Gå til innhold

Den store Panasonic GH3 tråden


  

8 stemmer

  1. 1. Hva syntes du om idéen Panasonic presenterer med sitt nye GH3?

    • Fantastisk kamera som kombinerer pris, ytelse, vekt og størrelse på en helt spesiell måte og jeg kommer til å kjøpe det!
      1
    • Det virker som et bra kamera og en spennende nyhet for M43 segmentet, men jeg kommer ikke til å kjøpe det.
      6
    • Syntes kameraet virker uinteressant og ikke har noe særlig å tilføye M43 segmentet
      1


Anbefalte innlegg

Den store Panasonic GH3 tråden

 

Bildschirmfoto2012-09-14um133947-1.png

 

 

Kom nettopp over spesifikasjonslisten til Panasonics nye flaggskip, Panasonic GH3 (etterfølger til suksesskameraet GH2) som sannsynligvis vil bli vist frem ved Photokina. Jeg lager derfor denne tråden slik at vi som er interessert i GH-serien til Panasonic kan bidra med det vi vet av info om kameraet og diskutere litt rundt det.

 

Etter jeg så disse spesifikasjonene kortsluttet det for meg. Jeg kan ikke vente med å bestille et eksemplar! Med tanke på så bra som GH2 er, og at det kommer så mange forbedringer med GH3 vil jeg tro en hel del kameraer ikke vil klare å ta opp kampen når det gjelder ytelse for pris, vekt, ergonomi og kvalitet.

 

At GH3 skulle få så mange forbedringer kunne jeg aldri drømt om, spesielt at det originalt kommer med 72mbps video i ekte 1920x1080 24p, i motsetning til feks Canon 5D som har omtrentlig en 720p oppløsning pakket inn i et 1080p format.

 

 

Nye features/specs:

  • 16 MP CMOS Sensor with “Wide dynamic range”
  • ISO 100-12.800

  • New Venus 7 engine
  • 6 Frames per second
  • Electronic Shutter

  • Focus Peaking
  • Fastest AF of Any Interchangeable Lens System Camera

  • Video Bitrate 50Mbps (72Mbps ALL-I)
  • 60/50/30p/25p in MP4, MOV and AVCHD
  • 3.5 Mic in
  • Audio Out
  • Built-in Stereo Mic
  • External XLR Accessory
  • Interval Shooting, Slow Motion (40%, 50%, 80%) and Fast Motion (160%, 200%, 300%)

  • PC Control
  • Time Code
  • Wifi With Remote Control Through iOS and Android Applications

  • 1740k OLED LVF, Touch Monitor OLED 610k.
  • External Battery Grip
  • Magnesium Alloy Body. Body is a bit bigger than the Panasonic GH2

 

Ser ut som om Panasonic GH3 vil bli en tøff konkurrent mot Canon 7D og Nikon D7000 selv om de ikke er helt sammenlignbare (sensorstørrelse). Dette er uansett en kjempespennende nyhet og jeg gleder meg til Akam får laget en test av det.

 

Diskuter, bidra med informasjon dersom du har noe og presenter dine meninger og forventninger om kameraet :)

 

 

post-131058-0-85515700-1347632471_thumb.png post-131058-0-76126500-1347632473_thumb.png

post-131058-0-67375300-1347632467_thumb.png post-131058-0-20609500-1347632476_thumb.png

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Elektronisk lukker er vel påmyntet timelapse tenker jeg. Kjipt å slite ut lukkermekanismen på få sekunder med video :)

G5 har allerede elektronisk lukker som kan brukes for å få lydløs utløser og sannsynligvis for å klare 20 og 40 bilder i sekundet. Det blir interessant å se om GH3 får mer funksjonalitet, men i utgangspunktet er det nok omtrent det samme som på G5. Nikon bruker forøvrig den elektronisk lukkeren i V1 for å kunne gi raskere lukkertider så det er et annet opplagt bruksområde.

 

Specen så jo ellers bra ut og stemmer med ryktene som har gått siste månedene. Den eneste overraskelsen jeg ser er den høye bitraten for video som det også har gått rykter om, men som uansett er et skikkelig hopp i forhold til GH2.

 

Gitt konkurransen fra E-M5 og at G5 på mange områder matcher GH2 så er en oppgradering av byggekvalitet og osv ganske naturlig.

Specen på skjermen er litt rar hvis den stemmer, men mulig de bruker samme OLED-skjerm som E-M5 og div Samsung modeller. Det rare er oppløsningen på 610k når G5 har 920K, men kanskje de har offret litt for å få OLED-skjerm.

 

Men spesifikasjoner sier ikke alt, jeg er mest spent på sensoren og fokussystemet. Hver gang det lanseres et nytt mFT-kamera er AF'en forbedret i følge reklamen, men de fikser fortsatt ikke følgefokus tilfredsstillende og heller ikke rask foksuering med FT-otikk. Har Panasonic løst et eller begge av disse problemene har de tatt et stort skritt videre.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Er spent på hvor hardt Panasonic har jobbet for å hindre "hacking" av firmware - kan selv ikke se annet enn at tredjeparts firmware har hjulpet på salget av GH2.. :)

 

Vel, nå var jo GH2 ekstremt bra på video også før firmwaren ble hacket :)

Panasonic gjorde det til og med lett for Vitaliy Kiselev å hacke den. Panasonic "lakk" til og med en oppdatert firmware versjon som de sendte til han så han skulle ha et godt utgangspunkt å gå ut ifra slik jeg har forstått det. Denne ble kalt 1.0E :)

 

Men tviler på at det kommer til å bli nødvendig med noe som helst av modifikasjoner på GH3. 72mbps 100% stabilt er mer enn de fleste amatører trenger :) Og dette til og med i 1080p med 60fps :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...