Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ekstremt kraftig fotsvette / lukt


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har egentlig så lenge jeg husker hatt kraftig lukt fra føttene, men i det siste er det ganske ille.

Jeg hadde et par sko som jeg brukte ca daglig og sokkene lukta litt etter bruk, mens skoene lukta forferdelig. Så etter en dag hvor det regnet og skoene ble våte, ble lukten så ekstrem at jeg måtte kaste skoene og kjøpe nye, selv etter to vask med såpe og god skylling luktet de.

 

Etter kjøp av nye sko, ca en måned siden, så kan jeg ikke gå til butikken og tilbake (ca en time) uten at det kommer en meget kraftig lukt fra sokkene og jeg må da bytte sokker mange ganger om dagen om jeg skal unngå lukt.

 

Dette kan da ikke være normalt, og hva kan eventuelt gjøres/kjøpes for å unngå lignende tilstander i fremtiden? :(

 

Jeg er rett og slett flau når jeg skal ta av meg på bena med folk i nærheten. Anonym poster: 8aa908f99e17f86481a09c586607ac89

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svetter du mye på føttene så er det viktig at skoene tørker skikkelig mellom hver gang du bruker dem. Å bruke samme par sko hver eneste dag er dermed ikke å anbefale.

 

Tenk bare på når du vasker tøy - det er ikke så mange plagg som er helt tørre etter 12 timer og det samme gjelder selvfølgelig skikkelig klamme sko, og godsakene i form av bakterier som lukter bygger seg skikkelig opp når det er konstant fuktig.

 

For å speede opp tørkeprosessen kan du jo f.eks. ta ut sålene når du tar av skoene, det hjelper mye.

Endret av Schnapps
Lenke til kommentar

Dette har hjulpet meg før når jeg slet med fotlukt.

 

1

Clean out your foot bath thoroughly. Even if it is brand new, wash it out with scalding water to make sure that it is entirely sanitary.

2

Pour 4 cups of apple cider vinegar into the foot bath. It is very important that the vinegar goes in first.

3

Add four cups of warm water. The water needs to be at least lukewarm, but you can make it as hot as you like.

4

Sprinkle in 1 1/2 cups of baking soda. The baking soda will also help soothe athlete's foot, which can also contribute to foot odor.

5

You can use a plain basin for your foot bath or you may prefer a massaging foot tub

Soak your feet for 10 minutes. You may wish to read a book or a magazine while you wait.

6

Towel dry your feet. They will be softer and smell clean and fresh.

 

Read more: How to Fight Foot Odor With Apple Cider Vinegar | eHow.com http://www.ehow.com/how_2325712_fight-foot-odor-apple-cider.html#ixzz27vhePeLB

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vel, som student, så har jeg begrenset med midler, og det letteste ville vel vært oim jegk unne kjøpe noe på apoteket og være ferdig med..

 

Av sokker bruker jeg sånne tynne fra dressmann.

Går igjennom en haug med sokker relativt fort, så det hender at jeg tar og vasker en 6-8 sokker i vasken, og da er vannet meget skittent etter, skulle tro jeg hadde brukt de en uke i strekk hver..

Ull klør, så det blir litt ille det og (tørr hud osv osv).

 

Så finnes ikke noe enkelt apotekprodukt ? Anonym poster: 8aa908f99e17f86481a09c586607ac89

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler ikke de veldig tynne, svarte sokkene fra Dressmann (kan være vanskelig å skjønne hvilken type sokker jeg mener) men disse sokkene gjør at føttene generelt blir veldig fort svett/klam, og gir en illeluktende føtter. Dette har jeg personlig erfaring av, og det samme har 2 av mine nære venner.

 

Jeg anbefaler deg å vaske godt på føttene dine når du evt dusjer/tar fotbad/følt Balthier sin guide - og kjøp deg noen ordentlige sokker, og legg skoene dine fra deg et sted det ikke er veldig varmt.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei,

 

Jeg hadde samme problemet. Det var skikkelig "bad"

Men så kjøpte min samboer med et par bambussokker fra USA. Siden det har problemet vært løst. :w00t:

Bambusfibrene er visstnok antibakterielle, og dette motvirker fotlukt. Dessuter er de superkomfortable.

 

Får kjøpt de på nett. Jeg bruker www.doyoubamboo.no

 

ullsokker er tingen

niks. Ull er jo enda værre. Bambussokker funker best for meg.

Lenke til kommentar

Det må være 100% ull i sokkene for at ullsokkene skal være gode mht lukt. Disse er vanskelige å få tak i.

 

For mange år siden så snakket jeg med en mann som fortalte at han hadde fått operert bort mange svettekjertler i føttene. Dette er vel behandling av problemet på sitt mest ekstreme.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Det finnes et produkt/kur som heter Pausek. Man skal ta et fotbad med en del av produktet og drysse pulveret av den andre delen av produktet på føttene. Deretter så skal man ta på seg et par sokker av 100% bomull og ha dem på seg i ganske lang tid.

 

Man må uansett slutte å bruke sokker som ikke er gode mht lukt.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...