Gå til innhold

Den dagen verden går under - Politikk og utfordringer


Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å invitere til en saklig diskusjon omkring de utfordringene vi står ovenfor dersom det blir kjent at verden kommer til å gå under på et gitt tidspunkt. Først og fremst ønsker jeg å ta opp noe jeg har grublet over en stund.

 

Hvis man går ut ifra at verden høyst sannsynlig kommer til å bli truffet av en meteoritt innen få år, kan man anta at noen av de første til å finne ut av dette ville vært noen av de mest fremtredende astronomene i verden. Dersom noen tilknyttet NASA, en føderal etat, hadde oppdaget dette står USA ovenfor et særdeles vanskelig veiskille. Skal de offentliggjøre nyheten, eller feie den under bordet?

 

Se for dere hvilket kaos det hadde blitt ved en offentliggjøring av en slik nyhet. Vi hadde stått ovenfor globalt kaos, befolkningen hadde nådd lovløse tilstander, drapstall hadde gått opp, respekten for myndighetene og den samfunnsmessige "orden" vi har idag hadde blitt opphevet. Hele verdens oppmerksomhet hadde blitt sentrert rundt denne meteoritten. Konsekvensene i et lokalsamfunn, i en by, på nasjonalt plan, på det globale plan, på det økonomiske plan, stort sett overalt hadde blitt enorme. Jeg antar at børsen hadde blitt påvirket sterkt, siden penger ikke hadde hatt samme verdi når man uansett står ovenfor en dommedag. En slik nyhet kunne muligens ført til tredje verdenskrig og utstrakt bruk av atomvåpen.

Ved å stå ovenfor verdens undergang mister man muligheten til å tenke langsiktig. Hva er poenget med å planlegge unger og å skape formue når man uansett skal dø? Hva er vitsen med å nedbetale gjeld, når skjebnen allerede er bestemt?

 

Dette er en teori og kanskje jeg strekker det litt langt, men tross alt: Hva har man å tjene på en slik offentliggjøring? Bør man ikke skåne verdens befolkning for en slik katastrofal nyhet?

Slik jeg ser det er det noe avhengig av størrelsen på meteoritten. Dersom det er mulig med evakuering (en meteoritt som kan utslette en by eller lignende) bør det gjøres. Derimot er det noe vanskeligere å evakuere flere nasjoner, og dersom flere nasjoner kan bli berørt vil det også få globale konsekvenser. Veldig konspiratorisk kanskje, men et interessant tema.

 

Noen som har noen tanker, linker og videoklipp å dele?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bør man ikke skåne verdens befolkning for en slik katastrofal nyhet?

 

En slik nyhet kan ikke skjules. Den vil lekke ganske fort vil jeg tro.

 

Det er også en teori. Så må man definere "ganske fort". Jeg antar, uten å ha inngående kunnskap om astrologi, at hendelser som kan skje flere år frem i tid (la oss si 10 år pluss minus) er utenfor en hobbyastronoms rekkevidde å finne ut av. Spørsmålet står og hviler på integriteten til dem som finner ut av det først, og om det er mulig å snakke dem til fornuft. Som jeg er inne på tidligere: Hva har man å tjene på at en slik nyhet lekker?

Lenke til kommentar

Oh, dette var ett tungt tema, du!

 

Å offentliggjøre det kan kun bli katastrofalt om det blir offentlig lenge før det skjer. Blir det offentlig bare noen dager før vil vel verden bare sette seg ned og godta det.

 

Men, vi må se det i en annen vinkel også. Er det mer en stor trussel, eller er det en sannhet som ikke kan unngås? Det er ikke akkurat ukjent at jorden har hatt mange "nær døden" opplevelser når det gjelder store meteoritter. Nå vet jeg ikke hvor fort en meteoritt kan skifte bane og hvilke hastighet de typisk ferdes i, men jeg vil tro at det alltids er en kjangs for at meteoritten bare vil snisse jorden med noen få hundre kilometer. Verste blir vel da at punktet den passerer på jorden kan bli ganske varmt.

 

Er det dog en uunngåelig fare, som at solen f.eks slukker, eller vi blir truffet av en supernova (liten kjangs, men ikke umulig), da er det vel bare å legge seg ned og vente.

 

Spørsmålet er uansett HVA som vil bringe dommedag. En global atomkrig? Meteor? Supernova? Noe kan unngås.

 

Når det gjelder hvordan mennesker vil reagere så vil vel det garantert bli opprør. Man ser jo bare på hvordan situasjonene er i land rammet av forskjellige naturkatastrofer som jordskjelv og tornadoer.

Men det vil i grunn være ganske vanskelig å forutse med tanke på at "dommedag" og en naturkatastrofe er to forskjellige ting. Dommedag er da ALLE vil dø, så vitsen med å gå helt banan da kan virke ganske nytteløst for mange, men mange vil vel også gå ned med stil og dermed prøve å få levd ett liv de ellers bare kan drømme om. Problemet er dog om de kan klare det. Vil tro eliten, de som sitter på pengene, ikke vil like at folk skal bruke penger i hytt å pine. Ironien der blir dog at eliten blir vel de som vil unne seg størst mulig luksus med VÅRE skattepenger.

 

Skal jeg gi en konklusjon så vil jeg si at det vil bli kaos mange steder, men fattige steder vil kanskje forholde seg ganske rolige fordi de kan se på dommedagen som en befrielse fra de sørgelige livene de lever.

Lenke til kommentar

Skal de offentliggjøre nyheten, eller feie den under bordet?

Det er eit vanskeleg spørsmål. Dei fleste ville nok tenkt at ein sånn nyhet bør offentliggjøres, men som du nevner så vil det uansett får katastrofale konsekvenser og jorden vil ikkje være til å kjenne igjen.

 

Men er det riktig moralsk sett å holde på ein hemmelighet som påvirker heile verdens befolkning? Eg veit ikkje kva som er riktig.

 

Men det eg trur er at myndighetene vil prøve å holde dette hemmelig så lenge som mulig. Ein sånn nyhet vil nok ikkje sjå dagslys før i siste liten, kanskje timer eller dager før ein eventuell katastrofe ville skje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...