Gå til innhold

Hardisker forsvinner


Roger J.

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg kjører en WHS med 6 disker +OS. Jeg opplever at en disk ofte forsvinner, og for å få den tilbake må jeg slå av pc og dra ut støpselet. Disken er en 3Tb som er temmelig full, kanskje 95% eller mer(ca <50Gb igjen). Noen som har et tips på hva som kan være årsaken til at den blir borte. Hardware er ellers av rimelig ny dato, i5 etc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Jeg kjører en WHS med 6 disker +OS. Jeg opplever at en disk ofte forsvinner, og for å få den tilbake må jeg slå av pc og dra ut støpselet. Disken er en 3Tb som er temmelig full, kanskje 95% eller mer(ca <50Gb igjen). Noen som har et tips på hva som kan være årsaken til at den blir borte. Hardware er ellers av rimelig ny dato, i5 etc.

 

Høres ut som at det er en stasjonsbokstavkonflikt.

 

Gå til Start->Kontrollpanel->System og sikkerhet->Administrative verktøy->Datamaskinbehandling->Diskbehandling

Der gir du disken som "forsvinner" ny stasjonsbokstav, fx. X, Y eller Z, som sikkert ikke er i bruk. Nå skal disken poppe opp i "Min datamaskin".

Lenke til kommentar

Takk for svar... pusser opp så jeg er ikke fremfor pcen hele tida. Disken forsvinner ikke bare fra Min Datamskin, men også fra diskbehandling så at stasjonsbokstaven skal være synderen stiller jeg meg tvilsom til. Har forøvrig opplevd dette før når en disk har vært full. Googlet litt rundt også, og et sted stod det at strøminstillingen måtte være "alltid på". Jeg får se om det hjelper.

Lenke til kommentar

Tenkte bare på denne problemstillingen ettersom jeg har en maskin som har en tendens til å tilordne stasjonsbokstaver tilhørende nettverksdisker til HDer (da særlig USB-disker). Diskene er da ikke forsvunnet, men ligger plutselig under G:, H:, N: osv som er tilordnet nettverksdisker. Dette skjer som regel når nettverksdiskene ikke er tilgjengelig (vedlikehold osv.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...