Gå til innhold

9700 Pro for 1999kr


fUsiOn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er uansett ikke toll på datadeler, men moms blir lagt på hvis det ikke sendes som brev da. Sendes det som pakke med verdi over NOK 200,- kommer det kun moms på toppen.

Feil, en pakke til over 200KR må en betale toll på. Under 200KR er det uten toll.

Jeg gjentar: Det er ikke toll på import av datadeler. Kun moms.

Lenke til kommentar
Det er uansett ikke toll på datadeler, men moms blir lagt på hvis det ikke sendes som brev da. Sendes det som pakke med verdi over NOK 200,- kommer det kun moms på toppen.

Feil, en pakke til over 200KR må en betale toll på. Under 200KR er det uten toll.

Jeg gjentar: Det er ikke toll på import av datadeler. Kun moms.

 

det var helt nytt for meg! så du kan bestille datadeler for tusenvis av kroner uten at de tar toll?

jeg må innrømme at det virket litt usannsynlig.

Lenke til kommentar
Det er uansett ikke toll på datadeler, men moms blir lagt på hvis det ikke sendes som brev da. Sendes det som pakke med verdi over NOK 200,- kommer det kun moms på toppen.

Feil, en pakke til over 200KR må en betale toll på. Under 200KR er det uten toll.

Jeg gjentar: Det er ikke toll på import av datadeler. Kun moms.

 

det var helt nytt for meg! så du kan bestille datadeler for tusenvis av kroner uten at de tar toll?

jeg må innrømme at det virket litt usannsynlig.

 

Høres kanskje usannsynlig ut, men sånn er det. Du kan bestille for så mange tusen, eller millioner du vil, kommer uansett kun moms på toppen (i tilleg til frakt).

Les mer hos tollvesenet, og mer eksakt i tolltariffens kapittel 84.71 og 84.73

Datadeler har tariff nummer 84.73.3000 som er tollfritt.

Lenke til kommentar

Kun moms som meeg skriver.Bestillte Crucial ram for et par år siden fra England og betalte kun moms i tilegg.Bestiller du fra webshop som sender utenfor EU så får du(Burde du)få landets interne moms fratrukket(England 17% tror jeg det var/Tyskland 16 %), så får du 24% på fratrukket vare.Blir ikke så mye verre en prisen du ser på shoppen.

Lenke til kommentar

Kjøpte en 40GB x-driveII harddisk fra Australia for 1 mnd siden. Webpris med frakt til døra ble ca 2000,- , og jeg var spent på om det kom toll eller moms i tillegg. Regninga kom på 2150,- altså et tillegg på kun 150,- nkr. Jeg var strålende fornøyd (spesielt siden jeg sjekka pris hos komplett som var 2045,- for 20GB x-driveI gammel modell).

Lønner seg å søke på nettet før et kjøp....!

Lenke til kommentar

Kjøpte en 40GB x-driveII harddisk fra Australia for 1 mnd siden. Webpris med frakt til døra ble ca 2000,- , og jeg var spent på om det kom toll eller moms i tillegg. Regninga kom på 2150,- altså et tillegg på kun 150,- nkr. Jeg var strålende fornøyd (spesielt siden jeg sjekka pris hos komplett som var 2045,- for 20GB x-driveI gammel modell).

Lønner seg å søke på nettet før et kjøp....!

Lenke til kommentar

Kjøpte en 40GB x-driveII harddisk fra Australia for 1 mnd siden. Webpris med frakt til døra ble ca 2000,- , og jeg var spent på om det kom toll eller moms i tillegg. Regninga kom på 2150,- altså et tillegg på kun 150,- nkr. Jeg var strålende fornøyd (spesielt siden jeg sjekka pris hos komplett som var 2045,- for 20GB x-driveI gammel modell).

Lønner seg å søke på nettet før et kjøp....!

Lenke til kommentar
Herregud, hva er forskjellen på toll og moms? Ingenting sier du? Stemmer det ja.. Bestiller du en pakke fra utlandet med en verdi over 200 kr må du betale 150 kr i fortollingsgebyr + 24 % moms og det uavhegig om pakken inneholder datadeler, hasj eller håndgranater.

 

Merverdiavgift betaler du for alle varer og tjenester, med unntak av et fåtall som ikke faller inn under hovedregelen.

 

TOLL er derimot noe helt annet, og kommer for visse varer I TILLEGG til merverdiavgiften.

 

Så vi har skatt og enda mer skatt... :shrug:

Lenke til kommentar
Merverdiavgift betaler du for alle varer og tjenester, med unntak av et fåtall som ikke faller inn under hovedregelen.

 

TOLL er derimot noe helt annet, og kommer for visse varer I TILLEGG til merverdiavgiften.

Trokke det er så mange produkter som du finner i utenlandske nettsjapper som det tillfaller ekstraordinær straffetoll for å innføre du. Innlegget mitt kom som en reaksjon på en lang "diskusjon" på hvorvidt det var toll på datadeler eller ikke, men innrømmer jo at jeg muligens uttalte meg litt uklart.

 

Men ja, hvis du bestiller tomater fra Spania samtidig som norske bønder spytter ut sine egne tomater uten smak, tilkommer straffetoll ja, for å beskytte norske produkter. Men når det gjelder datadeler er det jo ikke så mange norske industribedrifter på markedet som trenger beskyttelse av toll-spøkelset?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...