Gå til innhold

[Løst] Lightroom forendrer bildet når jeg er ferdig med det


Anbefalte innlegg

Jeg har et meget irriterende problem med Lightroom 3.6. Jeg var ferdig med et foto, eksporterte det og stengte LR. Da kom jeg på at jeg ville jobbe litt mer med det og åpnet LR igjen, men da var bildet forendret!

 

Bildet som det så ut når jeg stengte LR:

post-178020-0-30350800-1347871950_thumb.jpg

 

Som det så ut når jeg åpnet programmet igjen:

post-178020-0-14957200-1347871977_thumb.jpg

 

Det har skjedd för, men da trodde jeg det var innbilning, eller at jeg hadde hadde gjort noe feil, men nå er jeg helt sikker på att det er programmet.

 

Noen som vet hvordan jeg kan unngå at dette skjer igjen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg trodde jeg var ferdig med det, så jeg eksporterte en JPG for å poste på Flickr.

 

Det er i LR bildene blir forendret da jeg stenger og åpner programmet - ikke de eksporterte filene (de blir akkurat som det jeg ser på skjermen i LR). Og det skjer ikke var gang. Jeg her i hvert fall bare lagt merke til det 3-4 ganger på flere månader.

Lenke til kommentar

sRGB og AdobeRGB er en innstilling som lager mye røre til tider avhengig av hvor du skal laste opp bildet. Min egen erfaring tilsier at Facebook gir beng og der fungerer AdobeRGB helt fint, men laster jeg opp til akam på denne måten så mister bildene farger, med sRGB når eksporterer ser det bra ut på akam.

Lenke til kommentar

De blir anderledes - de går ikke tilbake til originalen - og det skjer som sagt ikke var gang, så det er ikke konsekvent. Det er vanskelig å si (siden jeg har så få eksempel), men det ser nesten ut som om noen av mine endringer, men ikke alle, forsvinner når jeg stenger programmet.

 

Jeg misstenker at Tom har rett, at det er en bugg i LR 3.6.

Lenke til kommentar

Takk alle som prövde å hjelpe.

 

Jeg har opplevd et par ganger, akkurat det samme som HelenaN. Bildet er anderledes neste gang jeg går inn i LR 3.6.

 

For min del så eskporterer jeg alltid i sRGB; jeg har latt kamera stå sRGB også ettersom det ikke har noe å si for RAW filer.

 

Mm, bruker sRGB jeg også og har ikke hatt noen problemer med det.

 

Får tenke litt på hva jeg skal gjöre; oppgradere nå (men er skeptisk til det siden LR 3.6 er et av få programmer som er helt stabilt på denne datorn) eller kjöpe ny dator allaredan i höst.

Lenke til kommentar

Hva sier History under develop? Er det lagt til noen endringer der?

 

Nei, ingen endringer foruten de jeg hadde gjort selv, men når jeg klikket på det siste jeg gjorde (raden lengst opp i History), så fikk jeg tilbake endringene som var borte. Yay! Takk for tipset om History! Håper det funker var gang dette skjer (hvilket heldigvis er sjelden) kan jeg leve med det noen månader til og vente med kjöp av ny dator.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...