Gå til innhold

Er "fractional reserve banking" greit?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så vidt jeg vet står du fritt til å lage din egen penge-enhet, eventuelt forhandle om å kjøpe varer uten penger. Lykke til!

§ 13. Pengesedler og mynter

       Banken har enerett til å utstede norske pengesedler og mynter.

§ 14. Tvungent betalingsmiddel

       Bankens sedler og mynter er tvungent betalingsmiddel i Norge.  ....  Selv om en avtale inneholder klausul om betaling av en pengeforpliktelse i gullverdi, kan skyldneren frigjøre seg med tvungne betalingsmidler uten hensyn til denne klausul.

http://www.lovdata.no/all/hl-19850524-028.html#14
Lenke til kommentar
Så vidt jeg vet står du fritt til å lage din egen penge-enhet, eventuelt forhandle om å kjøpe varer uten penger. Lykke til!

§ 13. Pengesedler og mynter

Banken har enerett til å utstede norske pengesedler og mynter.

§ 14. Tvungent betalingsmiddel

Bankens sedler og mynter er tvungent betalingsmiddel i Norge. .... Selv om en avtale inneholder klausul om betaling av en pengeforpliktelse i gullverdi, kan skyldneren frigjøre seg med tvungne betalingsmidler uten hensyn til denne klausul.

http://www.lovdata.no/all/hl-19850524-028.html#14

Jeg er ikke så smart, men jeg ser ikke at disse lovene du siterer gjør det ulovlig å opprette en egen pengeenhet. Den sier simpelthen at man ikke har lov å lage norske mynter og sedler, og at man er tvungen å ta i mot norske penger som betaling (med tilsvarende verdi). Dette betyr egentlig bare at du er pliktig til å selge penger i din fiktive enhet mot kroner, noe som burde være veldig lukrativt.

Lenke til kommentar
Så vidt jeg vet står du fritt til å lage din egen penge-enhet, eventuelt forhandle om å kjøpe varer uten penger. Lykke til!

§ 13. Pengesedler og mynter

Banken har enerett til å utstede norske pengesedler og mynter.

§ 14. Tvungent betalingsmiddel

Bankens sedler og mynter er tvungent betalingsmiddel i Norge. .... Selv om en avtale inneholder klausul om betaling av en pengeforpliktelse i gullverdi, kan skyldneren frigjøre seg med tvungne betalingsmidler uten hensyn til denne klausul.

http://www.lovdata.n...524-028.html#14

Jeg er ikke så smart, men jeg ser ikke at disse lovene du siterer gjør det ulovlig å opprette en egen pengeenhet. Den sier simpelthen at man ikke har lov å lage norske mynter og sedler, og at man er tvungen å ta i mot norske penger som betaling (med tilsvarende verdi). Dette betyr egentlig bare at du er pliktig til å selge penger i din fiktive enhet mot kroner, noe som burde være veldig lukrativt.

 

Det det betyr er at Norges bank kun trenger å utstede den mest verdiløse valutaen for å opprettholde monopolet, siden denne valutaen da vil bli benyttet til alt av betaling(siden den er verdt minst).

 

Du kan derfor opprette en egen pengeenhet, men enten vil den være verdt mer enn NOK som gjør at det ikke er lønnsomt for deg å bruke den. Eller så vil den være verdt mindre, noe som gjør at ingen vil ta den som betaling.

 

Man kan så vidt jeg vet benytte blant annet gull som betaling, men hvorfor skal man gjøre det? Gull holder seg i verdi, mens NOK faller i verdi. Da lønner det seg å kvitte seg med NOK, fordi selger må ta imot NOK uansett(Legg også merke til at du selv er selger av dine arbeidstjenester, så når du får lønn får du NOK fordi det er minst verdt og det eneste du ikke kan nekte å få betalt i).

Endret av Austrian Economist
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Jeg vil vel mene at det er greit siden det at banken (fpr å gå til eksempelet) lånte penger til vannarbeiderne, jo skaffet arbeidsplasser, noe som altså går alle til gode, derfor vil jeg si at dette er bedre en alternativet (altså en bank som ikke kan låne ut men hvor alle alltid kan hente ut pengene sine), å ha fractional reserve vil jo også "skape" penger (ahh vell, teknisk sett kreditt da),noe som gjør at flere mennesker får noe å rutte med smile.png

Problemet er at fractional reserve banking fører til at valutaen blir mindre verd, på grunn av mer valuta i sirkulasjon. Ikke minst er det problemer om alle vil ha ut pengene sine.

 

Angående om banken var nødvendig for å kunne sette i gang vannprosjektet (som i eksempelet mitt, les posten i spoiler for å se den), så er det nok sant at det var nødvendig for at få personer kunne få det gjennomført. Men disse personene har nok også lyst til å tjene inn pengene igjen, noe de som bruker vanningsystemet må betale for. Dermed hadde et alternativ vært, at alle som hadde bruk for vann til sine epletrær, hadde gått sammen om å finanisere vanningsprosjektet.

 

 

 

Her er en video som forklarer "fractional reserve banking" veldig greit:

 

 

Om du ikke gidder å se videoen, her er et referat:

 

"En liten bygd har en bank. Etter at bøndene har solgt årets avling sitter de igjen med 1000 gullmynter. Siden det er tryggere, og for å få renter, plasseres disse i banken. Banken legger så 100 gullmynter til side som reserver, om noen bønder skulle komme å ta ut litt gullmynter, mens den låner ut 900 gullmynter til et vanningsprosjekt. Arbeiderne fra vanningsprosjektet får så disse 900 gullmyntene i lønn for å grave grøfter. Arbeiderne vil også ha gullmyntene trygge, og få renter på de, så de plasserer de i banken. Banken setter så 90 gullmynter til side som reserver, mens de resterende 810 gullmyntene lånes ut til noen som skal bygge en fabrikk. Entreprenørene som bygger fabrikken tjener så de 810 gullmyntene, de vil også ha trygghet og renter, så de plasserer pengene i banken. Banken beholder så disse 810 gullmyntene i reserver. Bankens reserver er da på 1000 gullmynter, mens innskuddene fra bøndene, grøftegraverne og entreprenørene er på 2710 gullmynter."

 

Dette vil ikke bare føre til at det blir mer gullmynter i omløp som fører til at verdien på eksisterende gullmynter går ned (inflasjon), men også at ikke alle innskuddene kan bli tatt ut da banken kun sitter på 37% av disse innskuddene i reserver.

 

Endret av Kun10kr
Lenke til kommentar

Alternativet er at tingene man eier blir mindre verd. Vet ikke om det er noen bedre løsning.

Ting er alltid verd så mye folk vil gi for dem. Så skjønner ikke helt hva du mener med dette? Om valutaen holder seg i verdi, så ja, vil man nok ha problemer med å selge noe for mer enn eller tilsvarende man kjøpte det for når man tenker på antall enheter i valutaen, men når det kommer til reell verdi ser jeg ingen grunn til at det skal være forskjell på verdien på ting, med og uten "fractional reserve banking".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...