Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan forberede man seg til norskeksamen VG3?


Anbefalte innlegg

Hei, Jeg er en vg2 elev som skal om ca. 2 år gjennomføre den obligatoriske hovedmål eksamen. Jeg innser allerede nå, at den kommer til å trekke ned snittet mitt, derfor har jeg planlagt å forberede meg. Målet mitt er å greie å få 5 . Jeg ligger mellom 4 og 5 i norsk. Hvordan kan man bli bedre i norsk og hvordan kan man gjør det bra på en slik eksamen?

Jeg vet at den beste måten å bli bedre i skriftlig norsk er å lese, men spørsmålet mitt er, hva skal jeg lese?? Jeg leser alt mulig fra krim, historiske romaner til avisartikler hverdag. Dere som har hatt en slik eksamen hvordan gjorde dere den? andre anbefalinger med tanken på at jeg har 1 og 1/2 år på meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se på tidligere års eksamener og skriv mye. Få tilbakemelding på det du har skrevet, og ta det til etterretning.

 

En hel del oppgaver er analyseoppgaver, eller essayoppgaver. Det er her det at du leser mye kommer inn. Hva du bør lese er rett og slett pensumlitteraturen. Det kan lønne seg å lese hele bøkene, ikke bare utdragene. Følg også med i media, det er viktig å kunne trekke inn dagsaktuelle tema i essay.

 

Husk at innholdet i pensum fra de tre siste årene kommer til eksamen, men du skal kun skrive innenfor sjangrene du har hatt om i vg3.

Lenke til kommentar

Jeg gjorde ingenting spesielt for å forberede meg. Jeg fant ikke engang ordboken, men det gikk helt fint uten. Det er som regel en oppgave der man slipper å analysere så mye. Velger man den, så skal det holde med et godt språk, og sånn passe kontroll på sjangertrekkene, for å få 5. Klarer man i tillegg å skille seg litt ut, så sitter toppkarakteren.

 

Det er viktig å lese mye, men det er minst like viktig å skrive mye.

Lenke til kommentar

Første gang jeg tok den fikk jeg to, andre gang - to. Siste gang:4. Siste gangen tok jeg med alt av hjelpeark og gamle oppgaver. Hadde skrevet en sammenligningsoppgave tidligere som jeg fikk 5 på. Jeg nærmest bare plottet inn nytt innhold i den gamle oppgaven og klarte da å få fire.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hold deg langt unna essays, kåseri og skjønnlitterære oppgaver. Det funker bare dersom du er flink til å skrive. Velg enten (retorisk)analyse, sammenligning eller artikkel, og ha en klar struktur med innledning, midtdel og konklusjon. Hvis du klarer å plotte inn litt pensum med kildehenvisning er 5eren garantert.

Lenke til kommentar

Hold deg langt unna essays, kåseri og skjønnlitterære oppgaver.

Det var nettopp de oppgavene som gjorde at jeg surfet gjennom norsk på både ungdomsskolen og videregående. Man slipper den tørre analyseringen, kan gi blaffen i det som har blitt sagt i timene og får ofte muligheten til å skrive noe som faktisk er underholdende å lese. Det er et genialt smutthull for de som synes pensum i faget er tørt.

Lenke til kommentar

Noen her som kan anbefale meg gode bøker som kan utvikle ordforrådet mitt?

Alle bøker vil jo forsåvidt utvikle ordforrådet ditt. Jeg har aldri hørt om bøker som skiller seg ut når det gjelder utviklingen av ordforrådet til leseren.

 

Tre bøker som ikke bare kommer til å imponere norsklæreren, men som faktisk også er bra, er:

 

Bikubesong - Frode Grytten

Prosessen - Franz Kafka

Mor og fars historie - Edvard Hoem?

 

Jeg har ikke lest Prosessen, men jeg har bare hørt gode ting om den.

Endret av Lackadaisical
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...