Gå til innhold

Lage gnister til potetkanon


MrUrge

Anbefalte innlegg

Hei, planer om å lage en bra avansert potetkanon. Har det meste åssen den funker og ser ut oppe i huet, men mangler bare en løsning på gnist. Tenkte å ha flere innganger med gnist til tanken, men vet ikke hva som er beste løsningen. Tenker å ha batteri av noe slag og en bryter/knapp. Har tenkt på tennplugg og coil, elektrisk lighter, batteri med ledninger som står unna hverandre og grilltenner. Tennplugg og coil har jeg lest litt om, og det høres ut som blir mye dill. Elektrisk lighter føler jeg blir vanskelig å tenne med en knapp ettersom knappen er et lite stykke unna antenneren. Batteri med ledninger blir kanskje litt vanskelig og ustabilt. Grilltenneren er den jeg er usikker på hvordan funker, for har ikke sett en før. Hvordan batteri trenger den ?

 

Spørsmålet er hva funker bra og er enkelt og billig for å lage gnist med en form for bryter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruk en elektrisk lighter. Ikke en vanlig liten en, men en av disse 10-15cm lange tennerne. Demonterer du den kan du bruke strømførende ledninger for å få gnisten akkurat dit du vil ha den, dvs inne i tennkammeret på kanonen din. Dersom du bruker ledninger kan du også ha dem lange nok til å plassere tenneren akkurat slik du vil i forhold til resten av designet på kanonen så du får en ergonomisk bra trigger. Jeg har selv brukt en slik tenner til å lage flammekaster av en lightergass refillboks. Øyenbryn og pannelugg vokste ut igjen etter noen uker.

 

MEN, HUSK:

§ 1. Med skytevåpen forstås i denne lov: a. våpen som med ladning av krutt eller annet drivmiddel, eller ved en mekanisk innretning kan skyte ut kuler, hagl eller andre prosjektiler.

 

Har og/eller bruker du en potetkanon kan du stilles ansvarlig for brudd på våpenloven, med de straffer det medfører.

 

Du kan evt starte en skyteklubb der man bruker utelukkende potetkanon, ta opp noen medlemmer, vente noen år, og så sende søknad til politiet om å få tillatelse til å eie din egen potetkanon til øvingsskyting. Lykke til!

Lenke til kommentar

Takk, skal titte litt på en sånn lighter. Men kommer det nok gnist fra en sånn en ? Skal kjøpe en sånn 20 liter horisontal-tank fra jula. Lurer bare på om det gnisten fra lighteren klarer å anntenne hårspray? Eller er kanskje startgass bedre?

 

hehe, skal tenke på det med medlemmskap

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Fluesmekkeren har jeg prøvd å demontere, fant ingen løsning for den, fordi da måtte man trykke på knappen også ta positiv og negativ på noe for at det skulle smelle. Hvordan mente du man eventuelt skulle gjøre det?

 

Grilltenner har jeg søkt litt etter, men finner egentlig ikke noe særlig der. Snilt om du hadde kommet med en link

Lenke til kommentar

det jeg tenkte (trodde ikke du kom til å prøve først) var at du loddet på ledninger fra negativ og posetiv, så fester du ledningene inne i kammeret nærme hverandre sånn at du får gnist. måten å feste ledningene på er med teip (sånn at de ikke flytter på seg) igjennom et hull tettet med f.eks silikon og mer teip, helst sølvteip

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Bruker peistenner (kr. 14,90) fra Biltema

 

http://www.biltema.no/no/Hjem/Innredning/Ved-Ildstedtilbehor/Peis--og-lystenner-boyelig-36708/

 

og startspray (kr. 49,90)

 

http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Ovrig/Startspray-36526/

 

Det skal antagelig bare en bitteliten dusj med startspray til for å få rett blandingsforhold mellom gass og oksygen. Upålitelig system - trenger noe sikrere. Første skudd går så det hviner. Men så tenner det ikke på en lang stund - før det plutselig smeller igjen (og da er det viktig å holde våpenet i sikker retning hele tiden for å unngå stygge overraskelser). :hm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...