Gå til innhold

Diskpartisjonering


MarQsDH

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en disk nummer to som jeg har delt i tre. Omtrent 870 + 10 + 50 GB, og skulle ha utvidet den delen på 50GB, men da vil Windows ha meg til å gjøre om disken til en dynamisk disk. Hvordan kommer jeg rundt dette? Jeg har redusert 870 med både 25 og 50, uten hell. De kommer jo selvfølgelig på 870 delen uten å måtte konvertere.

 

- Markus

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet med det du prøvde på er at Diskbehandling kan bare utvide en partisjon som har utildelt på høyre side. Når du reduserer den første partisjonen så blir den utildelte biten liggende midt inne på disken, det blir ikke tilgjengelig for de to andre partisjonene.

Tredjeparts programvare kan flytte data slik at den utildelte havner helt til høyre. Men det er en treg operasjon, og det medfører en viss risiko.

 

Slike problemer viser bare at det er lite lurt å partisjonere. Det er mye mer fleksibelt å bare ha en partisjon, og sortere filene i mapper istedet.

Lenke til kommentar

To partisjoner kan være greit å ha ved reinstallering av OS da...lett å formatere den ene partisjonen om alle datafiler ligger på den andre.

Om alt ligger på en disk, så har du mye jobb før en eventuell reinstallering. Og har Windows installasjonen "trynet" helt, så har du enda mer jobb om ikke datafilene ligger på en egen partisjon/disk.

 

Så bare ulemper er det ikke med flere partisjoner.

Lenke til kommentar

Selvsagt, ulike disker er jo enda bedre enn flere partisjoner...:D Har fortsatt kun snurredisker på mine bærbare og mine tre pcer. Bruker kun SSD som disker til virtuelle pcer på den ene serveren min. Der har jeg fire 120 GB SSD disker kjørende. Men ingen av dem brukes til selve OSet på serveren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...