Gå til innhold

Få ut penger fra gavekort


JAYZ

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har hørt fra flere steder at de ikke tar presentkort da de tar så høye gebyrer at det omtrent kun er klesbutikker som har noe håp om å gå med overskudd på et salg dekket av presentkort.

 

Men hvis Elkjøp Carl Berner tar presentkort så vil jeg tro du får cash tilbake ved å levere noe på returretten. Men det kan jo være at de i stedet utløser et nytt gavekort for å unngå at folk utnytter systemet på den måten. Det skal du i så fall opplyses om ved kjøp ettersom det går utenom standardvilkårene for returretten.

 

På den annen side, så er det ikke derfor denne returretten eksisterer. Blir den utnyttet for mye, så kan det hende Elkjøp fjerner den.

Lenke til kommentar

Har hørt fra flere steder at de ikke tar presentkort da de tar så høye gebyrer at det omtrent kun er klesbutikker som har noe håp om å gå med overskudd på et salg dekket av presentkort.

 

Men hvis Elkjøp Carl Berner tar presentkort så vil jeg tro du får cash tilbake ved å levere noe på returretten. Men det kan jo være at de i stedet utløser et nytt gavekort for å unngå at folk utnytter systemet på den måten. Det skal du i så fall opplyses om ved kjøp ettersom det går utenom standardvilkårene for returretten.

 

På den annen side, så er det ikke derfor denne returretten eksisterer. Blir den utnyttet for mye, så kan det hende Elkjøp fjerner den.

 

Hei og takk for svar. Virker som du har litt peiling.

 

Mener du at selgeren på Elkjøp skal gjøre meg oppmerksom (hvis det blir problemer ved returrett pga gavekortet) på at returrett ikke vil fungere som normalt? Eller fortelle at jeg evnt. vil få et nytt gavekort hos elkjøp?

 

Om h*n ikke gjør dette, har jeg da krav på å få benyttet meg av returretten på vanlig måte? Ønsker ikke å være vrien, men skulle gjerne hatt disse 500 kronene cash pga et arrangement som kommer nå om få dager.

 

Pleier ikke å jakte etter slikt muligheter altså, dette er et engangstilfelle.

Lenke til kommentar

Har hørt fra flere steder at de ikke tar presentkort da de tar så høye gebyrer at det omtrent kun er klesbutikker som har noe håp om å gå med overskudd på et salg dekket av presentkort.

 

Men hvis Elkjøp Carl Berner tar presentkort så vil jeg tro du får cash tilbake ved å levere noe på returretten. Men det kan jo være at de i stedet utløser et nytt gavekort for å unngå at folk utnytter systemet på den måten. Det skal du i så fall opplyses om ved kjøp ettersom det går utenom standardvilkårene for returretten.

 

Er du sikker på det? Alt jeg ser på nettsidene er at du får "alle pengene tilbake". Jeg vil tro de er innenfor dersom du får et tilsvarende gavekort igjen, evt. at systemet har en måte å føre pengene tilbake på kortet på.
Lenke til kommentar
Er du sikker på det? Alt jeg ser på nettsidene er at du får "alle pengene tilbake". Jeg vil tro de er innenfor dersom du får et tilsvarende gavekort igjen, evt. at systemet har en måte å føre pengene tilbake på kortet på.

Gavekort er så vidt jeg vet ikke likestilt med penger, da Elkjøp sine gavekort kun kan benyttes i Elkjøp sine butikker, og ikke fritt hvor man selv måtte velge. Men hvordan man skal tolke det når det til å begynne med er betalt med et gavekort, er jeg ikke sikker på. Uansett er et Elkjøp gavekort i utgangspunktet mindre anvendelig enn et presentkort da det i teorien skal støttes av flere butikkjeder (men dog tydeligvis ikke av alle Elkjøp sine filialer).

 

Jeg hadde uansett ikke kranglet om jeg fikk et gavekort tilbake for en vare jeg i utgangspunktet hadde betalt med et gavekort, da jeg hadde sett det som rimelig og fornuftig. Men hvordan loven stiller seg i en slik sak det vet nok du bedre enn meg :)

Lenke til kommentar

Jeg mener i alle fall at du får tilbake et tilsvarende gavekort (det var det jeg skrev i innlegget over. Altså ikke et elkjøp-gavekort), så må det være innenfor en naturlig tolkning av at du får "pengene tilbake" - du får jo tilbake akkurat det du ga.

Det samme gjelder dersom systemet støtter tilbakeføring til gavekortet, men det er jeg ikke sikker på om det gjør.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke presentkort støtter tilbakebetaling inn på kortet. Og et Elkjøp gavekort er ikke tilsvarende. Derfor tror jeg det mest ryddige er å gi ut cash da returretten vel i det minste skal sikre at du er tilbake til utgangspunktet. Men jeg vet ikke hvordan Elkjøp stiller seg til dette spørsmålet, og er det kun Elkjøp på Carl Berner som gjør dette, så må man vel nesten spørre en av de som jobber der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...