Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverkskabel til bærbar: Hvilken plugg?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en bærbar PC (Pentium 150 med Win95) som jeg fikk da en bedrift skulle skifte ut PCene sine. I denne står det et nettverkskort for tilkobling av en flat plugg med bredde ca 2,5 cm og høyde ca 2 mm. Det fulgte også med en ledning som kan plugges inn her. Denne ledningen er ca 40 cm og har en liten boks i andre enden med to uttak. Over det ene uttaket er det et telefonsymbol mens det over det andre er et nettverkssymbol. Begge uttakene er på størrelse med en telefonplugg. Vanlig nettverksplugg (RJ45) passer i hvert fall ikke.

 

Jeg kunne tenkt med å koble denne PCen til hjemmenettverket. Spørsmålet mitt er derfor: Finnes det en type nettverkskabel/plugg som kan passe i det nevnte uttaket? Eller er denne dingsen rett og slett et modem? I så fall hadde det vært fint om noen visste om en nettverkskabel som passer til den flate kontakten som beskrevet over.

 

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror jeg var litt uklar mht kontaktene:

 

Det sitter et PCMCIA-kort i PCen. Dette har et uttak som passer til en flat plugg på ca 20 x 2 mm. Fkkk med en dings som ligner på den som Fredster liket til, med den forskjell at dingsen har en plugg som passer i PCMCIA-kortet (ikke USB) og har to uttak i selve boksen. Begge disse uttakene passer til telefonledning, men bare den ene er merket med et telefonsymbol.

 

Derfor lurte jeg på om den andre er en nettverkskontakt (siden den er merket med et nettverkssymbol). Jeg finner imidlertid ikke noen nettverkskontakter som passer inn her, kun telefonkontakter. Jeg vil anta at både dingsen og PCMCIA-kortet er fra ca 1997, noe som jo tilsvarer steinalderen i datasammenheng.

 

Dersom det viser seg at dingsen bare er et modem, blir spørsmålet om noen vet hvor jeg kan skaffe en nettverksledning som passer direkte i PCMCIA-kortet. (Jeg vet at PCen kan kobles til et nettverk via ledning i dette kortet da det var slik den var koblet i bedriften jeg fikk den fra.)

 

Setter pris på tips.

Lenke til kommentar

Beklager min fremskredne senilitet. Når jeg tenker meg om er det to utganger fra PCMCIA-kortet for kontakt på ca 20 x 2 mm.

 

"Ledigbrukernavn" har trolig rett mht. at dingsen er et passivt adapter for modem.

 

Jeg legger da til grunn at den andre kontakten i PCMCIA-kortet er en nettverkskontakt. Noen som kjenner til slike flate plugger som kan passe?

Lenke til kommentar
Jeg legger da til grunn at den andre kontakten i PCMCIA-kortet er en nettverkskontakt. Noen som kjenner til slike flate plugger som kan passe?

Da må du først finne ut hvilket merke/modell det er, mye forskjellig på markedet. Fare for at det er vanskelig å få tak i.

 

Kom også til å tenke på at mange modem har telefon inn og ut slik at du kan koble modemet i veggen og så koble telefonen til modemet (isteden for å bruke Y-kabel).

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen folkens. PCMCIA-kortet er et 3-Com EthernetLink III LAN+33,6 modem. "Dingsen" jeg beskrev er nok en dongle med telefonlinje ut og inn som det ble foreslått.

 

Fra 3-Com sine sider fant jeg ut hvilken nettverkskabel som passet (3C-PC-TP-CBL). Utfordringen blir nå å finne en slik.

Lenke til kommentar
Takk for hjelpen folkens. PCMCIA-kortet er et 3-Com EthernetLink III LAN+33,6 modem. "Dingsen" jeg beskrev er nok en dongle med telefonlinje ut og inn som det ble foreslått.

 

Fra 3-Com sine sider fant jeg ut hvilken nettverkskabel som passet (3C-PC-TP-CBL). Utfordringen blir nå å finne en slik.

 

Vel, i mange tilfeller er det billigere og mye enklere og kjøpe et nytt kort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...