Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

P- eller T-matte?


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg sliter veldig med å bestemme meg om jeg skal ha T eller P matte på VGS. På ungdomsskolen fikk jeg 4 på vitnemålet, men lå rett på kanten til 5'ern. På eksamen kom jeg opp i matte skriftlig, her fikk jeg 4.

Jeg har nå hatt 3-4 P-matte timer på VGS, og vet ikke hva jeg skal velge.

Jeg vet ikke hva jeg vil utdanne meg som, men har hørt at man har flere muligheter etter VGS om man går T-matte?

Problemet mitt er at jeg husker veldig dårlig, f.eks noe av stoffet vi hadde om idag, som var standarform, hadde jeg helt glemt hva var.

Håper noen av dere kan hjelpe meg litt her :)

 

Takk.

Endret av LasseJelmo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann. VG2-elev her.

 

Jeg valgte P-matte i fjor (altså det året du går nå). Jeg syntes det var veldig tilfredsstillende. Jeg fikk også 4 på karakterkortet når jeg gikk ut av ungdomsskolen.

 

Jeg fikk 5 i fjor i P-matte og ble veldig fornøyd. Jeg valgte denne matten fordi jeg allerede vet hvilken vei jeg skal gå - juss og så advokat (som ikke stiller krav til høyere matte).

 

Har forresten 2P i år, og det er helt herlig. Avslappende og rolig, ingen stress. Bruker heller mer tid på andre fag jeg virkelig bryr meg om (rettslære).

 

Det er ikke verre enn at du evnt. kan ta påbygg etter VGS om du finner ut at du trenger T osv, men dette må du finne ut selv.

 

Tror du hadde klart deg veldig fint i T-matte også da, men det er jo ikke sikkert du er glad i matte?

Lenke til kommentar

Altså man kan vel ikke si at jeg er glad i matte, men syns det er helt greit! :)

Men snakker jo med de som går T-matte, og de har allerede fått lekser. Og jeg ORKER virkelig ikke lekser, hahaha. Er jo klar over at det kommer lekser i p-matte også, men tror da ikke de kommer i samme mengder som i T-matte?

Lenke til kommentar

Det stemmer, P-matte er mer avslappende. Jeg anbefaler deg det. Man lærer mer nyttige ting, etter min mening.

 

Svært få har nytte av det man må pugge til i T-matte, det er både kjedelig og tørt (hvis man ikke er fan av matte).

 

Fortsett med P-matte du!

Lenke til kommentar

P-matte er som sagt et veldig, veldig lett fag. Jeg gikk ut fra ungdomskolen med 3'er på mattestandpunket, og fikk 5'er i P-matte første året på VGS. Hvis du vil ta opp høyere matte senere, så anbefaler jeg deg dog å velge T-matte. Jeg har R2 matte nå, og uten T-matte grunnlag var det ganske vanskelig å komme igang med blant annet R1 og Fysikk 1.

Endret av joalim
Lenke til kommentar

Hei. Jeg har et svar som jeg tror kan hjelpe deg på lang vei!

 

Jeg søkte media og kommunikasjon og ønsket å ha P-matte. På ungdomskolen var jeg ikke spesielt god i matte, så jeg tenkte at dette ville passe meg - inntil jeg byttet til den egentlige skolen jeg ville inn på, da MÅTTE jeg ha T-matte hvis jeg ville ha en plass i klassen. Jeg tenkte at dette var greit, men så fant jeg ut at spranget fra ungdomskolen til VGS var helt enormt, og jeg mener enormt! Matematikken er HELT ny (ikke bli skremt av akkurat dette). Jeg begynte skoleåret med stryk på første prøve, men ettersom ønsket mitt er å bli jagerflypilot tenkte jeg, faen heller, dette skal jeg klare! Så jeg begynte egentlig bare å gjøre oppgaver, og enda flere, og til slutt gikk det langt over mine egne forventninger :) Så mitt råd er å velge det som gir deg best kompetanse! Da har du langt flere muligheter senere, og matematikk er vanskelig å ta opp etter VGS! Det kreves bare litt mer jevn jobbing! Og husk, ikke se på matematikk som et problem du helst vil komme deg unna, se på det heller som en gåte/nøtt du ønsker å løse, og får du det ikke til, så hjelper det faktisk bare å stirre intenst i boka noen minutter helt til hjernen automatisk legger sammen puslebrikkene! Selv går jeg i 3 klasse nå med S2 matte, ønsket å velge det bort, men kompetanse er viktig i dagens samfunn!

 

Ganske langt svar, men du finner det ikke mer tilfredsstillende når noen gir deg et godt og detaljert svar som man noen ganger t.o.m kan kjenne seg igjen i!

 

PS: Husk at forskjellen på å jobbe med matematikk på fritiden, og ikke jobbe med det gir et ENORMT utslag på prøver (I hvert fall for de fleste)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...