Gå til innhold

typen har fått inkalling til militæret, hjelp!


xcvbnmollll

Anbefalte innlegg

hei!

kjæresten min fikk innkalling til militæret i dag, han blir tatt inn i nord norge i januar 2013(vi bor i stavanger nå). fikk sjokk da jeg fikk vite det, samme gjorde han. i den forbindelse har jeg noen spørsmål til dere;

 

- har noen her hatt kjæreste når dere har vert i militæret? erfaringer å dele? har det fungert? vi blir jo på hver vår side av landet.

 

- hvor ofte har man perm? og hvor lenge varer den?

 

- kan han si nei til å reise opp? hva skjer da isåfall?

 

-han sliter med ryggen. har slitte ryggvirvler som til tider er gode, og til tider vonde. han har også irritert tarm, som gjør at han i perioder bilr sittende på do i noen dager. er dette grunner til at han ikke kan komme inn? han har også mistet lappen i 4 mnd i fjor, vet ikke om det har noe å si?

 

han er forresten 22, så har vert på sesjon og det før, men nå er han innkalt.

 

takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først av alt, du sier han sliter med helsen. De grunnene kan være gode nok til å få dra hjem om han ikke vil være der.

Det kommer selvfølgelig ann på legen han snakker med der, men jeg har opplevd flere som har fått dra hjem av langt dårligere grunner. (Også ting som ikke er sanne)

 

Jeg kjenner flere som har vært i militæret og hatt kjæreste.

Han ene var også i afghanistan (Som er velså et halvt år uten å dra hjem), og de er fortsatt sammen den dag idag :)

 

Om han skulle dra hjem, så får han som regel perm i fellesferier (Påske, jul ol.)

Han kan også dra hjem i helger om han ikke har obligatoriske vakter som tilsier at han MÅ være igjen i militærleiren. Helgeperm varer fra fredag 1500 (?) til mandag 0600 (Men han vil vel helst dra tilbake på søndag!).

Han kan også ha andre former for perm, men disse må vurderes.

Såvidt jeg husker er det tre forskjellige perm-klasser.

Klasse 1. er ikke vitalt og sjansen for å få invidd denne er liten.

Klasse 2. er om han skal delta i konkurranser som NM osv, men han må da ha bevis fra en trener el.

Klasse 3. er dødsfall, familiemedlemmer med illebefinnende. Da får man stort sett dra hjem uansett, og det sier seg vel litt selv.

Lenke til kommentar

Først av alt, du sier han sliter med helsen. De grunnene kan være gode nok til å få dra hjem om han ikke vil være der.

Det kommer selvfølgelig ann på legen han snakker med der, men jeg har opplevd flere som har fått dra hjem av langt dårligere grunner. (Også ting som ikke er sanne)

 

Jeg kjenner flere som har vært i militæret og hatt kjæreste.

Han ene var også i afghanistan (Som er velså et halvt år uten å dra hjem), og de er fortsatt sammen den dag idag :)

 

Om han skulle dra hjem, så får han som regel perm i fellesferier (Påske, jul ol.)

Han kan også dra hjem i helger om han ikke har obligatoriske vakter som tilsier at han MÅ være igjen i militærleiren. Helgeperm varer fra fredag 1500 (?) til mandag 0600 (Men han vil vel helst dra tilbake på søndag!).

Han kan også ha andre former for perm, men disse må vurderes.

Såvidt jeg husker er det tre forskjellige perm-klasser.

Klasse 1. er ikke vitalt og sjansen for å få invidd denne er liten.

Klasse 2. er om han skal delta i konkurranser som NM osv, men han må da ha bevis fra en trener el.

Klasse 3. er dødsfall, familiemedlemmer med illebefinnende. Da får man stort sett dra hjem uansett, og det sier seg vel litt selv.

 

 

takk for oppmuntrende ord:)

 

vil selv ikke at han skal inn, men vil jo ikke nekte han noe. tror det kan slite veldig på forholdet vårt å være så langt fra hverandre så lenge. flybiletter opp dit er kjempedyrt, noe hverken meg eller han har råd til spesiellt ofte. utrolig kjipt å tenke på.

men er det sånn at helsen hans kan gjøre at han ikke får komme inn, eller at han får velge om han vil prøve?

Lenke til kommentar

Vet lite om helsen, men vet at ofte rygg problemer er no-go.

 

på troppen min (44personer), så hadde 3 stk damer. Vet at 2 av forholdene er slutt nå, ene forholdet var 3,5 år gammelt. En offiser sa også at 7/10 forhold blir break-up i forsvaret. Men dette betyr ikke at det ikke skal fungere for dere.

