Gå til innhold

Hvorfor går jeg opp i vekt?


Anbefalte innlegg

Hei, Jeg har vært overvektig siden jeg var liten, men har nå bestemt meg for å gjøre noe med dette. Siden jeg var i tenårene har jeg spist en haug med godterier osv. så og si daglig i tillegg har jeg spist større porsjoner mat enn det som er vanlig. Det siste året har likevel vekten min vært stabil, har hverken gått opp eller ned noe særlig i vekt.

 

Det som er rart er at for 2 måneder siden kuttet jeg ut godteri og brus helt, har begynt å spise mindre porsjoner mat (spiser likevel frokost, lunsj, middag og kvelds) og det er ikke usunn kost jeg spiser. Beveger meg også mer enn jeg har gjort til vanlig. Nå går vekten min oppover, har lagt på meg 5 kilo på de to månedene jeg har prøvd å slanke meg, hvordan er det mulig når jeg har gjort alt jeg kan for å gå ned i vekt? Hva gjør jeg feil når jeg ikke har lagt på meg på ett år av min usunne livsstil men nå legger på meg?

 

Er ganske oppgitt og har lyst å gi opp, håper noen kan hjelpe meg :hrm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av erfaring vil jeg si at du burde begynne med et skikkelig regnskap over kalorier inn og ut. Les på etikkene, vei mengder, sett sammen måltider som metter uten for mange kalorier (brokkoli er awesome) og meld deg inn på et treningsstudio. Gitt at dette er fett er 5 kilo over 2 måneder 750 kilokalorier til overs hver dag. Det er et stort måltid ekstra hver eneste dag.

 

Fyr opp excel og noter alt du fortærer med utregnet kcal verdi ut fra mengde slik at du får et regnskap som du kan benytte til å lett justere inntak, mengde, og type. Når det å bytte tilbehør til middagen kan bety det samme som 15 minutter på en tredemølle går det opp for deg hvor viktig kostholdet er for å gå ned i vekt. Benytt det du lærer fra dette til å designe egne måltider som er like gode og mettende som før, men som sparer deg for mange unyttige kalorier.

 

Du må begynne å bevege deg mer for å øke forbrenningen. Ergometersykkel er bra i starten, det er lett å justere motgang samt du føler deg ikke som "han feite jævelen" som vralter bortover på tredemølla (det er viktig å ikke føle seg flau, da ender man opp med å ikke trene). Tråkk rundt med 2 minutter normal motstand og 1 minutt tung i en halvtime, da går tiden fort samtidig som du klarer å bruke mye energi uten at du føler deg jævlig hele tiden. Det er viktig at det ikke er så vondt i starten slik at du får mersmak og begynner å like at pulsen banker opp mot grensa og du klarer å holde den der lengre og lengre.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...