Gå til innhold

[Løst] Kjøp av SSD - hjalp!


Flim

Anbefalte innlegg

Hei Forum!

 

Jeg er en usikker sjel som søker bekreftelse. Dermed vender jeg meg mot dere, kjære forum, som har rettledet meg ved flere tidligere anledninger.

 

Jeg skal ha en ny SSD til min Lenovo T410 (som kun har SATA 3gbs). For tiden har jeg en Intel 320 på 120gb i den, men den er litt liten. Som systemdisk pluss pluss holder den fint, men jeg begynner å bli lei av å ha en HDD i bay som sluker batteri, øker vekt og er generelt treig. Derfor vil jeg gjerne opp til 256gb, så har jeg plass til alt skrammelet mitt på én disk.

 

Jeg har gjort meg følgende antakelse:

 

Samsung 830 er det beste kjøpet til dette formålet for tiden:

 

http://www.dustinhom...d-sata-600-mlc/

 

Kan dere bekrefte eller avkrefte? Pris er et element, men jeg kan forsåvidt gå noe opp om det er mye å hente på det. Har også sett på Intel 330, men forstår det som at den er mindre attraktiv enn Samsungen. Jeg er utrolig godt fornøyd med den Intelen jeg har i dag, null stress joggedress, tipp topp tommel opp, men bytter gjerne produsent med deres velsignelse.

 

På forhånd takk, kjære forum, og takk for oppmerksomheten!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann sveisann,

 

Takk for det! Da satser jeg på det, om ikke det skulle komme andre innspill. Så et lite oppfølgingsspørsmål:

 

Når jeg migrerer (for jeg vil gjerne unngå fresh install, det er ikke lenge siden sist) fra SSD til SSD, trenger jeg å forholde meg til problemstillingene rundt migrasjon da? PCen min er tross alt vant til å ha en SSD i seg, så jeg antar det bare er å klone, bytte, ferdig arbeid?

Lenke til kommentar

Bare pass på at du bruker et kloneprogram som ikke tuller til alignment.

 

om du f.eks. bruker acronis true image, og kloner fra en disk til en av en annen størrelse, så vidt meg bekjent tuller den til aligningen.

 

Jeg bruker forøvrig selv et lite genialt program jeg har kjøpt, som heter

"paragon migrate os to SSD" .

 

Det bruker jeg altid, når jeg migrerer HDD til SDD , SDD til HDD , SDD til HDD osv, har ikke noe å si. men det passer altid på at du får 1024k align. Og det kjører rett fra windows :)

 

tror jeg gav 20dollar for det en gang, og har brukt sikkert på 50migreringer ;)

 

Hver gang jeg klona med ghost, eller Acronis True Image, så fikk jeg offset alignment noe som er dårlig på ssd. Eventuelt, så kan du klone Sector-by-sector så den lager 1:1 kopi , og så bare kjøre diskpart - extend etterpå (om det sier deg noen verdens ting ?)

 

Forøvrig så er Samsung 830 en veldig god disk , ja !

 

Steike det begynner komme seg med pris ja .. 1399 for 256GB er ikke dumt.

nå kan en jo få 2x256gb raid0 for under tre tusen . er ikke lenge siden jeg betalte det for 2x128 crucial m4 gitt.

Endret av Skognisse
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

 

Takk for tips! Jeg skal vurdere programmet ditt, 20 dollarish høres egentlig greit ut. Ikke at jeg migrerer så mye, men det hender jo.

 

Jeg har også gøøglet meg frem til et program som heter "Macrium Reflect". Noen erfaringer med det? Ble nevnt på et par forumtråder, da må man visst bare utvide partisjonen (via Win7-gui) etter at migrasjonen er gjennomført.

 

Kan jeg gjøre sector-by-sector med Acronis/Macrium? Hvis jeg husker riktig er diskpart et kommandolinjeverktøy av typen boot inn, skriv kommando, restart... Hvis det stemmer er det null stress, er glad i kommandolinje jeg.

 

Enig angående pris, det begynner å bli veldig greit. Liten grunn til å vente for min del, lei av alt styret med to disker i laptopen.

 

Takk igjen!

 

Edit: Tenkte på å bare bruke verktøyet for backup som følger med Windows. Plan?

Endret av Flim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...