Gå til innhold

Ny tittel, Gamer 10-15k


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg skal bygge pc til bruk i Flightsim X for en jeg kjenner. Jeg har bygget flere pc'er før, men det er en stund siden, og jeg er litt rusten i hva som er bra av komponenter. Dersom noen gidder å hjelpe meg litt, så hadde jeg vært takknemlig.

 

Budsjettet er 10-15k og fokuset er på maks ytelse. Jeg har hørt fra de som spiller dette at det er kan spise mye både av prosessor og grafikkort. Det blir ofte lagt inn mye mods i dette spillet som kan være krevende. F.eks. andre cockpiter, ekstra skyer/vær osv.

Endret av Azaz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bytt CPU til i5-3570k og RAM til lave brikker hvis du skal ha den CPU.kjøleren (f.eks. disse http://www.dustinhome.no/product/5010618982/corsair-16gb-ddr3-vengeance-lp-pc3-12800-1600mhz-cl9-4x4gb/#intcmp=searchProvider_dacsa). Ellers ser det vel bra ut. Som otl sa, så kan du gå ned til 670 uten at det fører til noen store ytelsesforskjeller, men har du råd ser jeg ingen grunn til å ikke velge 680.

Lenke til kommentar

Takk for tips. Jeg trenger ikke SLI da Flight sim X som denne primært skal brukes til ikke støtter SLI på noen måte. Jeg valgte I7 da det påstås at FSX krever mye prosessor (selv har jeg ingen peiling på akkurat det), og GTX 680 fordi han som skal ha den har råd og fordi han sannsynligvis kommer til å ha den en god stund.

 

Har byttet til LP minnebrikker.

Lenke til kommentar

FSX vil ikke dra nytte av en i7 noe mer enn en i5. FSX er som mange andre spill, dårlig optimalisert for bruk av fler enn to kjerner. Det er slik at spillet vil kunne dra skikkelig nytte av de to første kjernene til prosessoren, og deretter bruke mellom 5 og 10% av de to neste, så egentlig klarer en i3 seg veldig godt i dette spillet også, ikke langt unna en i5 egentlig ettersom de er veldige like bare at i5en har to flere kjerner mens i3en har HTT (hyperthreading). Hyperthreading er noe som FSX ikke er programmert til å dra nytte av, og derfor unyttig å tenke på å ha når PCen skal brukes til FSX. Dette gjør en i7 relativt lite relevant ettersom den primære forskjellen mellom i5 of i7 er at i7 har HTT.

Lenke til kommentar

Du har rett i dette med HT osv. Årsaken til bruk av I7 er rett og slett høyere arbeidsfrekvens. FSX er laget slik at jo mer Ghz du har jo bedre funker det. Etter som jeg kan se på diverse entusiast forum så bruker alle I7, gjerne overklokket så mye som mulig. Han som skal ha pc'en kommer ikke til å drive med overklokking, men trenger allikevel en prosessor med høy arbeidsfrekvens. Derfor valgte jeg denne CPU'en.

 

De som spiller dette pleier som sagt å legge inn ekstra simulert vær, skyer, scenario osv. Alt dette er veldig CPU intensivt. Dessverre er spillet kun skalert på Ghz.

 

Dette er slik jeg har forstått det ihvertfall.

Lenke til kommentar

Det som skiller en i5 3570(K) og en i7 3770(K) i GHz er 0,1. Det er helt unødvendig å betale 800kr ekstra for en 0,1GHz forskjell. Selv om du sier det ikke skal bli noe overklokking eller noe slikt så er det egentlig bare å sette klokken på prosessoren til 3.5GHz i BIOS uten å gjøre noen andre endringer, det skal prosessoren klare helt fint. Uansett gjør det ikke noe mer enn ~3% forskjell...

Lenke til kommentar

Du er inne på noe der. Etter å ha lest litt mer på diverse FSX forum så vurderer jeg om jeg kanskje skal gå for å overklokke prosessoren allikevel. Jeg vurderer også om jeg skal gå for et rimeligere grafikkort, da FSX sannsynligvis ikke trenger et så kraftig kort allikevel. GTX660 eller 670 er sikkert mer enn nok. Tydeligvis er det prosessoren som er flaskehalsen, og mange sier de kjører med 4,5 Ghz osv.

Lenke til kommentar

Håper ikke det nei :) Nå har jeg endret til I7 3770K slik at jeg kan overklokke den, også har jeg endret til et dyrere HK som ble anbefalt et annet sted til overklokking, også har jeg gått ned til 8 Gb RAM, da det skal være nok.

 

Se link: http://www.jetlinesystems.com/performance.php

 

Vil kjøleren jeg har valgt være kraftig nok til å overklokke, og trenger jeg mer vifter enn de to som følger med kabinettet?

Lenke til kommentar

Det stort sett en burde gjøre når en velger hovedkort er å se hva en trenger av det hovedkortet har å tilby, som sata,usb,wifi,thunderbolt, sli/cfx ++, er jo tross alt det en betaler for :) Går du for lx kortet kan en også vurdere ax750w, bare for å spare litt + at en i tillegg har haugevis med kraft til å drive systemet.

Endret av otl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...