Gå til innhold

KrF i koalisjonsregjering med Frp


Anbefalte innlegg

Leste nettopp i VG at KrF er villig til å gå inn i regjering med alle ikke-sosialistiske partier, inkludert Frp.

 

Jeg har ikke noe særlig kunnskap om KrF, så følgende spørsmål reise seg da jeg leste artikkelen:

1. Er ikke KrF sine grunnleggende verdier nærmere Arbeiderpartiet enn Frp?

2. Hva er det som gjør at KrF heller vil arbeide med Frp enn Arbeiderpartiet? (Da vil jeg gjerne at dere forklarer de ideologiske forskjellene og likhetene som gjør at de foretrekker Frp ovenfor Arbeiderpartiet, ikke svar som at den rød-grønne regjeringen er drit og ikke får til noen ting.)

3. Hva synes dere om en KrF/Venstre/Høyre/Frp regjering?

 

Link til artikkelen: http://www.vg.no/nyh...?artid=10045650

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hareide sin begrunnelse:

"Den rød-grønne regjeringen har skuffet KrF i sak etter sak som betyr mye for et kristendemokratisk parti. Vi er blitt utfordret og provosert i spørsmål om familie, kulturarv, menneskeverd og sorteringssamfunn. Vi vil ha et regjeringsskifte. Vi vil medvirke til etablering av en regjering som fører politikk med mer av den profil og retning som vi ønsker. Med det utgangspunktet vil vi gå inn i avklaringsamtaler med resten av dagens opposisjon."

Lenke til kommentar

 

Mener du at KrF er Kingmaker i den forstand at de ikke har noen reell politisk makt, og dermed blir tvunget til å samarbeide min et helt annerledes parti for å komme i regjering?

 

Hareide sin begrunnelse:

"Den rød-grønne regjeringen har skuffet KrF i sak etter sak som betyr mye for et kristendemokratisk parti. Vi er blitt utfordret og provosert i spørsmål om familie, kulturarv, menneskeverd og sorteringssamfunn. Vi vil ha et regjeringsskifte. Vi vil medvirke til etablering av en regjering som fører politikk med mer av den profil og retning som vi ønsker. Med det utgangspunktet vil vi gå inn i avklaringsamtaler med resten av dagens opposisjon."

 

Vet du hvilke saker Hareide sikter til?

Lenke til kommentar

Mener du at KrF er Kingmaker i den forstand at de ikke har noen reell politisk makt, og dermed blir tvunget til å samarbeide min et helt annerledes parti for å komme i regjering?

 

I den forstand at de håper å sitte på vippen i Stortinget mellom det borgerlige og sosialistiske alternativ, og derved få en innflytelse som langt overstiger den støtte de har blandt befolkningen. For å få dette til må de selvfølgelig åpne for muligheten av aå samarbeide med FrP, for om de utelukker dette på prinsipiellt grunnlag sitter de ikke på vippen lenger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Leste nettopp i VG at KrF er villig til å gå inn i regjering med alle ikke-sosialistiske partier, inkludert Frp.

 

Jeg har ikke noe særlig kunnskap om KrF, så følgende spørsmål reise seg da jeg leste artikkelen:

1. Er ikke KrF sine grunnleggende verdier nærmere Arbeiderpartiet enn Frp?

2. Hva er det som gjør at KrF heller vil arbeide med Frp enn Arbeiderpartiet? (Da vil jeg gjerne at dere forklarer de ideologiske forskjellene og likhetene som gjør at de foretrekker Frp ovenfor Arbeiderpartiet, ikke svar som at den rød-grønne regjeringen er drit og ikke får til noen ting.)

3. Hva synes dere om en KrF/Venstre/Høyre/Frp regjering?

 

Mine svar på de tre spørsmålene:

 

1. Et klart ja. Der er også mange kristne i arbeiderpartiet.

2. Politisk taktikk: Kristelig Folkepartis avklaring i et tåkete politisk landskap

3. Mest sannynlig vil det bli et artig politisk teater vi ikke har vært vitne til her i landet.

 

Se også den viktige tråden:

 

Kan Frp styre Norge?

