Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Booter opp i feil harddisk


Anbefalte innlegg

Hei! Det har seg sånn at jeg måtte oppdatere BIOSen for å klare å spille nyere steam spill. Etter det så booter den opp i feil harddisk automatisk, den jeg ikke har installert opprativsystemet på. Jeg vil at den skal automatisk starte opp i SSD disken. Er ikke værre en at jeg må trykke "f8" under oppstart og velge hvilken harddisk jeg vil boote fra, men det irriterer meg litt..

 

Sikkert veldig enkelt for dem som kan det! :w00t:

 

All hjelp mottas med STOR takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å sette den til å boote fra CD-ROM er nyttig hvis du skal installere et operativsystem fra CD-plate.

Hvis ikke, er det ikke nødvendig å ha CD-ROM øverst på boot sequence-lista.

Bedre å trykke F8 når du en sjelden gang skal installere Windows fra plate.

 

I den lista kan du velge alt du har av lagringsmedier, som interne harddisker, eksterne harddisker, USB-minnepinner og CD-ROM.

Hvis det alternativet som står øverst i lista ikke er bootbart for øyeblikket (for eksempel hvis det ikke står CD i CD-spilleren), går den nedover i lista til den finner noe som kan bootes fra.

 

Hvis du har SSD er det en annen innstilling som er viktig også.

Men jeg vet ingenting om SSD, så jeg kan ikke forklare bedre.

Noe som heter AHCI. Har visst med levetiden til SSD å gjøre.

Lenke til kommentar

Hvis det alternativet som står øverst i lista ikke er bootbart for øyeblikket (for eksempel hvis det ikke står CD i CD-spilleren), går den nedover i lista til den finner noe som kan bootes fra.

Det var det som var så rart! Den gjorde ikke det. Den bare stoppa opp og sa "Restart computer and select normal boot"

Det er riktig at man bør velge AHCI.

Da aktiverer man noe som kalles for NCQ , som igjen gjør at SSD'en yter bedre.

 

Har nok neppe noe med levetiden å gjøre.

Veit ikke om AHCI er valgt, men det går veldig raskt så jeg tror nok det.. Åssen finner jeg ut det da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...