Gå til innhold

Hvordan lage egne kabler?


pierce007

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kast kabelen og kjøp en ny. du bruker ikke utvunnet Kat5e :p. Du er heldig om det fungerer i det heletatt

 

Tvinningen på kabel skal være der slik at kabelene ikke støyer på hverandre.

Normalt er det ganske "strengt" hvor mye tvinning du skal ta av en kabel når du terminerer den (5cm max ? ) og du kan tenke deg hvordan dette blir når du får metervis utvinnet.

Endret av Dryper
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke cat5e når parene ikke er tvunnet. Det er visse krav til impedans, crosstalk og båndbredde som denne kabelen umulig kan klare. En slik kabel du har kan kanskje fungere på 10m avstand, men legger du 100m så blir det ingen dataforbindelse. Dette skyldes at pulsene kommer til å gli over hverandre og lage kaos.

Hva skyldes det da at det faktisk står skrevet cat5e på kabelen?

Lenke til kommentar

Har du forsøkt å fjerne mer av isolasjonen og se om det faktisk er tvunnet i par lengre inne?

 

Ettersom fargekodene heller ikke stemmer så gjetter jeg på at det enten ikke er beregnet på nettverk eller at det er "falskt".

 

Edit: Når jeg ser litt nærmere på bildet så har ikke lederene "hel" kjerne, men består av flere ledere. Jeg kan ikke huske å ha sett det på hverken cat 5 eller 6 tidligere. Noen andre som har vært borti det?

 

Edit 2: Googlet litt og kom fram til at "stranded" (eller trådet) kabel ikke er så veldig uvanlig, den er mer fleksibel enn med hel kjerne, men dårligere lederevne over avstand. Men jeg har ikke funnet noe om tvistingen

Endret av DCG
Lenke til kommentar

Det er det på mine iaff!

Nå skal man jo ikke se det inni når man lager, rett rekkefølge så holder man de og klipper rett av med saks, så setter de i kontakten så klemmer det sammen.

 

Det er ingen vits i å lage selv uten tester (100kr)

Har laget 1000 kabler og tipper 150 ble feil selv med rett rekkefølge og godt lys da de ble satt inn.

Der de skal inn er trangere en du klarer å holde de, man må dytte inn og se at alle 8 treffer der de skal, kan kreve 2-3 forsøk.

Lenke til kommentar

Det er det på mine iaff!

Nå skal man jo ikke se det inni når man lager, rett rekkefølge så holder man de og klipper rett av med saks, så setter de i kontakten så klemmer det sammen.

 

Det er ingen vits i å lage selv uten tester (100kr)

Har laget 1000 kabler og tipper 150 ble feil selv med rett rekkefølge og godt lys da de ble satt inn.

Der de skal inn er trangere en du klarer å holde de, man må dytte inn og se at alle 8 treffer der de skal, kan kreve 2-3 forsøk.

Se editen min over, jeg har nok sikkert vært borti det uten å ha tenkt over det
Lenke til kommentar

Kineserene er flinke til å skrive på specs som ikke stemmer med virkeligheten. Jeg kjøpte f.eks en gang en "350W" vekselretter fra ebay som taklet rundt 100W (men jeg hadde heller ikke forventet mer da jeg bestilte den). Ser nå at de har akkurat den samme inverteren til salgs, bare med 500W klistremerke på istedenfor, og jeg tviler på at innmaten er endret.

 

En annen gang bestilte jeg et kjempebillig 20MP webcam som til min "kjempeskuffelse" viste seg å ha en oppløsning på 640x480. Litt usikker på hvordan de ville ha prøvd seg på å unnskylde det hvis jeg hadde klaget, men de hadde kanskje sagt at det finnes programmer på nettet som lar deg ta nok panoramabilder til å kombinere et komplett bilde på 20MP :p

 

 

Du skal ikke se bort fra at den dagen Cat.5 ikke er så attraktivt lengre, så legger de kabelen i et eller annet kjemikaliebad for å løse opp blekket slik at de kan kjøre den gjennom printeren igjen og skrive "Cat.7" :p

 

flertrådete kabler er dårlig egnet til datakabler fordi de gir dårlig kontakt. I en plugg går det sikkert greit, men i et vegguttak så sitter de ikke skikkelig fast i knivene.

 

Kabelen din er sikkert tvunnet, bare at isolasjonen på lederene er såpass spenstig, og metallet så mykt at tvinningen går opp når du klipper den. Du må som DCG sier, avisolere litt mer, og se hvilken farge som er tvunnet sammen med hvilken hvit leder sånn at det blir riktig.

 

Jeg har også kjøpt noe lignende billig drit fra ebay før.. Jeg hadde 2x25m av det som jeg skjøtet sammen med noe Cat.6 til omtrent 70m totalt som lå ute over en mark. Nettverkskortet fant raskt ut selv at 10Mbit var nok. Det hadde vært gøy å kjøre den på testeren på jobben bare for å se hvor dårlige resultater den ville ha gitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men står cat 5e på kabelen. I tillegg til utp 4 pairs patch cable

 

Siden dette er en patch kabel, er det korrekt at denne skal være flertrådet.

Og i motsetning til hva "noen" tror, er den type kabel perfekt til nettop denne type bruk.

 

Patch kabel skal derimot aldri benyttes som installasjons kabel, som termineres på plint.

Der skal man alltid bruke en "solid core" kabel.

 

Husk at "knivbladene" i plugg og i veggkontakt står 90 grader vridd i forhold til hverandre,

tenk på hva som skjer når du trykker kniven/kablen igjennom kablen/kniven.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...