Gå til innhold

Ikke fornøyd med ytelse på RAID-0

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Har 2*120GB Western Digital Disker som står i RAID-0. En disk på hver sin separate IDE kontakt. CD-ROM'en er koblet på de vanlige IDE portene. Står som UDMA-5 (korrekt iflg udma100 standard).... Diskene har 8MB cache hver, noe som skulle tilsi 16MB cache totalt, som burde rive godt i. Poenget er at jeg ikke synes det river så godt i som det burde... Noen forslag?

(Benchmark fra SiSoft Sandra 2001.0.7.10)

Buffered Read : 29MB/s

Sequential Read : 29MB/s

Random Read : 5MB/s

Buffered Write : 29MB/s

Sequential Write : 31MB/s

Random Write : 12MB/s

Average Access Time : 10ms

:o

Er ikke dette forferdelig dårlig? I say it again: RAID-0! E-K-S-T-R-A Y-T-E-L-S-E!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

raid gir ikke den ekstreme ytelsen folk gjerne tror. Det er best egnet til sikkerhet, ikke ytelse.

Tør ikke kommentere resultatene dine siden jeg ikke sitter med store fakta her

Skrevet
raid gir ikke den ekstreme ytelsen folk gjerne tror. Det er best egnet til sikkerhet, ikke ytelse.

Tør ikke kommentere resultatene dine siden jeg ikke sitter med store fakta her

raid null er sikkerhet? hmms.. ekke det raid en da?

om en disk ryker på raid null mister man jo alt.

Skrevet

Hei! :-)

Jeg har i litt over 1 år hatt akkurat samme disker i RAID-0 hos meg. Skal idag kjøpe med en WD Raptor SATA-disk :-D

Men nok om det... Nå husker jeg ikke helt.. men jeg mener at jeg målte til ca 45 MB/s på raid settet mitt når diskene var helt nye og blanke :-)

Rart...

Skrevet

Høres definitivt ut som du har problemer med drivere, det finnes også en RAID Performance Patch. Denne patchen har ihvertfall jeg hatt god erfaring med på Abit KD7-RAID (HPT372) og Windows 2000 SP4.

Husker selvfølgelig ikke hva jeg hadde i SiSoft Sandra, men snittet var vel rundt 48MB/s med to slike disker du har der... Med fire fikk jeg litt over 50MB/s (Windows XP, er ikke sikkert at driverne gikk som de skulle på denne installasjonen). Med 4 slike disker gikk bare Windows XP streken under oppstart en gang over skjermen...

Så jeg vil bare anbefale deg å prøve nyere drivere sammt å prøve å finne ut om RAID Patchen er noe for ditt OS.

Skrevet

Faktisk vil jeg utfordre deg til å gjøre virkelige tester på diskene..slikt som ta tiden på Boot, forskjellige tyngre jobber osv... Jeg er 99,99% sikker på at du vil finne forskjellen mellom å kjøre diskene dine seperat og som RAID-0 til å være ubetydelig til kanskje en 5% forbedring. RAID-0 gir en eneste forbedring og det er høyere STR, og alt man normalt gjør på en maskin er uavhenig av STR bortsett fra videoredigering og andre ting som jobber med datastrømmer på mange GB.

For mer info sjekk FAQ'en på www.storagereview.com der står det mye bra...

Cobos

Skrevet

http://www.acnc.com/04_01_00.html Se her hvis dere lurer på hva RAID er, eller hvilke typer raid som finnes osv.

... Og til dere som sa at RAID-0 ikke gir så mye ytelse:

"I/O performance is greatly improved by spreading the I/O load across many channels and drives

Best performance is achieved when data is striped across multiple controllers with only one drive per controller

No parity calculation overhead is involved"

- In your face..... :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...