 

Vi kan godt hevde at den tråden gikk opp som en sol, men falt fort ned som en pannekake.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Jeg tror både KRF og Venstre ser på meningsmålingene og ser at det ikke er umulig for Høyre og FRP å få flertall alene. Dette kan bety at dersom de ikke er del av regjeringsalternativet før valget, så kan de ende opp med null innflytelse. Det er også fult mulig at KRF, Venstre, SP og AP ikke får flertall, noe som betyr at KRF og Venstre kan velge mellom å samarbeide med FRP eller SV og det siste er nok ganske tungt å svelge.

Lenke til kommentar

Hareide sin begrunnelse:

"Den rød-grønne regjeringen har skuffet KrF i sak etter sak som betyr mye for et kristendemokratisk parti. Vi er blitt utfordret og provosert i spørsmål om familie, kulturarv, menneskeverd og sorteringssamfunn. Vi vil ha et regjeringsskifte. Vi vil medvirke til etablering av en regjering som fører politikk med mer av den profil og retning som vi ønsker. Med det utgangspunktet vil vi gå inn i avklaringsamtaler med resten av dagens opposisjon."

Vet du hvilke saker Hareide sikter til?

Bump

Lenke til kommentar

Hareide sin begrunnelse:

"Den rød-grønne regjeringen har skuffet KrF i sak etter sak som betyr mye for et kristendemokratisk parti. Vi er blitt utfordret og provosert i spørsmål om familie, kulturarv, menneskeverd og sorteringssamfunn. Vi vil ha et regjeringsskifte. Vi vil medvirke til etablering av en regjering som fører politikk med mer av den profil og retning som vi ønsker. Med det utgangspunktet vil vi gå inn i avklaringsamtaler med resten av dagens opposisjon."

Vet du hvilke saker Hareide sikter til?

Bump

 

Hva KrF misliker med regjeringen:

Flere fattige, fjerning av kontantstøtten, assistert befruktning til enslige, forslag om tidlig ultralyd, skatt på frivillige organisasjoner, umenneskelig asylpolitikk, nasjonalisering av helse og omsorg, formueskatt, at kristendommen kun står for 1/3 av RLE-faget, uverdig eldreomsorg,

 

Jeg liker KrF. I følge meningsmålingene her på forumet er jeg som oftest den eneste.

:)

Endret av 1Q84
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Hva KrF misliker med regjeringen:

Flere fattige, fjerning av kontantstøtten, assistert befruktning til enslige, forslag om tidlig ultralyd, skatt på frivillige organisasjoner, umenneskelig asylpolitikk, nasjonalisering av helse og omsorg, formueskatt, at kristendommen kun står for 1/3 av RLE-faget, uverdig eldreomsorg,

 

Jeg har ikke tid til å kommentere alt, men la oss ta de to frøste punktene du skriver:

  1. Flere fattige. Og det mener du ville bltt bedre med en ny Høyre / FrP dominert regjering som vil vri inntektsfordelingen mot høyere inntekter, mindre skatt til høyere inntekter. Du snakker men en sosialøkonom med 20 års erfaring fra forskningsavdelingen i Norges Bank?
  2. Kontantstøtten. Greit nok for dem som får en fri lunsj, men hvordan virker det på innvandrer familier? Er ikke det et argument for å holde kvinnene hjemme? Med andre ord det motsatte av integrering.

 

Denne:

 

Religiøst og verdslig regime, muslimer og KrF's bekjennelsese

 

tråden burde vel interessere deg?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Jeg har ikke tid til å kommentere alt, men la oss ta de to frøste punktene du skriver:

Flere fattige. Og det mener du ville bltt bedre med en ny Høyre / FrP dominert regjering som vil vri inntektsfordelingen mot høyere inntekter, mindre skatt til høyere inntekter. Du snakker men en sosialøkonom med 20 års erfaring fra forskningsavdelingen i Norges Bank?

