Gå til innhold

Vil jeg merke stor forskjell på et eksternt lydkort, ifh. integrert i hovedkort?


Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Har for tiden planer om å oppgradere PCen min noen hakk. Jeg har tenkt på å kjøpe denne oppgraderingspakken:

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=649116

 

Jeg har veldig stor interesse for musikk og film, og vil dermed ha brukt for god lyd. Jeg har et anlegg bestående av en forsterker (verdi 2000), et frontsett (verdi 2600) og en 12" aktiv sub (verdi 4000). Jeg lurer på om jeg vil ha stort utbytte av å kjøpe f.eks. dette eksterne lydkortet, eller er det hipp som happ i fht. til det integrerte?

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=420234

 

Takk for svar! :))

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Jeg kjenner ikke til det, har ikke brukt ekstern lydkort på lenge, men om du skal koble det til forsterkere og slikt så bør du merke forskjell. Vil tippe mindre sus, bedre dynamikk, og bedre gjengivelse av lave og høye toner. En annen ting er vel også at utgangssignalet kan ha høyere nivå slik at man slipper å forsterke så mye og dermed slipper å forsterke støyen også.

 

Dritt inn - dritt ut, som det heter, dvs at skal du ha god lyd ut så må signalet inn være bra og da bør jo lydkortet hjelpe bra.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke til det, har ikke brukt ekstern lydkort på lenge, men om du skal koble det til forsterkere og slikt så bør du merke forskjell. Vil tippe mindre sus, bedre dynamikk, og bedre gjengivelse av lave og høye toner. En annen ting er vel også at utgangssignalet kan ha høyere nivå slik at man slipper å forsterke så mye og dermed slipper å forsterke støyen også.

 

Dritt inn - dritt ut, som det heter, dvs at skal du ha god lyd ut så må signalet inn være bra og da bør jo lydkortet hjelpe bra.

 

Takk! Vil jo tro at det vil forbedre lyden. Spørsmålet er hvor mye jeg vil merke det ift. det som er integrert i hovedkortet?

 

Spm er hva skal du koble til det?

 

Konkret hva som skal kobles til: JBL Northridge E20 høytalere, Xtz 99 w12 sub og en Panasonic surroundforsterker (husker ikke navnet direkte). Skal muligens bruke mikrofon-inngangen også for opptak.

Lenke til kommentar

for noen år siden.. så var det fordel med dedikert lydkort i stede for intigrert.. da de intigrerte kortene som står på hovedkortene bruker effekten til CPUen for og generere lyd..

 

men etter hva jeg har forstått er ikke dette det samme problemet.. og hvis du har digital lyd ut ifra hovedkortet dit (optisk eller spdif. så burde du ikke ha veldig stor forskjell på om det er intigrert i hovedkortet eller et eget dedikert kort.)

 

CPUene er så kraftige at det lille du merker til lydproseseringen fra cpuen ikke utgjør noe spes effekt.

 

 

Selv har jeg vurdert et eget dedikert lydkort.. men testet litt med en kraftig DAC, og på min onkyo tx-sr707 reciver merket jeg lite endring i lyden..

Lenke til kommentar

for noen år siden.. så var det fordel med dedikert lydkort i stede for intigrert.. da de intigrerte kortene som står på hovedkortene bruker effekten til CPUen for og generere lyd..

 

men etter hva jeg har forstått er ikke dette det samme problemet.. og hvis du har digital lyd ut ifra hovedkortet dit (optisk eller spdif. så burde du ikke ha veldig stor forskjell på om det er intigrert i hovedkortet eller et eget dedikert kort.)

 

CPUene er så kraftige at det lille du merker til lydproseseringen fra cpuen ikke utgjør noe spes effekt.

 

 

Selv har jeg vurdert et eget dedikert lydkort.. men testet litt med en kraftig DAC, og på min onkyo tx-sr707 reciver merket jeg lite endring i lyden..

 

Takk for svar! :) Leser tester av lydkortet og de som har prøvd det ut sier at det er natt og dag? Vet ikke om dette er eldre kommentarer da. Siden du har prøvd det nylig så tar jeg deg på ordet! Hvis noen er uenige er jeg interessert i dette også!? Er jo 1300kr ekstra for dedikert lydkort...Så...

 

http://www.hardware....essional/107628

 

Her er en test. Kan jo sammenligne.

 

Skal lese!! :)

Lenke til kommentar

Den DAC enheten jeg testet, var 3 år gammel omtrent, og etter og ha lest igjennom artiklen som War noterte.. så burde jeg kanskje få testet det lydkorte..

Jeg har ofte iritert meg over dårlig lyd fra intigrerte lydkort.. men fra min stasjonære maskin merket jeg ikke mye endring når jeg testet med DAC..

