Gå til innhold

Lære tysk.


TheNarsissist

Anbefalte innlegg

Hei, jeg vurderer å studere i Tyskland om et par år. Er bare ett problem, jeg kan ikke tysk. Vil det være mulige å lære tysk sånn passe flytende på så kort tid?

 

Synes jeg skjenner igjen mange ord hvis jeg prøver å lese tysk, virker ganske likt norsk i forhold til andre språk.

Kan jo dra på språkreise til sommerferien og skaffe meg en tysker på skype.

Hadde selvsagt vært best om jeg hadde tatt det på skolen, men jeg går vg2 nå og har kinesisk så er litt vanskelig å bytte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-16183

Hei, jeg vurderer å studere i Tyskland om et par år. Er bare ett problem, jeg kan ikke tysk. Vil det være mulige å lære tysk sånn passe flytende på så kort tid?

 

Synes jeg skjenner igjen mange ord hvis jeg prøver å lese tysk, virker ganske likt norsk i forhold til andre språk.

Kan jo dra på språkreise til sommerferien og skaffe meg en tysker på skype.

Hadde selvsagt vært best om jeg hadde tatt det på skolen, men jeg går vg2 nå og har kinesisk så er litt vanskelig å bytte.

 

Tysk er ikke så vanskelig. Jeg hadde mye tysk på barneskolen og ungdomsskolen. Mange ord er like, men når du skjønner måten språket er bygget opp på vil det bli mye lettere.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg jobbet ikke særlig mye med faget i forhold til andre fag. Jeg hadde to lærere i de to årene, og i første få fikk jeg nesten seks på kortet, men på grunn av dårlig prestasjon i den muntlige delen av karakteren så fikk jeg "bare" 5. Hos den andre læreren så jobbet jeg cirka like mye som jeg gjorde i første, og da holdt jeg meg stabilt på femmeren.

 

Jeg synes det er vanskelig å lære seg kjønnet til alle ordene i tillegg til ordene, så det blir mye ord pugging på en gang.

Endret av Eksboks
Lenke til kommentar

Ja, har sett at det er flere kurs. Tror dere det er mulig å lære nok til å faktisk kunne studere på tysk på ca 2 år?

Ja, det er ingen umulighet, men anbefaler>

1. Skaff tysk dame (Sleeping dictionary) om mulig

2. Dra til Tyskland i feriene, men ikke på språkkurs, gjør noe med de innfødte som du ikke vil treffe på språkkurs. Kan hjelpe med #1 ;)

3. Rosetta Stone, Linguaphone or similar.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei!

 

Jeg vil anbefale deg å kjøpe bøker som omhandler tysk grammatikk. Personlig vil jeg anbefale "Grundstufen-Grammatik für DaF" av Monika Reimann og "Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik" av Hilke Dreyer. Jobber du deg gjennom disse, er du i stand til å bestå språkprøven du må ta for å få studere i Tyskland. I tillegg anbefaler jeg språkkursene ved Goethe-Instituttene, og da fortrinnsvis de som omhandler tysk grammatikk. Å snakke et fremmedspråk handler veldig mye om å tore å dumme seg ut, da man kommer til å gjøre feil med grammatikk, uttale og setningskonstruksjon.

Jeg vet at jeg har nevnt grammatikk opp og ned i mente her, men faktum er at den tyske grammatikken er mye enklere å lære enn den engelske. Det tyske og norske språk har omlag 25-30% de samme ordene hhv. ord som er veldig like hverandre.

Les tyske tidsskrifter på internett, gjerne artikler som allment interesser deg. Da bygger du ofte opp et ordforråd uten å måtte ty til sedvanlig glosepugging. Og hvis du kan, se tyske filmer med tysk teksting hvis mulig.

Hvis du vil studere i Tyskland, pleier de fleste universitetene å tilby språkkurs for utlendinger - det kan være en ide å besøke et slikt kurs ett semester før du begynner å studere. Ikke bare lærer du tysk språk, men du får også innsyn i hvordan universitetet er strukturert mht. immatrikulering, forelesninger, seminarer, prøver, og eksamener. I tillegg blir du kjent med byen du studerer i. Tyskere er jevnt over nyskjerrige på fremmede kulturer, og som nordmann har du så godt som ingen problemer her nede.

 

Ønsker deg i allefall lykke til!

Lenke til kommentar

Les tyske tidsskrifter på internett, gjerne artikler som allment interesser deg. Da bygger du ofte opp et ordforråd uten å måtte ty til sedvanlig glosepugging. Og hvis du kan, se tyske filmer med tysk teksting hvis mulig.

 

Har du tips om noen nettsteder som har litt enklere tysk? Har tittet på der Speigel ol., men det er kanskje litt i det vanskeligste laget for meg, med mindre jeg vil slå opp annet hvert ord.

Lenke til kommentar

Les tyske tidsskrifter på internett, gjerne artikler som allment interesser deg. Da bygger du ofte opp et ordforråd uten å måtte ty til sedvanlig glosepugging. Og hvis du kan, se tyske filmer med tysk teksting hvis mulig.

 

Har du tips om noen nettsteder som har litt enklere tysk? Har tittet på der Speigel ol., men det er kanskje litt i det vanskeligste laget for meg, med mindre jeg vil slå opp annet hvert ord.

 

Må bare ...

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

 

Oi, godt spørsmål vedr. lettleste tyske tidsskrifter. Har søkt litt på nettet, men fant dessverre ikke noe umiddelbart. Bild.de pleier å ha relativt korte tekster, så det kan hende at det er av interesse. I tillegg skal visstnok Bild-Zeitung ha de beste sportreportasjene.

 

Du kan jo også prøve å finne interessante artikler på Wikipedia. Søk opp f.eks. "Fotball" på den norske siden, og velg deretter "Deutsch" i venstre sidemarg. Les så gjennom artikkelen på tysk. Poenget er ikke at du skal forstå hvert eneste ord, men heller essensen i artikkelen, og finne likheter med den norske utgaven, f.eks. hvordan defineres fotball, spilleoppsett, spilleregler (OK, den kan være ganske vrien) osv.

 

Et lite tips (hvis læreformen passer for deg): Lag kartotekkort med de tyske uregelmessige verbene. På forsiden skriver du det norske verbet. På baksiden skriver du de tyske formene i infinitiv, presens 3. person, preteritum, og perfektum.

Eks.:

Forside: å ha

Bakside: zu haben - hat - hatte - hat gehabt

Når du så sitter på tog/buss/trikk e.l. kan du slå ihjel tiden med å øve.

Det samme prinsippet kan brukes til å lære hvilke preposisjoner som tar akkusativ, dativ, og genitiv, samt preposisjonalobjekter (verb+preposisjon+Kasus)

 

Jeg antar at det finnes app'er for å lære dette også, men jeg er av den mening at hjernen ofte merker seg ting man har skrevet for hånd bedre.

 

Forøvrig - ikke la deg stresse av alt du ikke forstår. Ikke tenk altfor mye på at grammatikken skal være perfekt (vel, hvis du skal ha eksamen i tysk så blir det noe annet ;)). De fleste tyskere er ganske overbærende hvis du gjør feil, og synes det er kjekt at du i det minste prøver å lære morsmålet deres. I tillegg er det ingen som kommer til å synes vondt om deg hvis du bruker feil artikkel eller kasus. De yngre generasjonene snakker ofte engelsk hvis alt håp er ute - men jeg vil på det sterkeste fraråde deg til å la det bli ei hvilepute.

 

Dette klarer du som bare det! Jeg heier på deg :new_woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...