wheel of time, Robert Jordan.. Ingen over, ingen ved siden.

 

Rift sagaen regner jeg med du vil like. Raymond E.Feist

Dragonlance?

Hva med soulforge, Margaret Weis?

 

Men som sagt, wheel of time er en helt fanntastisk historie, Den teller også rundt 10 000 sider vist man legger den sammen, så det er litt lesestoff. Den er også lest inn som lydbok av Michael Cramer og en dame jeg nå ikke husker navnet på, meget gode til å fortelle!

Endret av Ruarcs
Lenke til kommentar

Du kan jo sjekke ut the mortal instrument.

Takk for det! Vet du om de finnes på norsk, og hva de heter på norsk i såfall? :)

 

Tidshjulet av Robert Jordan. Gå på bibelioteket! Bøkene er oversatt til norsk, i allefall de første 12( toalt blir serien på "15" bøker. Der har du lesestoff for rundt 1 år+, vist du leser en ringenes herre i måneden ;-) Minuset med å lese den før man leser dragonlance, riftsageen, mørk materie, etc er at man legger listen meget høyt,hehe

 

Angående å lese på norsk, mange av disse bøkene er best lest på det språket de er skrevet på. Jeg begynte å lese engelske bøker da jeg var 14 og det går overaskende fort å mestre å lese tykke bøker på engelsk når man leser noe man syns er gøy! Så mitt tips, start å lese engelsk! Jeg har lest flere av disse seriene både på norsk og engelsk, og de er gjennomgående bedre på engelsk

Endret av Ruarcs
Lenke til kommentar

Strengt tatt så blir WoT ganske døvt og ikke halvparten av dialoger/tanker består av folk som syter.

 

Jaha, det blir jo litt med smak og behag. Men du la merke til at han likte Twilight? hehe.

 

Men hvor langt har du kommet? Jeg skal love deg at de siste bøkene skjer det nesten for mye! Spesielt de Brandon Sanders har fullført. Men totalt er dette den mest gjennomførte historien som er skrevet i fantasy sjangeren ;-) Og ikke minst "omfattende" hvor man blir satt inn i tankene på både skurker,psykopater,fredselskere,krigere osv. og det florerer av 2.hands hovedpersoner

 

mortal instrument er oversatt til Skyggejegerne. Kansje midt i blinken vist du likte Potter. Harald Swartz holder på med å filmatisere første boka;-)

Endret av Ruarcs
Lenke til kommentar

Jeg har lest alt og jeg vil si meg enig i at det tok seg opp etter at Sanders tok over. Men at det er den totalt best gjennomførte historien vil jeg ikke gå med på. Sammenlign det med serien som Malazan Book of the Fallen, A song of ice and fire eller The Chronicles of Thomas Covenant så kommer den alt for kort. Men det er egentlig bare OT og jeg vil heller ikke fraråde trådstarter fra å lese serien, for jeg likte den godt selv (sett bort fra den evige sytingen) og har lest igjennom serien flere ganger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har lest alt og jeg vil si meg enig i at det tok seg opp etter at Sanders tok over. Men at det er den totalt best gjennomførte historien vil jeg ikke gå med på. Sammenlign det med serien som Malazan Book of the Fallen, A song of ice and fire eller The Chronicles of Thomas Covenant så kommer den alt for kort. Men det er egentlig bare OT og jeg vil heller ikke fraråde trådstarter fra å lese serien, for jeg likte den godt selv (sett bort fra den evige sytingen) og har lest igjennom serien flere ganger.

 

Jeg syns også The Chronickles of Thomas Covenant er meget god,en av de aller beste, men da er vi nok uenige,hehe. Men da fikk jeg et tips av deg i alle fall, Malazan Book of the Fallen :-)

 

Ts, Conn Iggulden skriver også meget bra! Men det er så mye at det er bare å starte på noe, men start å lese engelsk, du vil ikke angre etter du har lest igjennom et par bøker :-)

Lenke til kommentar

Du kan jo sjekke ut the mortal instrument.

Takk for det! Vet du om de finnes på norsk, og hva de heter på norsk i såfall? :)

 

Tidshjulet av Robert Jordan. Gå på bibelioteket! Bøkene er oversatt til norsk, i allefall de første 12( toalt blir serien på "15" bøker. Der har du lesestoff for rundt 1 år+, vist du leser en ringenes herre i måneden ;-) Minuset med å lese den før man leser dragonlance, riftsageen, mørk materie, etc er at man legger listen meget høyt,hehe

 

Angående å lese på norsk, mange av disse bøkene er best lest på det språket de er skrevet på. Jeg begynte å lese engelske bøker da jeg var 14 og det går overaskende fort å mestre å lese tykke bøker på engelsk når man leser noe man syns er gøy! Så mitt tips, start å lese engelsk! Jeg har lest flere av disse seriene både på norsk og engelsk, og de er gjennomgående bedre på engelsk

 

Tusen takk for anbefalinger og for tips, kanskje jeg skal begynne med engelske bøker! :)

Lenke til kommentar

Det vil i hvertfall åpne opp for veldig gode opplevelser. Norske forlag oversatte en del fantasy for en del år siden, men ikke nå lenger. Vel, noen unntak er det jo, A Song of Ice and Fire blir jo oversatt, men den har jo stor suksess pga. tv-serien (og fordi det er meget gode bøker selvfølgelig). Wheel of Time (Tidshjulet på norsk) er oversatt frem til bok 11 samt en prologbok, mens det ikke ser ut til at resten vil bli oversatt. Andre oversatte fantasybøker er feks Sagaen om riftkrigen, sagaen om belgarion, Thomas the covenant (tror jeg), og sikkert flere. Men som sagt er ikke utvalget for stort. Derfor: Prøv deg på engelsk, kanskje bøker du har lest på norsk fra før av så du blir vant til det. Harry Potter er lettlest på engelsk.

 

Malazan Book of the Fallen er egentlig noe vanskelig. En helt utrolig god historie i mine øyne, men fytti rakkeren hvor mye man måtte følge med. Anbefales ikke for nybegynnere. Hans nye trilogi satt til samme univers skal være noe lettere.

Lenke til kommentar

Forge of Darkness er helt standar SE og hvis du har lest de foregående verkene vil du bare sitte der å lure på hva i aller dager har skjedd. Selv om Mbotf er min favorittserie ville jeg uansett ikke ha anbefalt det til trådstarter basert på hva h*n ønsket seg i førsteposten. Men for å gi et annet tips i en litt annen sjanger, så kan jo bøkene til Kent Follet være verd å sjekke ut.

Lenke til kommentar

Vert mykje gjentaking av andre trådar, men kan føye til to andre forfattarar: Scott Lynch og Patrick Rothfuss. Fyrstnemnte har gitt ut to av planlagte sju bøker i The Gentleman Bastard Sequence, der den fyrste, Løgneren Locke Lamora, er omsett til norsk. Rothfuss har gitt ut to av tre bøker i trilogien The Kingkiller Chronicle, der den fyrste, Vindens navn, er omsett til norsk.

 

Kent Follet

<pirk>Ken Follett. </pirk>
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...