 

Men de 2-3 bærbare maskinene jeg har testet DAC på.. så har det vært som natt og dag..

(DACen var USB 2.0 basert husker ikke spec i farten, :)

 

Jeg er i utgangspunktet kresen når det kommer til lyd.. og hadde faktisk gangske greit MA anlegg i bilen men er på vei oppover på hjemmefronten.

 

Jeg må nok bestille meg et skikkelig lydkort og teste er noen år siden jeg hadde et skikkelig lydkort i en stasjonær maskin.

 

(men bærbare maskiner der er det større forskjell på lydkortene. de fleste produsenter bruker bare drittkort i bærbare maskiner. selvom de siste 3 hovedkortene jeg har brukt i stasjonær maskin har vært likt som dedikerte lydkort(DAC) etter mine ører.

Lenke til kommentar

for noen år siden.. så var det fordel med dedikert lydkort i stede for intigrert.. da de intigrerte kortene som står på hovedkortene bruker effekten til CPUen for og generere lyd..

 

men etter hva jeg har forstått er ikke dette det samme problemet.. og hvis du har digital lyd ut ifra hovedkortet dit (optisk eller spdif. så burde du ikke ha veldig stor forskjell på om det er intigrert i hovedkortet eller et eget dedikert kort.)

 

CPUene er så kraftige at det lille du merker til lydproseseringen fra cpuen ikke utgjør noe spes effekt.

 

 

Selv har jeg vurdert et eget dedikert lydkort.. men testet litt med en kraftig DAC, og på min onkyo tx-sr707 reciver merket jeg lite endring i lyden..

 

Takk for svar! :) Leser tester av lydkortet og de som har prøvd det ut sier at det er natt og dag? Vet ikke om dette er eldre kommentarer da. Siden du har prøvd det nylig så tar jeg deg på ordet! Hvis noen er uenige er jeg interessert i dette også!? Er jo 1300kr ekstra for dedikert lydkort...Så...

 

http://www.hardware....essional/107628

 

Her er en test. Kan jo sammenligne.

 

Skal lese!! :)

 

Forskjellen på et integrert lydkort og et eksternt, spesielt med tanke på Essence stx er som natt og dag. utifra det anlegget du selv sitter med kan jeg trygt anbefale Essence. Du vil merke en enorm forskjell.

Det er tross alt en grunn til at alle snakker positivt om Essence STX :)

1400 kroner er billig med tanke på hvor mye ytelse du får for pengene :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

for noen år siden.. så var det fordel med dedikert lydkort i stede for intigrert.. da de intigrerte kortene som står på hovedkortene bruker effekten til CPUen for og generere lyd..

 

men etter hva jeg har forstått er ikke dette det samme problemet.. og hvis du har digital lyd ut ifra hovedkortet dit (optisk eller spdif. så burde du ikke ha veldig stor forskjell på om det er intigrert i hovedkortet eller et eget dedikert kort.)

 

CPUene er så kraftige at det lille du merker til lydproseseringen fra cpuen ikke utgjør noe spes effekt.

 

 

Selv har jeg vurdert et eget dedikert lydkort.. men testet litt med en kraftig DAC, og på min onkyo tx-sr707 reciver merket jeg lite endring i lyden..

 

Takk for svar! :) Leser tester av lydkortet og de som har prøvd det ut sier at det er natt og dag? Vet ikke om dette er eldre kommentarer da. Siden du har prøvd det nylig så tar jeg deg på ordet! Hvis noen er uenige er jeg interessert i dette også!? Er jo 1300kr ekstra for dedikert lydkort...Så...

 

http://www.hardware....essional/107628

 

Her er en test. Kan jo sammenligne.

 

Skal lese!! :)

 

Forskjellen på et integrert lydkort og et eksternt, spesielt med tanke på Essence stx er som natt og dag. utifra det anlegget du selv sitter med kan jeg trygt anbefale Essence. Du vil merke en enorm forskjell.

Det er tross alt en grunn til at alle snakker positivt om Essence STX :)

1400 kroner er billig med tanke på hvor mye ytelse du får for pengene :)

 

Takk for tips :p Heller mot å kjøpe nå ja (a)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Teknisk sett handler det vel om design på hovedkortet. Gode design gjør at lydsignalet på kretskortet legges mest mulig unna komponenter med mye elektromagnetisk støy slik at man unngår å forstyrre signalet. Det gjør at selv med kort med lik lydchip kan man få svært ulik lydkvalitet. Nesten umulig å vite på forhånd hvilken løsning de ulike har valgt.

 

Dette forplanter seg også med lydkortet. Det har større areal å spre signalet på og kan derfor unngå endel forstyrrelser samt at man kan påkoste seg bedre kontakter og høyere kvalitet på dekodere og deler som igjen gir mindre støy og kvalitetstap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...