 

Av de fire største byene i Norge er det bare i rødgrønne Trondheim barne fattigdommen øker. Jeg tror det hadde hjulpet mye bare ved å fjerne skatt på frivillige organisasjoner og mer fleksibilitet i arbeid og vgs.

 

2. Kontantstøtten. Greit nok for dem som får en fri lunsj, men hvordan virker det på innvandrer familier? Er ikke det et argument for å holde kvinnene hjemme? Med andre ord det motsatte av integrering.

 

For å være ærlig tror jeg at mange innvandrer kvinner vil holde seg hjemme uansett, itillegg ønsker KrF å gi gratis barnehage til innvandrer barn mellom tre og fem år. At foreldre ønsker mer tid med barna sine synes jeg er fint.

 

 

– Det sier noe om hvor viktig det første året er med tanke på stabilitet og at barnet utsettes for lite stress, sier Løken til universitetsavisen og utelukker heller ikke at amming kan ha bidratt til de positive resultatene.

– Færre av disse barna dropper dessuten ut av videregående skole og vi ser en effekt også i forhold til at flere barn som var hjemme med mor første leveår tar høyere utdanning, sier stipendiat ved Institutt for økonomi, Katrine Vellesen Løken, til studentavisen På høyden ved Universitetet i Bergen.

http://www.barnehage...r-skolevinnere/

Lenke til kommentar

Hva KrF misliker med regjeringen:

Flere fattige, fjerning av kontantstøtten, assistert befruktning til enslige, forslag om tidlig ultralyd, skatt på frivillige organisasjoner, umenneskelig asylpolitikk, nasjonalisering av helse og omsorg, formueskatt, at kristendommen kun står for 1/3 av RLE-faget, uverdig eldreomsorg,

 

Jeg har ikke tid til å kommentere alt, men la oss ta de to frøste punktene du skriver:

  1. Flere fattige. Og det mener du ville bltt bedre med en ny Høyre / FrP dominert regjering som vil vri inntektsfordelingen mot høyere inntekter, mindre skatt til høyere inntekter. Du snakker men en sosialøkonom med 20 års erfaring fra forskningsavdelingen i Norges Bank?
  2. Kontantstøtten. Greit nok for dem som får en fri lunsj, men hvordan virker det på innvandrer familier? Er ikke det et argument for å holde kvinnene hjemme? Med andre ord det motsatte av integrering.

 

Denne:

 

Religiøst og verdslig regime, muslimer og KrF's bekjennelsese

 

tråden burde vel interessere deg?

“Høyre, Venstre og KrF skaper forskjellsOslo!”

 

 

… var en av parolene i årets 1. mai-tog i Oslo. I begrunnelsen for parolen heter det at “H/V/KrF-byrådet vil med støtte fra Frp ha økte forskjeller og bidrar til manglende integrering med lavere levealder og større fattigdom på østkanten enn på vestkanten.”

Når har vi i Venstre sagt at vi ønsker at folk på Grorud skal leve kortere? Eller at innvandrere på Grønland skal integreres dårligere? Eller at det er et mål at de fattige skal bli fattigere, og de rike rikere? Svaret på det er “aldri”. Venstre har alltid vært et parti som har tatt de svakes side i samfunnet. Gjennom hele vår historie har Venstre stått i spissen for demokratiske og sosiale reformer, som stemmerett, barns rettigheter, arbeidsledighetstrygd og folketrygd. Det gjorde vi i 1884, og det gjør vi i 2012.

La oss være reale som politikere – snakke mer om vår egen politikk og bruke mindre tid på å rakke ned på andre, og slutte å tillegge meningsmotstandere meninger de ikke har.

Her er sannheten om fattigdommen i Norge: Tall fra SSB viser at andelen barn i fattigdom går ned i Oslo og Stavanger – hvor det er borgerlig styre, og står på stedet hvil i Bergen. Av de fire største byene i Norge er det bare i rødgrønne Trondheim at barnefattigdommen øker.

