Gå til innhold

Hvilken MacBook?


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Har tenkt litt på kjøp av ny PC i det siste, og har litt lyst på en MacBook Pro 13" men vet ikke om jeg skal gå for 2,5 GHz eller 2,9 GHz.

 

Den med 2,9 GHz har 8 GB minne mot 4 GB hos den andre.

Prisforskjellen er 2500 kr. Vil den dyreste være merkbar bedre slik at den er verdt de 2500 kr ekstra?

 

Den vil bli brukt til skole, litt spilling, film og nettsurfing.

Endret av martin9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke peiling om jeg kan sette inn mer senere. Men jeg kan sette inn ved bestilling.

 

Grunnen til at jeg vil ha Mac er rett og slett fordi flere av vennene mine er storfornøyde med de.

Men jeg har også tenkt på ultrabook. Men hvilken vil dere anbefale her?

Jeg trenger en som kan kjøre enkle spill som minecraft uten lagg, samtidig som jeg ikke vil ha over 13''

Lenke til kommentar

Vel, du får et sett med 2stk 4GB minnebrikker for 400kr i en vanlig nettbutikk. Apple skal ha 1600kr for 4GB av det som er brikker laget av Hynix eller Samsung.

 

Altså, en Mac er jo et "premium" produkt, og det er er godt et, ikke bar tull. Men skal du ha andre alternativer Kan du ser på Asus sin Zenbook serie. Og da spesielt UX32VD som har et dedikert grafikkort, mulighet for oppgradering til SSD og mulighet for opptil 10GB minne. Samsung har også fine maskiner, men de husker jeg ikke navnet på akkurat nå :p

 

Nå kommer det jo snart ut nye maskiner med Windows 8 også. Mange av dem vil være tablets som man kan docke i et tastatur for at det skal bli en vanlig bærbar, og de kommer nok i 13,3 tommer også. Eksempler på slike er Samsung ATiV Smart PC og Asus Vivo Tab og det var noe om en Asus Transformer Book som skulle ha noe større skjerm og muligens et dedikert skjermkort i tastaturdocken.

 

Skulle du gå for en Macbook Pro burde du gå for 2.5GHz versjonen med mindre du av en eller annen grunn skulle trenge noe veldig kraftig. Minne får du som sagt for 400kr i butikker som Dustin.no.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.dinside.no/881282/asus-zenbook-ux31

 

Nå er det ikke videre høffelig å vise til noe annet en hva du ber om, som er mac, men har du vurdert alternativene? Husk at Steve Jobs aldri la sjul på at vist man hadde et meget bra produkt med godt design, så kunne det å heve prisen mye faktisk øke salgstallene, noe som førte til eksplosjon i inntektene.

 

Fordelen er at "man hvet hva man får" med mac, men i manges øyne betaler du latterlig mye for å ha mac. Hva med en "hackintorsh? Bygge din egen mac som kjører apples os?

Lenke til kommentar

Jeg setter pris på hjelpen, og er selvfølgelig åpen for alternativer, selv om jeg ser for meg en Mac. Foreløpig er det MacBook Pro-en til 9990 kr som ligger på 1. plassen ;)

 

Jeg er nok ikke den som er så flink til å bygge pc-er og hacking og slikt, så tror jeg går for en ferdig en...

Lenke til kommentar

http://www.dinside.n...us-zenbook-ux31

 

Nå er det ikke videre høffelig å vise til noe annet en hva du ber om, som er mac, men har du vurdert alternativene? Husk at Steve Jobs aldri la sjul på at vist man hadde et meget bra produkt med godt design, så kunne det å heve prisen mye faktisk øke salgstallene, noe som førte til eksplosjon i inntektene.

 

Fordelen er at "man hvet hva man får" med mac, men i manges øyne betaler du latterlig mye for å ha mac. Hva med en "hackintorsh? Bygge din egen mac som kjører apples os?

 

 

Har du i det hele tatt prøvd Hacintosh? Det er forferdelig tungvindt og fungerer aldri like bra som å ha en Mac kjørende med OS X. Ser på meg selv som en relativt oppegående person når det kommer til teknologi men det å fikle med Hacintosh på min stasjonære var så absolutt ikke verdt bryderiet.

 

Det blir uansett litt som å trikse med en Opel for å få den til å yte som en Mercedes.. Du kan klare å hacke inn selve programvaren, og maskiner som Asus Zenbook er jo absolutt flotte maskiner men du vil aldri oppnå samme nivå av ytelse og integritet for ikke å snakke om at endel av fordelene med Mac blant annet ligger i en enormt god touchpad med utallige finesser som du ikke vil få ved å kjøre hacintosh på en Windows maskin da touchpaddene dessverre ikke er i samme liga (enda).

 

 

Når det kommer til Mac vs "PC", OS X vs Windows, 6000-7000kr vs 9000-11000kr osv så blir det som å sammenligne pærer og epler. Du får en maskin med et ganske så annerledes operativsystem og som løser ting på andre måter enn hva Windows gjør. Er du en av de som faktisk foretrekker løsningene Apple har valgt med OS X kontra hva Microsoft har valgt med Windows og du liker det gjennomførte designet og den gode kombinasjonen mellom optimalisert programvare og maskinvare som Apple faktisk leverer da de selv står for både maskinvare og programvare så spiller det egentlig ikke så alt for stor rolle om en "tilsvarende" spesifisert Windows maskin koster noen tusenlapper mindre da du sitter igjen med to ganske så forskjellige systemer og løsninger så det blir feil å legge det opp som at du kun betaler noen tusenlapper ekstra for noe som strengt tatt er identisk, for det er på ingen måter.

 

 

Vi er jo inne i en tid hvor mobiltelefoner og smarttelefoner er et het tema. Om du har to telefoner med tilnærmet lik maskinvare, men hvor den ene koster 2500kr å kjører Symbian OS og den andre koster 4000kr å kjøre Android OS vil du fremdeles si at du betaler ekstra for mer eller mindre samme produktet? Opplevelsen og bruken vil være ganske så forskjellig selv om maskinvaren er ganske så lik ved første øyekast.

Lenke til kommentar

Ja,det er øye som ser vet du. Men husk også på at det finnes noe som heter linux, og etter å ha brukt det rundt 2 uker og mye lesing må jeg si det knuser alle andre os, men det er som sagt øye som ser.

 

For en som ikke er så veldig interessert kan Linux være klumsete og avansert. Har gjort mine eksperimenter med kjentfolk ser du :p Har også gitt Linux flere sjanser, har da prøvd OpenSUSE, Ubuntu og Mint, men ingen av dem falt i smak og ble avinstallert etter maks to uker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...