 

Tror heller ikke du bør være så redd for at han er utro om han er en ordentlig person, har ikke akkkurat mye tilgang til jenter i forsvaret.

 

Når han er forbi rekrutt skolen (første 8 ukene) så starter han mest sansynlig med turnus. Hvor det er han f.eks er 2uker i militæret, også 2 uker hjemme. Men dette varier fra avdelig til avdeling.

Lenke til kommentar

kan du ikke bare be ham ringe til vpv på 03003 å spør om å få søkt seg til sjø istedet?

da er han i det minste i samme by og sjangsen for å få lovt til å tjenestegjøre på KNM HH er større.

 

tror ikke sjø er noe for han desverre, blir lett sjøsyk:P dessuten bor mye av familien hans i nord.. er det mulig at han kan prøve å bytte til madla i stavanger istedet?

Lenke til kommentar

Vet lite om helsen, men vet at ofte rygg problemer er no-go.

 

på troppen min (44personer), så hadde 3 stk damer. Vet at 2 av forholdene er slutt nå, ene forholdet var 3,5 år gammelt. En offiser sa også at 7/10 forhold blir break-up i forsvaret. Men dette betyr ikke at det ikke skal fungere for dere.

 

Tror heller ikke du bør være så redd for at han er utro om han er en ordentlig person, har ikke akkkurat mye tilgang til jenter i forsvaret.

 

Når han er forbi rekrutt skolen (første 8 ukene) så starter han mest sansynlig med turnus. Hvor det er han f.eks er 2uker i militæret, også 2 uker hjemme. Men dette varier fra avdelig til avdeling.

 

takk for svar. kjip info, men selvfølgelig forståelig. er bare redd for at han ikke er villig til å prøve, og heller vil ha et "friår" fra alt her i stavanger, inkludert meg. har verrt mye som har skjedd i år, både med oss og han personlig, så han har det litt vanskelig for tiden.

 

utroskap er jeg ikke redd for i det hele tatt, så der er det ingen problem:) er bare avstanden jeg vet kan gjøre det vanskelig for oss.

Lenke til kommentar

kan du ikke bare be ham ringe til vpv på 03003 å spør om å få søkt seg til sjø istedet?

da er han i det minste i samme by og sjangsen for å få lovt til å tjenestegjøre på KNM HH er større.

 

tror ikke sjø er noe for han desverre, blir lett sjøsyk:P dessuten bor mye av familien hans i nord.. er det mulig at han kan prøve å bytte til madla i stavanger istedet?

 

Det har ikke noe å si, for 2/3 av sjørekruttene får tjeneste på land. Og det er nok slik at folk kjemper for å få anledning til å dra til sjøs.

 

Uansett. Jeg tror kjæresten din bare skal dra og møte opp på innrykket. På innrykket har alle en samtale med lege. Hvis han forklarer seg om ryggen og mageproblemene (og har bevis på at han har slikt), så vil han neppe bli tatt inn i forsvaret.

En kar fra troppen min ble dimittert (mot sin vilje) fordi han ikke hadde tilpassede innleggssåler til skoene sine, så da skal nok kjæresten din med ryggproblemer bli dimmitert vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Først og fremst så kommer det ann på hvor dere er i forholdet, om det er litt småkrangling og mye som ligger i bakgrunnen og ulmer, da er det ofte vanskeligere å holde ut i avstandsforhold.

Personlig er jeg i Forsvaret selv, tjenestegjør i Tyskland, har kjæreste hjemme, og har absolutt ingen tvil om at det kommer til å vare.

Jeg reise i Forsvaret i januar og dimmer da selvsagt i januar.

Dersom han ikke får dimmet så er det bare å holde motet oppe, Skype er en fantastisk ting for folk som bor unna hverandre og ikke har råd til å ringe så ofte og lenge som man kanskje vil!

 

Håper det ordner seg for dere!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I min tropp på 32 mann er det minst 5 stykker som har vært i forhold siden januar. Og 7-8 som har finni seg noe mens vi har vært inne. Jeg fikk selv et seint innrykk og er en av de eldre i troppen. Hadde vært sammen med kjæresten i 2,5 år da jeg dro inn og bodd sammen i 1,5. Overgangen var brå, overraskende og uvant.

 

Det positive med å være borte fra hverandre sånn er at man setter mye mer pris på hverandre. Alenetid med henne tok jeg for gitt før, men nå nytes hvert sekund til fulle. Så forholdet blir mye sterkere av å klare denne testen. Når det gjelder ryggen så er det bare å skaffe seg dokumentasjon på den og krysse fingra. Ingenting er garantert i militæret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...