Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får ofte bluscreen, noen som kan hjelpe meg med dette?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har nå slitt med bluscreen (altså, blåskjerm) nå i par år nå. Dette problemet startet etter noen måneder da pcen ble bygd, og det var jeg selv som bygde pcen på den tiden (tror det var rundt 2010 året). Trodde at bluscreenen var bare noe helt tilfeldi på den tiden, men har nå fått det så mye at jeg fant ut jeg måtte spørre noen her på forumet om hjelp til mitt veldig iriterende problem.

 

Vær eneste gang når jeg tar ut stikkkontakten på pcen, og så setter den inn igjen. Så starter jeg pcen som normalt, men så etter par minutter så får jeg denne blåskjermen, og pcen restarter. Jeg logger meg inne på brukeren min igjen og ''surrer'' på pcen i par minutter og så får jeg den samme feilen igjen, nemmelig bluscreen.. Så når jeg først får en bluscreen, så er det så og si umulig å sitte på pcen uten å får bluscreen den dagen.

Da har jeg tenkt på at dette kan hende det er noe med strømforsyningen min, så hva tror dere??

 

Jeg har også fått melding på skjermen at CPU'en er overhetet, og da restarter pcen seg. Så kan det kanskje var CPU'en som har litt skylden også??

 

En siste ting, jeg har formatert pcen ganske så mange ganger nå, på grunn av bluscreen og at det muligens kunne funke, men det har det ikke.. En gang da jeg formaterte og skulle innstalere windows på hardisken så fikk jeg bluscreen. Så det må da være en slags hardware feil og ikke en software feil??

 

Håper det er noen som kan hjelpe en student som har slitt med dette problemet en god stund, og viss dere har flere spørsmål f.eks. åssen deler jeg har inne i kabinettet så kan jeg ramse det opp også viss det er nødvendig.

 

ps. jeg bruker denne pcen for å spille data spill, så viss det har noe som helst betydning så er det nå sakt. ;)

 

Takk for all svar og hjelp på forhånd :)

 

Mvh FatHobbit

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blue screen kan så absolutt være HW/driver relatert. Derfor ville det hjulpet mye om du poster spesifikasjonene på din maskin. Corsairs SSD disker har for eksempel forårsaket mangt en bluescreen frem til de fikk ny firmware. Jeg ser du har bygd PC selv, og at du har fått melding om at CPU er overopphetet. Normalt skal ikke dette umiddelbart føre til bluescreen, men skjer dette ofte at du får denne meldingen? Har du bra avtrekk i boksen slik at tempen ikke er for høy. Det er ikke bare CPU som behøver kjøling. Har du montert CPU kjøleren riktig, brukt kjølepasta (om den ikke allerde var på kjøleren) i riktige mengder?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du kan laste opp 3-4 av dump filene så hadde det hjulpet oss med å finne feilen. Disse filene finder du i mappen C:\Windows\Minidump. Hvis du får feilmelding fra windows om at du ikke har tillatelse til å endre/gjøre noe med filene så lag en ny mappe inni minidump mappen og kopier dem dit først. For å kunne laste opp filene til nettsiden her må du legge dem i et zip/rar arkiv først siden filformatet ikke er godkjent av diskusjon.no. Eventuelt så kan du laste dem opp til feks speedyshare.com og legge ut linken her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Beklager for seint svar.

Spesifikasjonene til min pc er:

CHIEFTEC 850w model CFT-850G-DF (strømforsyning)

Kingston HyperX-Minne-4G (Minnebrikkene/Rambrikkene)

ASUS AM3 AMD790FX DDR3 SATA2 GLAN 8-CH (Hovedkortet/Moderkortet)

PowerColer RADEON HD5850 (Skjermkort/Grafikk-kort)

Phenom || X4 965BE/AM3 3,4 GHz 8MBL2 125W (Proseessor)

WD Caviar Black WD5001AALS (Hardisk)

Cooler Master HAF 922 - Miditårn - ATX (Kabinett)

Tror dette er alt som jeg har i pcen :)

 

Har fått den medlingen at CPU'en er overhetet noen ganger (rundt 6-8 ganger muligens), men jeg har ikke tatt på noe kjølepasta rundt/på CPU'en siden jeg trodde dette ikke skulle være nødvendig å gjøre? Skal se om jeg har montert CPU'en riktig når jeg kommer hjem igjen på søndag. :)

 

Skal laste opp disse dump filene når jeg har muligheten til det. :)

 

Mvh FatHobbitv

 

Edit: Har nå lagt Dump filene i en rar fil, så viss noen ville ta en titt der og så komme tilbake med en konlusjon på hva dette evt. kan være, så hadde det vært supert! :)

Dump filer.rar

Endret av FatHobbit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...