Det har blitt større forskjeller og flere fattige med rødgrønt styre. Ifølge Fafo har det blitt 50 000 flere fattige barn under de rødgrønne. Det er ikke veldig imponerende for en regjering som skulle utrydde fattigdommen med et pennestrøk.

I Oslo brukes det nesten dobbelt så mye per elev i grunnskolen på østkanten i forhold til på vestkanten. Det er en bevisst valg av de borgerlig partiene for å utgjevne forskjeller, skape like muligheter og bruke ressursene der de trengs mest. Det er forresten noe det er bred enighet om, akkurat som at det er enighet om Groruddalssatsingen, gratis kjernetid i barnehagene og mange andre utgjevnende tiltak.Ta den, LO!

Posted in Politikk by Christoffer Biong

Lenke til kommentar

Tviler på om Frp egentlig vil sitte i en regjering, eller for å si det sånn "tror det ikke før jeg ser det"

 

De har levd fett på å være et opposisjonsparti i 35 år med rett til å sutre, klage, kritisere, og hele tiden påpeke de andres angivelige feil.

 

Sånn sett har de vært forskånet for å bli holdt ansvarlig, og har derfor beholdt en stor velgerskare som de "aldri har sviktet"

 

Inntar de regjeringskontorer blir det derimot en helt annen virkelighet å forholde seg til.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg har ikke tid til å kommentere alt, men la oss ta de to frøste punktene du skriver:

Flere fattige. Og det mener du ville bltt bedre med en ny Høyre / FrP dominert regjering som vil vri inntektsfordelingen mot høyere inntekter, mindre skatt til høyere inntekter. Du snakker men en sosialøkonom med 20 års erfaring fra forskningsavdelingen i Norges Bank?

 

Av de fire største byene i Norge er det bare i rødgrønne Trondheim barne fattigdommen øker. Jeg tror det hadde hjulpet mye bare ved å fjerne skatt på frivillige organisasjoner og mer fleksibilitet i arbeid og vgs

  1. Kilde?
  2. Med det siste kommunevalget friskt i minne, kan det skyldes mer åpenhet i Trondheim enn i Bergen og Oslo?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Gjennom hele vår historie har Venstre stått i spissen for demokratiske og sosiale reformer, som stemmerett, barns rettigheter, arbeidsledighetstrygd og folketrygd. Det gjorde vi i 1884, og det gjør vi i 2012.

 

Da mener jeg at for første gang i historien kan Venstre ende i meget dårlig selskap.

 

Fjerning av fattigdommen med et pennestrøk fikk Kristin Halvorsen midt i fleisen som statsråd og første gang med Sv i posisjon. Jeg kan nesten garantere deg turbonello at det blir mye mye verre med FrP ved kongens bord.

Lenke til kommentar

Har stemt Høyre på 80-tallet mens Willoch var der.

 

Liker ikke Høyre i dag og er skeptisk til FRP.

 

Men synes FRP bør få prøve seg, forhåpentligvis med bedre hell enn SV.

 

Hvis de ikke oppfyller noen av sine valglovnader håper jeg de får bedrive sin fremtid på de evige jaktmarker sammens med SV de neste 30 åra.

 

I så måte - vil jeg ha en ren Høyre/FRP regjering uten KRF og Venstre.

Er eneste måte å kaste soriamoria regjeringen på.

 

Har opptredd nærmest som Alice in wonderland denne nåværende regjering.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Tviler på om Frp egentlig vil sitte i en regjering, eller for å si det sånn "tror det ikke før jeg ser det"

 

"hva var det jeg sa"

 

Allerede nå såes det tvil:

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Frp-vil-ikke-i-regjering-for-enhver-pris-7026352.html

 

De har nok lagt merke til hvordan "regjerings-slitasje" påvirker oppsluttning på meningsmålinger (feks. SV) og et populistisk parti som Frp velger heller antall seter i stortingssalen fremfor å ta regjeringsansvar ved å selv delta. Feiginger? :hrm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...